Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Hybrid View
-
09-11-11, 11:14 #1
Sv: Svensk jente med hypotyreos. Erfa Thyroid, kortison, DHEA mm
Kære Seahorse
Alt med binyrer er meget kompliceret. Som jeg ser det, i hvert fald.
Jeg tør ikke sige noget om brug af HC. Men der er folk herinde, der ved en masse om det, fordi de har prøvet det selv.
De bivirkninger, du nævner, Erfa kan have, mener jeg alle uden undtagelse er nogle der kommer på grund af enten overdosering eller binyretræthed /adrenal fatigue. Så det er henholdsvis dosen og binyrerne, du skal ha fokus på, mener jeg. Det er binyrerne, der skal putte stofskiftehormonet ind i cellerne, så er der et problem der, går det ikke.
Som jeg læser dette
så er der vel et problem med dit optag? Ellers ville du vel - med den vægt, du har - kunne trives på mindre medicin og efterhånden få det bedre, tage på og så kunne øge dosen, tænker jeg.
Du skriver, du har brug for en stor dosis for at føle dig glad og social, men omvendt bliver det så for meget for dig. Hvilket vel ikke er så mærkeligt - 165 mg /næsten 3 grains er da meget, når man vejer 48 kilo, mener jeg altså. (Er 20 mg HC ikke også ret meget? - vover jeg så alligevel at spørge
Er det helt sikkert den ideelle dose for dig?)
I hvert fald virker det på mig som om, din krop er sat til at køre ret hurtigt derudaf ... Men at den ikke har kræfter til niveauet. En kvinde med en vægt på 48 kilo, det lyder som en krop, der har MEGET travlt. Overarbejde
(Hvordan sover du?)
Måske nok ikke helt dumt at gå lidt ned i medicin, hvis man er ude i sådan et kapløb. Hvilket så til gengæld er svært, når man som du får det dårligt af at sætte dosen ned.
Mit forslag vil være, at du finder flere måder at støtte binyrerne på. Pregnenolone, som du nævner, er en af dem - stærkere end progesteron. Så er der rosenrod (Rhodiola) og Relora, ashwaganda og DGL lakrids.... og søvn. Og lavkarbo-mad. Og salt. Mange muligheder. Man skal måske nok ikke bruge dem alle på een gang men vælge ... fx mellem Rhodiola og ashwaganda (jeg bruger den første).
Søg på forummet efter alt muligt om binyrer og binyretræthed og stil konkrete spørgsmål i underfora som fx dette 'Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte' https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=104
Nielsigne
-
13-11-11, 17:49 #2
Tack Nielsigne för dina råd!
Jag äter redan LCHF-kost, men har fått släppa lite på det eftersom jag tappat så mycket vikt. Jo, jag har ganska mycket stress omkring mig, sover oftast hela nätterna men känner mig inte utvilad. Jag ska fundera lite på de tillskott du nämner och jag ska nog först av allt öka på saltet. Skulle gärna prova Pregnolone, men vet inte var jag får tag på det.
Fryser mycket mer nu efter Erfa-minskningen och har en puls på ca 100. Idag kände jag mig väldigt darrig och orolig och så den höga pulsen på det. Jag har också använt Magnesiumoljan ett tag nu och funderar på om och hur mycket den påverkar.
-
13-11-11, 21:41 #3
-
16-11-11, 10:43 #4
-
01-12-11, 11:08 #5
Jag vet inte vad jag ska göra.
Mitt T4 har plötsligt blivit så ostabilt och ligger nu på 31 (12-22)
Det har, från att ha legat stabilt på ca 20 i mer än ett år, plötsligt hamnat i svängning.
5 okt: 27 (12-22)
19 okt: 23 (12-22)
1 nov: 20 (9-22)
och nu högt igen:
29 nov: 31 (12-22)
Jag är frusen, trött/dåsig, deppig, knakar i lederna mm. Känns inte direkt som hyper.
Vad kan ha hänt? reverse T3? Tror tyvärr inte jag kan få ta blodprov på detta. Hur motiverar man det i så fall?
Kan annat påverka att T4 åker upp och ned?
Endokrinologen kommer nu att få vatten på sin stora kvarn - Erfa är farligt och ostabilt. Redan innan det senaste höga värdet ville hon sänka min dos och helst byta mot Levaxin.
Vad göra? Tips?
Tycker att det är jättejobbigt med denna endokrinolog som inte lyssnar och har sin fasta övertygelse.
Hur orka stå emot? Jag var inne på att höja Erfan innan senaste blodprovssvaret, men jag blir så osäker nu igen, och det gör det ju inte lättare direkt.
-
01-12-11, 13:18 #6
Hej Seahorse

