Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 24
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Lei meg, sint, redd...

Toramora, det ligger flere lister med symptomer i denne tråden. Skriv dem ut, kryss av hvilke som gjelder for deg. Ta dem med til legen. Jeg ville også lete opp informasjon om testbehandling på nettet. Altså at legen din gir deg Levaxin i si inntil ett år. Og at du skriver ned om det skjer endringer til det bedre. Argumentene dine bør jo være at kjertelen din vil raskt komme tilbake der den var, om problemet ikke ligger i at du har lavt stoffskifte. Stoffskiftemedisin er ufarlig! Hvis du gjør dette under en leges oppsyn, er det trygt. Du merker fort om dette er feil, ved at du får hypersymptomer. Legene gir ut masse medisiner som er farlige. Så hvorfor er de så redde for å gi en testbehandling? Og, ja, bytt lege, denne legen høres ikke hyggelig ut.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Lei meg, sint, redd...

Sitat Opprinnelig skrevet av Toramora Vis post
    ..
    Legen er helt bestemt på at min anti-tpo ikke trenger å bety noe, så jeg kommer ingen vei der. Men får se hvor høyt tallet er nå.
    ..
    Det må være et helt spesielt laboratorie legen din benytter jeg mener;
    når hun mener at referansegrensen for anti-TPO skal ligge over 550
    Hos Fürst mener jeg å huske at stjernene dukker opp på verdier med anti-TPO på over 60...

Så spørsmålet må bli: hvor høyt skal anti-TPO før denne "kvinne-er-kvinne-verst-legen" reagerer

Dump henne!
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    44

Vigdis, takk for link. Jeg merker meg symptomene og tar de med til EN ANNEN lege ja, trur eg.

Kevlin, du kan så si. Jeg skrev i en annen tråd angående anti-tpo. Da legen i sommer sa at mine tall ikke behøvde å tyde på noe, sjekket jeg dette ut. På en svensk nettside fant jeg ut at ca 20 % av svenske kvinner har lett forhøyet anti-tpo uten at noe er feil. Hevdet de, da. Så jeg måtte finne ut hva lett forhøyet betyr, og havnet på nevnte Fürst sine sider. Over 500 = betydelig hevet, og stor sjanse for betennelse. Blodprøvene mine fra i går blir sendt til nettopp Fürst... Jepp. Så får vi se da. Hun sa jo at "det kan jo hende du holder på å utvikle lavt stoffskifte, men bla-bla. Dermed er det nok liten sjanse for å få prøvebehandling med Levaxin derfra, Vigdis.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg kikkede lidt i Lægehåndbogen http://laegehaandbogen.dk/default.aspx?document=3053

"Forhøjede værdier ses i alle tilfælde af Hashimoto's thyreoiditis (>90%) og idiopatisk primær myksødem, hos 40-75% af patienter med andre autoimmune thyreoideasygdomme (Graves sygdom og postpartum thyreoiditis). Let forhøjede værdier kan også ses hos enkelte patienter med ikke-autoimmune thyreoideasygdomme. Forhøjede værdier kan desuden ses ved andre autoimmune sygdomme (f.eks. perniciøs anæmi, insulinafhængig diabetes mellitus, reumatoid arthritis, Sjögrens syndrom og primær biliær cirrose)
    Høje værdier øger sandsynligheden for senere udvikling af hypothyreose
    " Så uanset hvad grunden er til det forhøjede tal, kan der være en eller anden autoimmun sygdom undervejs, og under alle omstændigheder øger høje værdier sandsynligheden for, at der udvikles lavt stofskifte. Så jeg ser ingen grund til, at din læge ikke skal ta dig alvorligt.

Samt uanset tal og hvad som helst behandle dig pænt.

Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    44

Takk, Nielsigne! Det stemmer jo godt overens med det jeg har funnet ut også, så jeg ser vel for meg en eller annen autoimmun greie i framtiden, ja. Legen sa jo også dette, pluss at hun faktisk rekvirerte blodprøver, så helt håpløs er hun vel (kanskje) ikke. Men hun bagatelliserte/ignorerte symptomene, som så mange her på forumet jo har opplevd. For legene handler det om referanseverdier, for oss handler det om plager og symptomer. Må bli kræsj av det.

Må også fortelle at jeg tok mot til meg og googlet denne skrekksetningen på skjemaet. Det viste seg ikke å være så skrekkelig som jeg trodde, men er altså koder som må stå på rekvisisjonene for trygderefusjonen sin del. Formuleringen "engstelig for" henspiller på MIN evt. engstelse, ikke legens... Nå var jeg ikke engstelig for blod- og lymfesykdom i det hele tatt jeg. FØR jeg var hos legen... hehe. Men koden er "engstelse for SYKDOM i blod- og lymfe," ikke KREFT i osv. Det var en annen kode. Jeg kom jo med tanker om blodfattighet, så da ble det vel logisk. Uff. Jeg skylder på utslitthet med påfølgende overfølsomhet.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Lei meg, sint, redd...

Sitat Opprinnelig skrevet av Toramora Vis post
    ...
    Jeg har fortalt om den tungen min til tre leger nå, tror jeg.
    ..
    har bare ignorert dette symptomet.
    Et sikkert og unikt symptom på lavt stoffskifte (før i verden kalt for myxødem) kan du lese om i denne tråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Håper noen kan legge ut bildet fra Mark Starrs bok (2005) "Hypothyrodism - TYPE 2"
    hvor det står om oppsvulming under huden (myxødem) - dette er UNIKT for lavt stoffskifte:

"This type of swelling is unique to hypothyrodism.
    ...
    if the thickened skin or myxedema is present,
    you have hypothyrodism.

Do you have myxedema?
    ..
    Try to pinch the skin as demonstrated in the picture
    (klikk på bokomslaget og se så side 3 i denne linken OBS! sidenummereringen starter et stykke ut):
    http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867&).
    The swollen skin on the patient´s arm,
    as well as the puffiness in her hand,
    is a classic demonstration of myxedema."

Og så da
    jo da kan legen(e) bare prøve seg på å snakke om TSH som er innnenfor referanseområdet
    Myxødem er en fortykning i huden (men kan også ligge rundt indre organer) - noe som bare folk med lavt stoffskifte har.
    Før man visste at dette var noe som kom pga lavt stoffskifte så kalte man sykdommen lavt stoffskifte for myxødema.
    Jeg har enda ikke klart å oppspore bildet i boka slik at jeg kan legge det inn i tråden om arm-klype-testen
    Men du kan altså finne bildet selv med å scrolle deg nedover i linken jeg har lagt inn (se innlegget over).
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    44

Takk for flott og informativt innlegg, Kevlin!

Nå har jeg fått SMS om at blodprøveresultatene var kommet. Det stod at de fleste var normale, men anti-TPO fortsetter å stige, så det "kan tyde på at du er i ferd med å utvikle lavt stoffskifte, men behandling er ikke nødvendig ennå." Jeg gikk for å få utskrift. Helsesekretæren ble visst satt ut av det spørsmålet, og måtte spørre legen om det var lov faktisk... Aldri har da DET vært noe problem før, så jeg ble litt sånn . det er jo MIN KROPP det handler om! Vel, luka ned, lege oppringt: "Det er en pasient her som vil ha utskrift av prøvene for å følge med, sier hun (jeg hørte hva hun sa selv om luka var nede)." Ifølge legen gikk dette som utskrift av journal, og ville koste meg 85 kroner! Hørte sekretæren si at "dette har jeg ikke samvittighet til å fortelle, altså..." Jeg gjorde det helt klart, med et smil, for hennes skyld er jo dette ikke, at det ikke kom på tale. Hun sa at hun var helt uenig i den prisen, men "kan ikke si imot sjefene." Jaja, ennå er legene maktsentrum, men dette er jo velkjent for de fleste av oss her på forumet. Men jeg sa at det var stoffskiftetallene jeg var interessert i, og om jeg kunne få bare dem. Jada, hun skrev dem ned på en gullapp.

