Viser søkeresultater 1 til 10 av 80
Hybrid View
-
06-11-11, 05:17 #1
Hypothyreose med antistoffer konstatert etter brystkreft i 2007
Hei.
Første gang jeg skriver på dette FANTASTISKE forumet. Jeg er ikke helt sikker på om jeg skriver på rett plass, litt vanskelig å finne frem her inne syntes nå jeg.
Fikk brystkreft i 2007, fjernet begge bryst ( genetisk...brava 1) gikk greit men kom meg liksom ikke etterpå. Var igjennom masse undersøkelser og etterhvert ble det konstantert at jeg hadde hypothyreose med antistoffer på 1300. Startet med Levaxin men ble ikke bedre.
I 2009 var jeg veldig dårlig, lå til sengs det meste av tiden med total utmattelse. 2010 foreslo legen min kurset Lightnings Process, ble ikke bedre men fikk likevel litt krefter til å ta tak i sykdommen min. Jeg har lest meg opp,tatt mange grep for å prøve å komme videre. Fikk legen min med på å bytte Levaxinen med ErfaThyroid. Avtalte tid hos DS på Heggeli. Fikk time i mai, neste i september. Ny time nå den 16.11.2011.
Siden 2007 har jeg fjernet eggestokkene, bygget opp nye bryst og operert begge skuldre. Formen er nok litt bedre, er oppe hver dag men orker veldig lite. Føler meg best de to første timene på morgenen så kommer mattheten snikende utover dagen, kvikner til litt mot kvelden. De siste par månedene har det oppstått et nytt problem. Det kommer plutselig, helst når jeg er sliten. Får en ekkel følelse i kroppen, begynner å svette voldsomt, blir kvalm og skjelver på hendene men også i resten av kroppen. Har vært så ille noen ganger at jeg har kastet opp. Det går som regel over etter ca. en halv time. Fikk påvist diabetes 2 for noen uker siden.
-
06-11-11, 06:21 #2
Fortsettelse
Håper noen kan ta seg litt tid å forklare meg.
Jeg har tatt blodsukkeret etter et slikt anfall det ligger mellom 4-5. Er det noen som kjenner seg igjeni dette?
Prøvesvar september 2011:
S-THS (0,5-3,5) 0,05
S-trijodtyronin (1,2-2,7 3,1)
S- vitamin B12 250
S-vitamin D3 61
S-anti-Tpo 1300
U-aldosteron (5-77) 38
S-urinsyre (155-400)
S-testosteron <3,0 1,4
S-østradiol<0,01 0,11
u-fritt kortisol (45-272) 66
S-SHBG (22-100) 22
S-progesteron <3,0 1,3
s-magnesium(0,71-0,94)76
S-mikro CRP <5 8
s-alat <45 55
s-ferritin (15-200) 256
B-hbAIC <6,1 6,8
fs-insulin (18-173) 1570
fs-C peptid (270-1290) 1570
Glukosebelastning 16,8
Som dere ser av prøvesvarene er det mye som ligger utenfor referanseområdene. Etter siste konsultasjon hos DS ble Erfa dosen satt ned til 165mg.
Medesiner: progesteron, D3, magnesium, omega3, black Cohosh, glycine, nac og adrenal. Skal starte med 7-keto DHEA.
Vil takke alle som legger info her, flott forum :-) kjærlig hilsen Hildegås
-
06-11-11, 08:35 #3
Sv: Hypothyreose med antistoffer konstatert etter brystkreft i 2007
Synes jo at du skulle forsøke å øke B12 også, den ligger veldig lavt. Og det er ufarlig å ta mye B12, den er vannløselig. Iherb.com har sublingual og dråper som kan gi et bedre opptak i kroppen. Håper DS kan få deg på rett kjøl, det er en tøff historie du forteller
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
12-09-13, 12:44 #4
Liten oppdatering.
Nå er jeg så lei denne sykdommen. Har man hatt noen litt bedre dager så kommer jammen de dårlige fort igjen. Ca et år nå har jeg hatt konstant diaré.
Bruker Erfa Thyroid 180mg, DEHA 25mg, Pregnenolone , Cortef 180mg, Glucophage 1000mg ganger to, selvfølgelig vitaminer og jern.
Spiser sunt men mer likt Fedon lindberg.
Noen som kan gi råd ang diaré?
Legen min vil jeg skal starte på magen, med tarmskyllinger og resten av pakka, må innrømme det ikke frister, dyrt og langt å kjøre når man har så lite energi. Noen med god erfaring her?
Søvnen er heller ikke mye å skryte av eks; nå er klokka 12.45, jeg har ikke hatt et minutts søvn i natt, føler snart det tipper over for meg, bruker Melatonin men den virke ikke lenger. Jeg beskriver det som om det skulle være noe kjemisk galt inne i kroppen min.
Fastlegen min er ikke glad for behandlingen jeg får fra det privat, så nok helst jeg var tilbake på Levaxin, vil helst ha meg til en endroklinolog i Drammen. Fastlegen vil også utrede meg for ME, hva svarer jeg til det?
Her blir det mye spørsmål
plages også med unormal varme, ikke hetetokter, svetten renner i strømmer bare jeg prøver å bevege litt på meg, eks når jeg prøver meg på litt lett husarbeidlett, koker innvendig men den føles kald utenpå. Er det noen som kunne se litt på dette ville denne dama bli overmåtelig glad.
Har brukt Cortef i flere mnd men kortisolet ligger fortsatt bare på 100 ( 45-272 )
forlat 16,2 (< 5,7 )
ferritin 263* (15-200 )
fs-cpeptid 1561*270-1290),
fs-insulin 298* (18-173),
S-jern 7,8* (9,0-34,0) da etter 5 inj.
S-mikro crp 8* (5),
urinsyre498* (155-400)
Tsh 0,03,
S-Fritt t3 5,7 (3,6-8,3)
S-fritt T4 12,3(8-21)
noen som anbefaler å øke Erfa
takk kjere dere ,
god klem fra hildegås
-
12-09-13, 17:54 #5
Sv: Liten oppdatering.
Hei,
jeg forstår det slik du går til DS på Heggeli. Der vil jeg tro at du får en del anbefalinger og veiledning i forhold til hva slags strategi du bør velge. Mitt råd er i første omgang at du følger det DS anbefaler. Når det gjelder tarmskyllinger, så finnes det sikkert fordeler og ulemper med det, men lytt til hvilke argumenter DS bruker, og foreta et valg ut fra det. Forøvrig ser jeg av prøveresultatene dine, at du har høy mikro CRP. Dette indikerer en betennelsestilstand. Det er viktig å finne ut hva det er som irriterer kroppen. Har DS noen teori der? Gluten, matvareintoleranser (melk, annet?), dysbiose? Ellers er det viktig å få ned C-peptid og insulin i blodet. Du skriver at du spiser kosthold som er anbefalt av Fedon Lindberg. Anbefaler DS dette kostholdet? Trolig bør du enda mer ned på karbohydrater for å få ned C-peptid og insulin. Spiser du mye frukt? Jeg tror kanskje du bør jobbe mer med det underliggende, (kosthold (kanskje steinalder), betennelsesreduksjon, oppnå balanse i tarmen (minimum 5 ts FOS per dag, melkesyrebakterier (f.eks super 8)), bedre opptak av jern, før du øker med erfa. Men, det kan være at andre har noen andre meninger om dette. Lykke til videre.