Det lyder ikke så godt ... Jeg tænker på, om det være noget, du spiser, der gør forskellen? Jeg mener, hvis du kun spiser det af og til, så kunne det måske forklare udsvingene. Medicinen og effekten af den påvirkes meget af det, man spiser - og det gælder Erfa mere end syntetisk medicin, er min oplevelse.
Har du fået taget de her blodprøver på samme tidspunkt og medicinfastende? Det gør en meget stor forskel. Med de symptomer, du har, lader det jo ikke til, du får for meget medicin. (Men der findes dog symptomer, der går igen for både højt og lavt stofskifte)
Få altid taget blodprøver medicinfastende - helst om morgenen, og helst på (nogenlunde) samme tidspunkt hver gang.
Så er der også nogle, hvis stofskifte simpelthen svinger mellem højt og lavt. BenteR, fx, har både Hashimoto's og Graves https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13669 Redigert: Og kan det måske være uopdagede antistoffer, der plager dig?
Denne tråd findes i underforummet "Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt", hvor du måske kan finde noget mere, der passer på dig:
https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=215
Underligt, hvis du ikke oplever dette på syntetisk medicin men kun på thyroid. Måske er der nogen, der har et bud på grunden?
Nielsigne
-
02-12-11, 10:11 #7
Jag tror inte att jag ätit något som jag inte gör annars. Och jag tar alltid proverna på morgonen, mellan 8 och 9. Jag tar all Erfa på morgonen (i stället för två ggr/dag) dagen innan proverna ska tas och inget samma dag.
Jag har tagit Erfa sedan 2009 och aldrig haft problem med för högt T4. I december hade jag för högt T3 och då sänkte jag eftersom jag också var varm och stressad mm. Men nu känns det mer som att jag fryser och är så hiskeligt trött och har svårt att komma igång på morgnarna. Egentligen piggnar jag på först till kvällen.
Tack snälla för länkarna!
Seahorse
-
14-12-11, 21:42 #8
Jag kände mig stressad, nervös och fick hög puls när jag hade för mycket (?) Erfa på 180 mg i våras. Nu när jag i omgångar sänkt till 150 mg har jag fortfarande samma symptom. Kan det orsakas av både hypo och hyper? Jag fryser och har kalla händer och fötter och är trött! Känslan är hypo.
Eftersom jag är glutenintolerant och har problem med näringsupptag och därmed troligen även upptag av mediciner, testar jag att ta Erfan sublingualt, under tungan, morgon och eftermiddag. Det sägs att upptaget blir bättre om medicinen tas sublingualt, men hur stor skillnad det är vet jag inte.
Tror också att jag sänkte HC för snabbt. Har mått illa varje dag sedan dess, men det blev bättre när jag gick tillbaka till tidigare dos.
Jag har inte haft förhöjt TPO eller TgAk förut. Kan det plötsligt dyka upp? Och kan det vara orsaken till ett T4 som (annars oförklarligt) åker upp och ner och upp igen?
Lignende tråder
-
Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 16Siste melding: 04-06-13, 18:11 -
Hypotyreos Rapport av Fredrik Palm
Av Vigdis i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 2Siste melding: 06-10-10, 15:07 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29 -
Svensk thyroid side
Av minnie i forumet Nyttige nettsteder og bloggerSvar: 0Siste melding: 11-07-07, 21:12

Svar med sitat
Nielsigne

Bokmerker