Tsh og ft4 var godt innenfor normalen, men anti-tpo var steget fra 550 til 1300. Jeg har jo godt merket hvor mye dårligere jeg har blitt mellom forrige og siste måling, så jeg er vel en av dem som får mange symptomer av betennelsen alene. Som jeg har lært av dere kunnskapsrike her inne.

Men jeg må nesten humre litt. Kan tyde på at jeg er i ferd med å utvikle... KAN?!? Nå er vel det det nærmeste jeg kommer en hashimotosdiagnose hos henne, så jeg må sikkert si meg fornøyd...

Helsesækreteren var ny i jobben, så det er helt greit. Alle har vært nye en gang. Men jevnt over er jeg sjokkert over den dårlige servicen det legesenteret gir.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Det første, jeg tænker, når jeg læser dette, er at nej! Man er ikke regnet for en almindelig patient, når der er noget i vejen med skjoldbruskkirtlen. Fra det øjeblik, noget handlede om den, har jeg kun sjældent haft et normalt møde med en læge - når jeg trækker de vikarer, der ikke har vidst noget om min sygdom, fra.

Jeg kan så ikke vide, om det er præcis det, du har været ude for her, men frækt er det ...

Lugen ned ... og 85 kroner... hva faen ... undskyld mig ... hvad er det for en opførsel ?!

Hvis lægen ikke har penge nok til at få økonomien til at hænge sammen, må han stille en hat i entreen, så kan i da samle sammen til ham ...

Nielsigne

Ps. Må citere Kevlins signatur her: ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!

Medlem siden
    May 2011
    Meldinger
    44

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post

Det første, jeg tænker, når jeg læser dette, er at nej! Man er ikke regnet for en almindelig patient, når der er noget i vejen med skjoldbruskkirtlen. Fra det øjeblik, noget handlede om den, har jeg kun sjældent haft et normalt møde med en læge - når jeg trækker de vikarer, der ikke har vidst noget om min sygdom, fra.
    Vet du, det tror jeg sannelig du har helt rett i. Den eneste som tok meg i det minste litt på alvor var den unge legen ved det private legesenteret jeg gikk til. Ellers har jeg møtt bare ignorering og skuldertrekk. Og bortforklaringer... Nå sist gikk den ut på at "det er jo ofte slik at man kan få sånne symptomer når man er sliten, vet du." Joda, selvsagt vet jeg det, jeg er da et voksent menneske! Men jeg opplever at jeg av helsevesenet blir fradømt evnen til å vurdere min egen helsesituasjon hva angår skjoldbruskkjertelen min. Merkelig og veldig frustrerende. Når jeg leser i forumet her ser jeg jo at jeg slettes ikke er alene om denne opplevelsen. Dessverre.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Har du fått sjekket statusen din på D-vitamin og selen?

Det har vært gjort studier som viser at et tilskudd på 200 mcg pr.dag med selen gjør at betennelsesreaksjonen ved hashimotos går ned. D-vitamin er også såkalt immunmodulerende, og de fleste av oss her i nord ligger lavt på d-vitamin om vinteren. Mange her inne skriver at de tar tilskudd året rundt.

Kan være verdt å undersøke?

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Forvirret og litt redd
    Av Nimue i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 11-06-11, 22:04
  2. Er skikkelig dårlig nå og er redd
    Av otika i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 07-05-07, 17:41
  3. redd for prøveresultat
    Av cathrin i forumet Hos legen
    Svar: 16
    Siste melding: 01-02-07, 11:47
  4. JEG ER SINT!
    Av cathrin i forumet Frustrert og lei
    Svar: 16
    Siste melding: 21-07-06, 07:10
  5. jeg er så sint
    Av villemo i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 23
    Siste melding: 05-06-06, 10:12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn