Skikkelig kognitiv behandling er det jo ikke noe galt med. Det kan være bra å bedrive litt kognitiv terapi for mange av oss. Men om kroppen lider av sykdommer som handler om autoimmunitet, parasitter, mage - og tarmproblmer, nevrologi osv, bør jo alle som kan litt om kroppen forstå at det er jo ikke en kognitiv behandling som vil gjøre deg frisk. Det kan kanskje være et hjelpemiddel til å takle og akseptere at du befinner deg der du er, men ikke så mye mer. Frisk blir du jo ikke, for autoimmunitet sitter jo som kjent ikke mellom ørene. Om legen til sønnen din er lite oppdatert, BenteR, så får han jo bli opplyst av dere! Det har jo vært så mye i media i det siste om ME at selv de legene som ikke leser seg opp på nyheter om sykdommer bør ha fått med seg at kognitiv terapi ikke blir anbefalt av de som er ledende på denne forskningen. Og jeg vil ikke kalle Lightening Process for kognitiv behandling. Det er juks og fanteri, en ulv i fåreklær. Jeg har selv gått i kogntitiv behandling, og det hadde ingenting å gjøre med det som Lightening Process står for.

Innlegget til denne kvinnen på ME-nytt som beskriver behandling med Lightening process (LP) gjør at mine assosiasjoner med LP minner meg om forkvaklede vekkelsesmøter, stalinisme, hjernevask, diktaturer og alt annet som jeg ikke liker. At norske leger anbefaler det, og at enkelte NAV-kontorer betaler for dette, er uhørt. Men jeg mistenker jo at det faglige nivået på enkelte NAV-kontoerer er temmelig svakt. Det eneste som står i hodet på dem, er å spare penger. Ikke å gjøre en grundig vurdering av om dette behandlingsopplegget holder en faglig høy standard. Jeg håper at LP snart blir forvist til et mørkt rom, hvor det hører hjemme, og at de som har tjent masse penger på dette, snart må finne seg andre jobber.

Så håper jeg at sønnen din får god og faglig hjelp, BenteR