Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
-
04-11-11, 19:55 #1
Svensk jente med hypotyreos. Erfa Thyroid, kortison, DHEA mm
Hello! Jeg er en svensk jente som fant veien hit til forumet. Jeg vil bruke google oversettelse for å forstå og prøve å gjøre meg forstått her.
Jeg har hypotyreose, er gluten intolerant og har fordøyelsesproblemer og felles problemer. Jeg har hatt lavt DHEA siden 2003 uten å få noen medisiner for det. Jeg har også nå blitt fortalt at jeg har ikke målbare nivåer av testosteron. (2009, hadde jeg "normal" verdi). 2009 startet jeg med Levaxin og hydrokortison. Nå tar jeg 165 mg Erfa Thyroid (mindre enn 3 grains) og 20 mg HC og føler fortsatt ikke bra. Jeg har forsøkt å øke / senke både hydrokortisonet og Erfan. Så vanskelig å vite hva som er hva. Har også hatt høy T3 nylig (da jeg var på 180 mg av Erfa). Mistet nesten alt håret i forbindelse med denne (nesten ok igjen) og har gått ned altfor mye vekt (nå veier bare 48 kg - er 168 cm lang) og ikke klarer å øke vekten. Nå T3 normalt igjen men med T4 over referansen og TSH er nesten null. Legen min vil at jeg skal senke Erfan men når jeg gjør får jeg stiv og den smetter i hele kroppen når jeg tar på meg. I tillegg vil jeg fryser så jeg rister kroppen og har blitt kald på hender og føtter. Men i morgen, er jeg veldig varm, spesielt på føttene. Jeg øke Erfan jeg blir gladere og mer sosial, men føler seg mer stresset, høy puls og følelse for varmt.
Legen som ønsker meg å kutte Erfan er Endokrionolog og ikke den som trykket Erfan for meg. Fordi jeg ønsker å bli gravid, sier hun at jeg skulle forandre Erfan mot Levaxin. Hun sier at det er tryggere. Hun ønsker også jeg å kutte hydrokortisonet siden kortisol viser at jeg ikke trenger det. Hun fraråder fra tillskott av DHEA og testosteron. Jeg sjekker de ulike alternativene, inkludert Magnesium Oil regnes for å øke DHEA. Tro at vekttap og også at jeg har redusert muskelmasse kan skyldes lav testosteron og depresjon.
Hoppas ni förstår min översatta norsk!
-
05-11-11, 00:20 #2
Sv: Svensk jente med hypotyreos. Erfa Thyroid, kortison, DHEA mm

Vil bare ønske deg velkommen hit!
Siden bruk av HC og Erfa ikke er noe jeg personlig kjenner til, overlater jeg til de som bruker og kjenner dette til og svare deg, slik at jeg ikke sier noe feil, men jeg vet iallefall at det er helt normalt at TSH havner nær null når man går på Erfa.
-
05-11-11, 04:23 #3
Hej och välkommen.

Du kan använda Google om något är svårt för dig att förstå i de svar du får här.
Du kan bara skriva på svenska, som de flesta här förstår alldeles utmärkt. Även många danskar.
Det viktiga är att du kan uttrycka dig bäst på ditt eget språk, eftersom Google kan ge några missuppfattningar. Det är viktigt att vi alla vet vad du säger exakt.
Alla här skriver på eget språk och det verkar gå riktigt bra.
Vi föreslår att du postar ditt första inlägg igen, på svenska.
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
05-11-11, 11:45 #4
Hej och tack för era svar!
Vad bra att jag kan skriva på svenska. Tänkte att översättning skulle göra det lättare att förstå varandra, men det låter vettigt att ändå skriva på svenska. Det är ju som sagt lätt att det blir "konstiga" översättningar genom google. Så - i fortsättningen blir det svenska och här kommer mitt första inlägg igen:
Hej! Jag är en svensk tjej som hittat hit till forumet. Jag kommer att använda googles översättning för att kunna förstå och försöka göra mig förstådd här. Jag har hypotyreos, är glutenintolerant och har mag- och led-problem. Jag har haft lågt DHEA sedan 2003 utan att få någon medicin för det. Dessutom har jag nu fått veta att jag har omätbara värden av testosteron. (2009 hade jag "normalt " värde). 2009 började jag med Levaxin och hydrokortison. Nu tar jag 165 mg Erfa Thyroid (knappt 3 grains) och 20 mg HC och mår ändå inte bra. Jag har försökt med att öka/minska både hydrokortisonet och Erfan. Så svårt att veta vad som är vad. Har också haft för högt T3 nyligen (när jag låg på 180 mg Erfa). Tappade nästan allt hår i samband med detta (är nästan okej igen) och har gått ner alldelse för mycket i vikt (väger nu bara 48 kg - är 168 cm lång) och lyckas inte öka vikten. Nu ligger T3 normalt igen med T4 ligger över referens och TSH är nästan på noll. Min läkare vill att jag sänker Erfan men när jag gör det blir jag stel och det knäpper i hela kroppen när jag rör på mig. Dessutom fryser jag så jag skakar i kroppen och har blivit kall om händer och fötter igen. Men på morgnarna är jag mycket varm, speciellt om fötterna. Ökar jag Erfan blir jag gladare och mer social, men känner mig mer stressad, får hög puls och känner mig för varm.