-
13-09-13, 00:12 #6
Takk for svar Karatekid. Jeg føler jeg er i riktig gode hender hos DS, selv om både han og jeg vel hadde håpet på litt mer fremgang. Jeg har hatt en del dårlige opplevelser hos min fastlege i sommer, han har ingen tro på den behandlingen jeg får så frustrasjonen blir stor. Sitter ofte å ønsker jeg hadde hatt litt mer krefter slik at disse ubehagelige opplevelsene kunne kommet ut i media. Enn så lenge får man gjøre så godt man kan, vi vet jo alle at TTT

DS mener at en del av problemene ligger i tarmen, derfor lite fremgang. Jeg forstår jo godt at han nå vil sette i gang med dette( selv om jeg innerst inne helst ville sluppet )
Noen som har god erfaring med dette?
Når det gjelder mitt kosthold har jeg i 2 år levd på streng lavkarbo uten å få ned c-peptid og insulin. Ble så lei, klarte nesten ikke få i meg mat. Lever nå mer likt dietten til Fedon, ren mat med litt glutenfritt knekkebrød mye grønnsaker og en frukt pr dag.
Når det gjelder den voldsomme varmefølelsen jeg beskriver kan ikke DS finne noen forklaring på den, er det flere som har disse symptomene? Tror dette også er med på å ta fra meg mye krefter.
Ønsker alle som fortsatt ikke har kommet seg i seng en god natt
-
13-09-13, 07:27 #7
Jeg mener Rufus(?) iallfall hadde god virkning av den behandlingen. Vet ikke hva Fruemå kom fram til?
Jeg har vært som deg og skygget unna med nebb og klør... men til forskjell fra deg så har jeg hatt for det meste stabil framgang uten. Så du bør kanskje vurdere et forsøk. Du kan jo alltids slutte om du ikke får framgang etter noen behandlinger? Det er en kjennsgjerning at tarm og lever må fungere for at vi skal kunne nyttegjøre oss lagerhormonet (t4). Og at dette er komplekst og langvarig å fikse.
Når det gjelder diarre... har du brukt/bruker du smertestillende? Tar du glutamin/spiser mat med mye gelatin eller ekte beinkraft? Jeg ødela jo tarmslimhinnene mine gjennom bruk av smertestillende og det tok lang tid og mye kraftmat/bokser glutamin OG over et års tid med tilfriskning før det ble vesentlig bedre. Og det er vel først nå som jeg fikk pinpointet en svak laktoseintoeralse i tillegg at jeg kan si at mage-tarm begynner å oppføre seg stabilt normalt igjen. Fremdeles skal det ikke mer enn 1-2 smertestillende til før det merkes på magen, så den har nok blitt varig ømfintelig. Og det er jo først med normal mage man kan forvente normalisert opptak.
Når det gjelder søvn. Du bør nok lese litt på lys og hvordan (kunstig) lys kan forstyrre søvnrytmen. Forsøk en uke (om du kan) å bannlyse alt elektrisk lys (inkludert tv, pc og elektroniske klokkeskjermer etc) etter mørkets frambrudd. Det er nemlig sånn at neddunklingen og det røde kveldslyset øker vår egen naturlige melatoninproduksjon, mens blått lys (som i halogen-/ledlys - herunder nyere tv-, pc- og mobilskjermer) signaliserer oppvåkning, reduksjon i melatonin og økning i kortisol. Er det rart vi blir hormonelt forskrudde?
(Det finnes en liten app for pc som heter f.lux som simulerer solnedgangsfargevalg for pc. Den kan hjelpe noe, men det beste er å skru av alt før kl 21 og heller ta fram den gamle glødelampa, sette seg ved vinduet og lese til man går til sengs... Det er dessverre ikke uvanlig at man blir melatoninresistent mot pillene etter en tid med jevnlig bruk. Det kan nok lønne seg å stoppe bruk en periode og heller prøve livsstilsendringene og se om ikke de kan hjelpe.
Du har jo et komplekst hormonmangelproblem og jo flere av dem du kan dytte i retnining "den rytmen vi over tusenvis av år har tilpasset oss til", jo bedre vil de som du må tilføre også virke.
