Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Threaded View
-
05-11-11, 11:45 #4
Sv: Svensk jente med hypotyreos. Erfa Thyroid, kortison, DHEA mm
Hej och tack för era svar!
Vad bra att jag kan skriva på svenska. Tänkte att översättning skulle göra det lättare att förstå varandra, men det låter vettigt att ändå skriva på svenska. Det är ju som sagt lätt att det blir "konstiga" översättningar genom google. Så - i fortsättningen blir det svenska och här kommer mitt första inlägg igen:
Hej! Jag är en svensk tjej som hittat hit till forumet. Jag kommer att använda googles översättning för att kunna förstå och försöka göra mig förstådd här. Jag har hypotyreos, är glutenintolerant och har mag- och led-problem. Jag har haft lågt DHEA sedan 2003 utan att få någon medicin för det. Dessutom har jag nu fått veta att jag har omätbara värden av testosteron. (2009 hade jag "normalt " värde). 2009 började jag med Levaxin och hydrokortison. Nu tar jag 165 mg Erfa Thyroid (knappt 3 grains) och 20 mg HC och mår ändå inte bra. Jag har försökt med att öka/minska både hydrokortisonet och Erfan. Så svårt att veta vad som är vad. Har också haft för högt T3 nyligen (när jag låg på 180 mg Erfa). Tappade nästan allt hår i samband med detta (är nästan okej igen) och har gått ner alldelse för mycket i vikt (väger nu bara 48 kg - är 168 cm lång) och lyckas inte öka vikten. Nu ligger T3 normalt igen med T4 ligger över referens och TSH är nästan på noll. Min läkare vill att jag sänker Erfan men när jag gör det blir jag stel och det knäpper i hela kroppen när jag rör på mig. Dessutom fryser jag så jag skakar i kroppen och har blivit kall om händer och fötter igen. Men på morgnarna är jag mycket varm, speciellt om fötterna. Ökar jag Erfan blir jag gladare och mer social, men känner mig mer stressad, får hög puls och känner mig för varm.
Läkaren som vill att jag ska sänka Erfan är Endokrionolog och inte den som skrivit ut Erfan åt mig. Eftersom jag vill bli gravid säger hon att jag ska byta Erfan mot Levaxin. Hon menar att det är säkrare. Hon vill också att jag ska sänka hydrokortisonet eftersom kortisol visar att jag inte behöver det. DHEA avråder hon ifrån och testosteron vet hon inte hur hon ska göra med. Jag kollar efter olika alternativ, bland annat Magnesiumolja som anses kunna öka DHEA. Tror att viktminskningen och även att jag har minskad muskelmassa kan bero på lågt testosteron liksom nedstämdhet.
Lignende tråder
-
Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 16Siste melding: 04-06-13, 18:11 -
Hypotyreos Rapport av Fredrik Palm
Av Vigdis i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 2Siste melding: 06-10-10, 15:07 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29 -
Svensk thyroid side
Av minnie i forumet Nyttige nettsteder og bloggerSvar: 0Siste melding: 11-07-07, 21:12

Svar med sitat

Bokmerker