Viser søkeresultater 161 til 170 av 179
-
30-08-11, 18:29 #161
Sv: Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
Har du sett denne, Cirkeline? Men nå kjenner ikke jeg fluorinneholdet i disse da?
-
31-08-11, 06:08 #162
Hej Blondie

Det kunne da være at jeg skulle overveje at indføre svesker i min daglige kost. Jeg skal lige ind og tjekke kulhydratindholdet .
TUSINDE TAK fordi du tænkte på mig
Kærlig hilsen
Cirkeline
Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
Begyndende knogleskørhed?
Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske
-
02-11-11, 14:52 #163
Hej
Jeg har brug for lidt hjælp igen :
Jeg skriver her fordi jeg ikke har fået taget nye blodprøver siden denne. En anden andokrinolog har kigget på mine prøver og udtaler:
- Undren over lave T3 og T4 værdier trods indtagelse af af stofskiftemedicin.
- Mener det er hypofysært myxødem.
- Stærkt svingende SHBG (75 og 152) - kan være et tegn på vekslende indtag af medicin. ( jeg tager min medicin hver dag -har læst mig
frem til at SHBG dannes i leveren og bliver påvirket af insulin. Jo mere insulin jo mindre SHBG. Spiser LCHF kost nu )
- Lav kalium og kortisol - her anbefaler han en synacten test mhp binyre insufficiens ellers bør man måle aldosteron og renin mhp binyresygsom.
- Anbefaler jeg medicineres med Euthyrox evt suppleret med Liothyronin. (Jeg har prøvet Euthyrox og stoppede fordi det ikke virkede - vil ikke prøve igen.... Er der andet end Erfa Thyroid, som jeg bruger nu, jeg kan bede om at få, hvis min endokrinolog insistere på at jeg skal skifte medicin igen?
Når jeg nu er igang med den større udredning er der så andre blodprøver jeg skal foreslå min endokrinolog ??
Kærlig hilsen
Cirkeline
-
02-11-11, 15:27 #164
Hej Cirkeline
Hvilke mediciner har du været "på" før Erfa? Var det ikke Eltroxin og Euthyrox? Hvor længe i givet fald, på hver?
Når du tænker tilbage, har du oplevet nogen forskel i velbefindendet, færre eller flere symptomer osv. mellem syntetisk levothyroxin og nu Erfa?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-11-11, 07:25 #165
jeg mener flere her inne har snakket om at de har det bedre på en thyroiddose som faktisk gjør at de ligger lavt i disse områdene. Spørsmålet er hvordan har du det nå på den dosen du tar? Jeg tror jeg har lest at thyroid kan slå ut litt annnerledes på blodprøvene for mange enn det syntetisk gjør, men er litt usikker på dette. Ofte kan jo mange klare seg på en mye lavere dose thyroid enn syntetisk og leve et bra liv med det.Undren over lave T3 og T4 værdier trods indtagelse af af stofskiftemedicin• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
03-11-11, 13:06 #166
Hej Anisa
Jeg har prøvet lidt forskelligt medicin:
Eltroxin - januar 2009
Ny Eltroxin - forår 2010 -mit humør ændrede sig og jeg havde ultra kort lunte - så vidt jeg husker døjede jeg også med hovedpine. Efterhånden blev jeg opmærksom på at Eltroxin ikke bare var Eltroxin og min læge sagde ok til at jeg skiftede til Euthyrox i juni 2010. Efter nogle måneder på Euthyrox faldt mit stofskifte igen og min læge henviste mig til Endokrinolog. Jeg kan ikke huske hvordan jeg havde det udover at jeg slæbte mig afsted som jeg plejede.
Glostrup Thyroid - fik jeg så i oktober 2010 - jeg husker ikke den store forskel og jeg tog den indtil november 2010, hvor apoteket ikke kunne levere den og jeg gik uden medicin i en måneds tid. Da apoteket endelig ringede og sagde at nu var pillerne kommet, så fik jeg et glas Armour Thyroid! Armour Thyroid tog jeg i december 2010 - januar 2011.
Erfa Thyroid fik jeg endelig i januar 2011 og har taget dem lige siden.
Jeg har desværre ikke skrevet dagbog over symptomerne, så jeg har ikke precist overblik over symptomerne men husker at hver gang jeg har skiftet har jeg tænkt at nu får jeg det godt - men det er aldrig helt lykkedes.
I juni 2010 blev jeg sygemeldt med stress og har været sygemeldt lige siden. Det har været et hårdt forløb gennem sygedagpengesystemet, som ikke har hjulpet på min stress.