Läkaren som vill att jag ska sänka Erfan är Endokrionolog och inte den som skrivit ut Erfan åt mig. Eftersom jag vill bli gravid säger hon att jag ska byta Erfan mot Levaxin. Hon menar att det är säkrare. Hon vill också att jag ska sänka hydrokortisonet eftersom kortisol visar att jag inte behöver det. DHEA avråder hon ifrån och testosteron vet hon inte hur hon ska göra med. Jag kollar efter olika alternativ, bland annat Magnesiumolja som anses kunna öka DHEA. Tror att viktminskningen och även att jag har minskad muskelmassa kan bero på lågt testosteron liksom nedstämdhet.
-
06-11-11, 01:00 #5
Hej og velkommen

Nu er så bare den mindste Bukke Bruse
Men for mig lyder det til, at du har store problemer med binyrerne. Og så er der det med DHEA og testosteron, som jeg ikke har nogen som helst erfaringer med ... Men binyrerne er i sig selv et meget omfattende emne.
I hvert fald må du have styr på det, inden du bliver gravid. Når du bliver gravid, får du brug for en hel del mere stofskiftemedicin (når det er syntetisk medicin, regner man med 30-50 procent mere). Jeg ved ikke, om man øger med helt lige så meget, når man bruger thyroid som når man bruger syntetisk, men mere skal man altså ha, og det skal man jo så kunne klare.
Når man er gravid, er de andre hormoner jo så noget anderledes, men det med binyrerne er meget vigtigt uanset. Men omvendt har binyrerne også brug for, at stofskiftet fungerer.
Det kunne jo godt lyde som om, du faktisk har brug for mere Erfa? I forhold til, hvordan du reagerer på mere medicin, mener jeg. Tre grains er vist en pæn dosis til en, der vejer 48 kilo - men funker det, så funker det, og som jeg læser det, så må det være binyrerne, der står i vejen. Du er 2 centimeter kortere end jeg ... og jeg tager fire grains, 250 mg, og må til at sætte dosen lidt op snart.
Får du ikke noget hjælp til de andre hormoner? Jeg mener, hvis man siger, der er noget i vejen med dit testosteronniveau, så burde nogen vel hjælpe dig ...
Du bør jo nok finde en læge, der har forstand på behandling med thyroid; de fleste læger i dag er nervøse ved thyroid og har ikke forstand på det. Derfor vil du nok møde mange, der hævder, Levaxin er mere sikkert, især i forbindelse med graviditet, for der er alle mere obs på, at alt skal gå godt.
Jeg kan ikke forestille mig, man som gravid har brug for en flok nervøse læger omkring sig, så jeg tror, det ville være rigtig godt, hvis du havde en med forstand på thyroid bag dig - eller i det mindste en med velvilje i forhold til at sætte sig ind i det og hjælpe dig.
Lige nu burde det være en, der også har forstand på andre hormoner, for alle delene af systemet påvirker hinanden, som jeg forstår det.
Også på dette område er det så uretfærdigt indrettet, at den, som har penge, har flere muligheder. Og hvis du har mulighed for det, kunne det være en god ting at tage til en privat klinik.
Jeg ved ikke, hvilke private klinikker, der findes i Sverige, men der er i Norge - Heggeli / Dag S. - og så er der Thierry Hertoghe i Belgien. De arbejder ikke som de fleste af deres kolleger gør men inddrager flere faktorer. Flere her på forummet har været hos dem med gode resultater.
Der er også nogle læger i Danmark, som du kunne overveje, se fx denne liste http://www.mayday-info.dk/holistiske...gscentre.shtml
Men vær klar over, at også disse læger er meget forskellige, så snak med den enkelte i telefonen, inden du evt. tager af sted, så du er sikker på at finde en, du kan bruge.
Ja, bare et indspark herfra. Måske kan du have en fordel i at sætte dosen lidt ned i en periode, imens du arbejder på det med binyrerne? Nogle føler det er godt, så vidt jeg forstår.
Gode ting til binyrerne: DGL lakrids, fx denne: http://www.iherb.com/Now-Foods-Licor...sules/686?at=0 (man sluger et par stykker med et glas vand før måltiderne)
og progesteroncreme, fx denne: http://www.iherb.com/Now-Foods-Solut...-85-g/779?at=0 Man smører et par gange om dagen men skal finde sin egen favorit-dosis
Nielsigne
-
06-11-11, 21:47 #6
Hei Seahorse!
Det høres ikke lett ut for deg!
Jeg er i en litt lik situasjon, gått på Erfa og hydrocortison i ett års tid. Etterhvert har visst HC påvirket DHEA og testosteron, DHEA svært lav og testosteron ikke målbar. Jeg kan ikke mye om dette, men HS "bryter ned" vev, mens DHEA/testosteron bygger opp? Tror jeg ;)
Og jeg har problemer med å finne riktig dose Erfa. Kanskje jeg burde hatt høyere dose, men det tåler ikke binyrene så godt tror jeg.
Svært få leger bryr seg om feks. ikke målbar testosteron, men D.S i Norge behandler disse mangeltilstandene med naturlig hormontilskudd, og er også opptatt av balansen mellom ulike hormoner. Jeg går nå på Erfa, HC, Testo, DHEA og progesteron (pga østrogendominans), og blir sakte bedre, tror jeg ;)
-
07-11-11, 07:54 #7
Jeg har det også litt likt det Rosin og du beskriver her. Bruker flere hormoner, hydrokortison, DHEA, østrogen, progesteron, pregnenolone, testosteron, aldosteron, thyroid, og innimellom strever jeg med å finne rett dose. Jeg er der nå, etter flere netter med dårlig søvn, forsøker jeg å regulere hydrokortison og thyroid.
Jeg fikk et skikkelig løft i formen min da jeg fikk en fysiologisk dose DHEA, testosteron, samt pregnenolone. Det er jo mange svensker som bruker Karin Münsterhjelm i Finland. Men hun har kanskje fulle lister, og kn ikke ta i mot flere pasienter? Vi er flere som har hatt nytte av en provat lege i Oslo, Dag Schiøth fra heggeli helhetssenter.
Det kan være at du trenger hele spekteret av hormoner som du trenger for å bli bedre. En rimeligere løsning er å bruke pregnenolone i en høyere dose. Jeg vet at det har fungert for noen, men jeg vet ikke om det kan være løsningen for alle.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
08-11-11, 20:52 #8
Hej och tack för era svar!
Det är verkligen inte lätt detta. Att HC verkar trycka ner testosteron och DHEA och säkert påverkar andra hormoner också känns inte riktigt bra. Samtidigt kanske det är som så att jag har problem med binjurarna och skulle behöva öka HC-dosen. Nielsigne - vad är det som främst pekar på binjureproblem enligt dig? Skulle gärna prova att öka men vill ju inte skapa ännu mer obalans i hormonerna. Kanske var jag lite för rädd för HC i början och tog aldrig mer än 25 mg/dag. Hade kanhända varit bättre att ta en högre dos och få ordentlig ordning på binjurarna på en gång och sedan kunnat minska dosen successivt rätt snart.
Jag vet att endokrinologen jag träffade inte har särskilt stor kunskap om varken Erfa eller HC för binjuretrötthet, men det känns svårt att stå emot en läkares bestämda råd att minska på båda medicinerna. Att TSH är omätbart verkar logiskt då det trycks ner av medicineringen, men att blodproverna visar över referens på T4 och /eller T3 gör mig orolig. Speciellt då jag väger för lite och tappade nästan hälften av mitt hår då jag hade för högt T3 (nu är istället T4 för högt). Jag läste också här på forumet att HC kan störa omvandlingen från T4 till T3 och att de som minskar HC ofta verkar kunna öka Erfa. Skulle bli glad om någon kunde förklara detta resonemang.
Om någon har tips på hur man kan lära sig att ställa in sin dos och hur man vet vad som beror på för mycket/för lite HC eller Erfa så vore det fantastiskt. För det är så svårt!
Den läkare jag fick recept och licens på Erfa från är en bra privatläkare. Tyvärr en mycket upptagen sådan och därtill dyr. Men jag ska göra ett försök att kontakta denne igen. Kanske kan jag få hjälp där. Tror inte K. Munsterhjelm jobbar längre. Hon har gått i pension vad jag har hört
Har också läst detta om Erfa Thyroid:
ADVERSE EFFECTS
Except in rare instances of intolerance, possibly due to the development of hypersensitivity to animal protein in whole thyroid, adverse effects are generally infrequent at physiologic doses.