Dessverre er nok ikke dette så enkelt å få til i vårt (i høyeste grad unaturlige) samfunn.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
13-09-13, 17:24 #8
Hei igjen Hildegås
. Når det gjelder tarmskyllinger, så er det ikke så godt å si. Jeg har vært gjennom det. Fulgte opplegget til DS til punkt og prikke. Jeg kan fortsatt ikke si helt sikkert om tarmskyllinger er lurt eller ikke, om det er nødvendig eller om problemet kan løses på en annen måte. Men, mine erfaringer er at magen ble veldig fin rett etter skyllingene (dvs etter at forsteiningene løsnet og det var skylt ut). Magen var tilnærmet perfekt en periode, men så måtte jeg ta en antibiotikakur, som en del av opplegget til DS, og da ble magen verre igjen. Men, jeg går ut fra at det var antibiotikakuren som rotet det litt til igjen. Funksjonellmedisinsk senter holder magekurs om matvareintoleranse, dysbiose, lekk tarm med jevne mellomrom. Det går over 2 kvelder. For meg så virker det som de har forholdsvis god greie på dette med magetrøbbel, og jeg tror kanskje de er litt tydeligere på hvilke krav de stiller til pasienten, på godt og vondt. Jeg ble henvist videre fra DS til Skogli på Funksjonell medisinsk senter, da DS ikke hadde noen flere forslag til meg. Jeg har såvidt begynt prosessen der, så jeg vet ikke helt hva det kommer ut av det. Uansett, lykke til videre og god helg
-
14-09-13, 15:14 #9

Jeg har nu i over 2 år vært til behandling hos DS. Jeg tok bla. 8 tarmskyllinger og "medisin " for sopp. Jeg merket ikke noe før jeg etter ca 7 mnd fikk bedre opptak av vitaminer osv. Har brukt og bruker enda tid på kostholdet. Har vært å fått undersøkt om jeg har cøllaki og for å se om hva som kunne forårsake min refluks. Jeg hadde irritert tarm. Så her blir mitt kosthold viktig. Skal finne mine beste måltider. Spiser forøvrig sundt, rent osv.
Jeg har varmeoverskudd når jeg er overdosert på cortef (bruker 5.5 stk for binyrene). Ellers svakt overskudd av varme når jeg bruker for stor dose Erfa.
Litt om søvn. Jeg fikk mye B vitaminer hos Ds for jeg var overmetylert. De roet meg betraktelig. Prikken over i en for søvn har vært LDN. Jeg bruker nå 22.5 mg altså 3/4 tab. Sover godt og ikke minst jevnt.
Lykke til du
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
11-11-11, 06:21 #10
Søvnproblemet
Hei.
Håper det er noen som kan gi meg noen gode råd. Det er tidlig morgen men jeg har fortsatt ikke fått sove så mye som et sekund i natt. Slik har det mer eller mindre vært de siste 14 dagene, har kanskje disse to ukene sovet tilsammen 6-8 timer. Jeg føler meg selvfølgelig helt utslitt, men trøtt er jeg ikke. Har slitt med dårlig søvnkvalitet i mange år men det kan ikke sammenlignes med dette. Føler meg fortvilet, nesten desperat, jeg ville blitt kjempeglad for gode råd. mvh Hildegås
Lignende tråder
-
Hvorfor får man hypothyreose når man ikke har antistoffer ?
Av Hansen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 28-03-12, 09:48 -
Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
Av Jeanette Ws. i forumet Lavt stoffskifteSvar: 414Siste melding: 04-07-11, 11:59 -
2007 TSH 10 og antistoffer
Av Kamelia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 1Siste melding: 11-02-11, 16:32 -
Fikk konstatert Graves i 2000 etter en lang rekke rare syptomer over et par års tid.
Av MetteS i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 44Siste melding: 07-02-07, 19:27

Svar med sitat

Bokmerker