De symptomer jeg har nu er udmattelse, manglende hukommelse og koncentration, hovedpine, muskel og ledsmerter (plejer at forklare det som hvis man har løbet en maraton eller har fået bank
), svimmel, kvalme, en underlig følelse af at jeg skal ligge ned nu ellers så falder jeg, trykken for halsen og brystet, hjertebanken, stakåndet, grådlabil og ultra let stressbar, irritabel hvis presset det mindste, søvnproblemer, pletter med tør hud i ansigtet bryst og hals, susen/hyletone for ørene, sortner for øjnene, influenzafølelse og jeg trækker mig socialt fordi jeg ikke kan holde rede i en samtale når jeg bliver træt og jeg bliver hurtig fyldt op af lyde/lys/dufte. Jeg har ikke depression (er konstateret af psykiater
) Styrken af symptomerne afhænger af om jeg er hjemme eller ude blandt mennesker, men jeg har symptomerne hver dag bare i forskellige niveauer. Puha jeg tror vist jeg fik det hele med 
Vigdis - den dosis jeg tager nu er på 3½ grain og det at T3 og T4 er lave stemmer godt overens med hvordan jeg har det og har haft det længe - ikke godt
Før jeg blev syg var jeg stærk både fysisk og psykisk men jeg skal love for at det er anderledes i dag. Jeg må indrømme at jeg både har tænkt i retning af Kronisk træthedssyndrog og fibromyalgi for at finde en forklaring fordi min faste endokrinolog længe har ment at jeg var velreguleret. Det er absolut ikke for at få flere diagnoser - syntes jeg har rigeligt nu, men for at finde en forklaring på hvorfor jeg har det som jeg har.
Kærlig hilsen
Cirkeline
-
03-11-11, 14:54 #167
Lave kortisolverdier og eventuelt flere andre hormoner ute av balanse? Du har sikkert tenkt tanken. Det kan jo være en årsak kanskje
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
06-11-11, 15:12 #168
Ja du har da helt ret - tak for det
Min hukommelse er slet ikke til stede, så selv om jeg læser blodprøvesvarene har jeg svært ved at gennemskue hvad der er op eller ned. Jeg læser mange af svarene herinde, og mens jeg læser lyder det logisk, men kort efter har jeg glemt hvad jeg læste
Håber det bliver bedre
-
06-11-11, 21:50 #169
Hej Cirkeline

Når jeg læser det her, så tænker jeg på b12-vitamin. Har du tjek på det? Jeg har søgt på b-12 i din tråd - kan være lidt svært at finde noget ellers
- men der er ingen træf...
Måske fordi du har fået taget en blodprøve, der viser, dit b12 er ok?
Jeg har læst en del om b12, som jeg synes er et spændende vitamin. Blev interesseret i det, fordi en veninde blev så smaddersyg af at mangle det plus d-vitamin. Hun fik symptomer, der ligner sklerose, men efter at have tilført disse vitaminer i en periode, kom hun igen til at ligne sig selv. ( TILFØJELSE: Nævner dette bl.a. for at sige, at b12 er noget med spark i ...)
Den danske læge Carsten Vagn Hansen skriver bl.a. følgende om b12:
"Om man mangler B12-vitamin og/eller folinsyre kan måles i blodet. Det er et problem, at man ikke alene kan stole på måling af B12-vitamin i blodet, da det ikke altid er udtryk for vævstilgængeligheden af vitaminet (Läkartidningen 2000; 97:4131-6). Målinger af plasma-homocystein og plasma-methylmalonat (P-MMA) belyser mere sikkert, om man omsætter vitaminerne rigtigt i kroppens væv og har nok af dem. Man kan se forhøjede værdier af disse to ting (der er udtryk for mangel på B12-vitamin og folinsyre) på trods af, at blodværdierne for B12 og folinsyre er inden for det normale område. Let forhøjelse skal dog ikke tages som udtryk for sygdom." (Fra hans tråd om b12 på radiodoktoren.dk: http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...30/b12-vitamin )
Han nævner også b12 i forbindelse med knogleskørhed http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...lesk%C3%B8rhed og skriver - lige efter et afsnit, der handler om for lavt stofskifte i som årsag til knogleskørhed - bl.a. følgende:
"Mangel på eller et lavt indhold af B12-vitamin i kroppen viser sig også at medføre en øget risiko for knogleskørhed og knoglebrud. Måske har det en sammenhæng med, at for lidt B12-vitamin øger dannelsen af homocystein i blodet, hvilket er en risikofaktor for knoglebrud. Se følgende.