Neurological: nervousness, tremors, headache, insomnia.
Cardiovascular: palpitation, tachycardia, cardiac arrhythmias, angina pectoris.
Gastrointestinal: diarrhea, abdominal cramps.
Miscellaneous: sweating, heat intolerance, fever, weight loss.
Något ytterligare att oroa sig för?
Progesteronkräm har jag provat i nästan ett år mellan ägglossning och mens, men det verkar inte ha gjort så stor nytta(?) med tanke på hormonernas obalans. Dessutom känner jag mig väldigt varm, irriterad och deppig (mer än vanligt
) även vid väldigt liten dos.
Pregnenolone verkar intressant. Någon som vet vilken sort man bör använda? DHEA och testosteron - bioidentiska? Var hittar man dessa? Tror nog att om jag får hjälp från endokrinologen så blir det syntetiska hormoner vilket inte känns riktigt bra. Sen eftersom jag vill bli gravid så är det väl inte bra med tillskott av DHEA? Men jag vill ju må bättre först!
-
09-11-11, 11:14 #9
Kære Seahorse
Alt med binyrer er meget kompliceret. Som jeg ser det, i hvert fald.
Jeg tør ikke sige noget om brug af HC. Men der er folk herinde, der ved en masse om det, fordi de har prøvet det selv.
De bivirkninger, du nævner, Erfa kan have, mener jeg alle uden undtagelse er nogle der kommer på grund af enten overdosering eller binyretræthed /adrenal fatigue. Så det er henholdsvis dosen og binyrerne, du skal ha fokus på, mener jeg. Det er binyrerne, der skal putte stofskiftehormonet ind i cellerne, så er der et problem der, går det ikke.
Som jeg læser dette
så er der vel et problem med dit optag? Ellers ville du vel - med den vægt, du har - kunne trives på mindre medicin og efterhånden få det bedre, tage på og så kunne øge dosen, tænker jeg.
Du skriver, du har brug for en stor dosis for at føle dig glad og social, men omvendt bliver det så for meget for dig. Hvilket vel ikke er så mærkeligt - 165 mg /næsten 3 grains er da meget, når man vejer 48 kilo, mener jeg altså. (Er 20 mg HC ikke også ret meget? - vover jeg så alligevel at spørge
Er det helt sikkert den ideelle dose for dig?)
I hvert fald virker det på mig som om, din krop er sat til at køre ret hurtigt derudaf ... Men at den ikke har kræfter til niveauet. En kvinde med en vægt på 48 kilo, det lyder som en krop, der har MEGET travlt. Overarbejde
(Hvordan sover du?)
Måske nok ikke helt dumt at gå lidt ned i medicin, hvis man er ude i sådan et kapløb. Hvilket så til gengæld er svært, når man som du får det dårligt af at sætte dosen ned.
Mit forslag vil være, at du finder flere måder at støtte binyrerne på. Pregnenolone, som du nævner, er en af dem - stærkere end progesteron. Så er der rosenrod (Rhodiola) og Relora, ashwaganda og DGL lakrids.... og søvn. Og lavkarbo-mad. Og salt. Mange muligheder. Man skal måske nok ikke bruge dem alle på een gang men vælge ... fx mellem Rhodiola og ashwaganda (jeg bruger den første).
Søg på forummet efter alt muligt om binyrer og binyretræthed og stil konkrete spørgsmål i underfora som fx dette 'Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte' https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=104
Nielsigne
-
13-11-11, 17:49 #10
Tack Nielsigne för dina råd!
Jag äter redan LCHF-kost, men har fått släppa lite på det eftersom jag tappat så mycket vikt. Jo, jag har ganska mycket stress omkring mig, sover oftast hela nätterna men känner mig inte utvilad. Jag ska fundera lite på de tillskott du nämner och jag ska nog först av allt öka på saltet. Skulle gärna prova Pregnolone, men vet inte var jag får tag på det.
Fryser mycket mer nu efter Erfa-minskningen och har en puls på ca 100. Idag kände jag mig väldigt darrig och orolig och så den höga pulsen på det. Jag har också använt Magnesiumoljan ett tag nu och funderar på om och hur mycket den påverkar.
Lignende tråder
-
Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 16Siste melding: 04-06-13, 18:11 -
Hypotyreos Rapport av Fredrik Palm
Av Vigdis i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 2Siste melding: 06-10-10, 15:07 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29 -
Svensk thyroid side
Av minnie i forumet Nyttige nettsteder og bloggerSvar: 0Siste melding: 11-07-07, 21:12
Svar med sitat

Bokmerker