Forskning har vist, at et højt indhold af aminosyren homocystein i blodet øger risikoen for knoglebrud hos mennesker med knogleskørhed, selv hos mennesker med normal knogletæthed.
For at belyse sammenhængen mellem homocystein og risikoen for knoglebrud har forskere undersøgt 2.406 personer i alderen 55 år eller ældre. De kunne herved vise, at et øget indhold af homocystein i blodet øgede risikoen for knoglebrud, også efter at der var justeret for alder, køn, vægten, tobaksrygning og for fald fornylig. Knogletætheden og andre mulige risikofaktorer så ud til at være uafhængige af sammenhængen mellem for højt homocystein og risikoen for knoglebrud.
Studiet viste også, at deltagerne med det højeste indhold af homocystein i blodet havde en dobbelt så stor risiko for at få knoglebrud, sammenlignet med de deltagere, der havde det laveste indhold af homocystein i blodet. Forskerne anbefaler derfor kosttilskud af folinsyre, B12-vitamin og B6-vitamin, som man ved kan nedsætte homocystein. De konkluderer, at et forhøjet indhold af homocystein i blodet er en fremtrædende og uafhængig risikofaktor for knoglebrud ved knogleskørhed hos ældre mænd og kvinder. (Kilde: N Engl J Med May 13, 2004; 350: 2033-41). Det er videnskabeligt bevist, at mangel på B12-vitamin går ud over knoglerne."
Så kan man give sig til at spise piller med b12-vitamin. Men de vitaminpiller, man kan købe i Danmark, har kun b12 i form af Cobalamin. Der findes en form, der er nemmere at optage, den hedder Methylcobalamin, og den kan købes på nettet. Jeg bruger Country Lifes B-12, 3000mcg. Sub-lingual: https://bigvits.co.uk/product/vitami...00mcg-x-60loz//(udskiftet/red.) Smager godt, giver ingen mavesmerter etc. (Jeg tager det fordi jeg sjældent spiser rødt kød og ikke er så flink til at spise grønne grøntsager ... jeg kan ikke så godt lide tilberedte grøntsager; vil så gerne ha dem rå, så de knaser, men det er jo ikke godt for stofskiftet, så ... )
Om b12-mangel på Netdoktor http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fak...dmangelb12.htm (om overdosering, se nederst på siden) Obs.: Mærkelig formulering vedr. homocystein!!
Om b12-vitamin generelt: http://laegehaandbogen.dk/ovrige/pro...amin-3030.html
Om homocystein, der nævnes i forbindelse med b12: http://patienthaandbogen.dk/hjerte-o...tein-1536.html
På engelsk om Cobalamin versus Methylcobalamin: http://dadamo.com/ask/index.pl?9330/(udskiftet/red.)
Åh ja ... Folinsyre , altså b9-vitamin, er godt sammen med b12 - og til at reparere det, der er gået lidt i stykker pga manglen på b12, har jeg læst (men kan ikke finde kilden lige nu)
Og så noget ekstra b6-vitamin, som det vist er svært at få nok af - jeg bruger denne http://www.naturoghelse.dk/shop/supe...amin-200p.html
Og så er det jo ikke klogt kun at tage et b-vitamin eller bare nogle få stykker, for så fyrer man for meget af de andre af, når man skiller sig af med evt. overskud, og så bliver fordelingen skæv. Så jeg tager også denne naturoghelse.dk/shop/multi-b-180-stk-1919p.html/(deaktiveret/red.) som jeg er meget glad for - får fx aldrig ondt maven af den
Bare et indspark herfra
Nielsigne
Sist endret av Admin; 17-01-20 kl 08:45 Begrunnelse: 2 'døde' link udskiftet + 1 deaktiveret
-
07-11-11, 09:33 #170
Og egentlig bør du også ha' denne om b12-mangel:
http://laegehaandbogen.dk/default.aspx?document=25886
Lignende tråder
-
Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden
Av Prinsessen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 77Siste melding: 11-02-14, 16:13 -
24.02.2009: Påbegynt dagbok
Av Vigdis i forumet DagbokerSvar: 3Siste melding: 18-07-10, 12:02 -
Jeg fik konstateret lavt stofskifte for ca 4 uger siden
Av Karen M i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 17-01-09, 21:08 -
Mat og Helse for September?
Av marge i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 3Siste melding: 03-09-05, 23:36
Svar med sitat

Bokmerker