Sitat Opprinnelig skrevet av macadamia79 Vis post
Heller mer mot at kroppen tror det er på tide å gå i hi, hehehe

Jeg har sanket inn alt av gamle prøver og da jeg hadde c-peptid på 850 var s-glucose på 5.1 og hba1c på 5.5. Grunnen til at jeg fikk metformin var at jeg håpet å få igang den lenge stagnerte vektnedgangen, som jeg trodde kom av insulinresistens. Etter sjekk med sykehuset fikk jeg lov til å prøve, men det hadde ikke noen målbar effekt, så det rant ut i sanden. Jeg er jo ikke best på å holde fokus... :P Er nå på metformin igjen og skal sørge for at det blir fulgt opp med målinger fremover.

Over tid har jeg fulgt så mange spor at jeg nå er åpen for det meste. Og det er mye høna og egget-problematikk, som gjør at det er vrient å peke på én ting som er ute og kjøre. Det er neppe en enkel fiks, og selv det jeg har gjort til nå gjør at jeg ikke blir mye verre så blir jeg ikke helt frisk heller. Og i perioder er lyset på og ingen hjemme...

Prøvene fra 2003 og fremover er forøvrig på https://anonfiles.com/cdn/1320407247557.pdf. Det mangler måleenhet og referanseområde på endel verdier - dette var ikke med på lab-ark/journaler jeg har fått.
Hei igjen
Kikket igjennom her og du går jo meg kronisk aktivt immunforsvar!
Leukocyttene ligger gjennomgående veldig høyt - til og med over ref. helt siden 2004. Leukocytter virker mot parasitter, lager antistoff og fagocytterer (spiser andre) Det samme med Lymfocyttene - som danner spesifikt immunforsvar. Det er liten aktivitet her på blodprøvene om det ikke er noe spesifikt kroppen din jobber med!!Det er bare tatt granulolytter som er en type lymfocytter. Altså ennå ett spor å følge. Få tatt ett fullstendig blodutstryk med alle typer lymfocytter - eusanofile som bli mange ved alle typer baktereinfeksjon, nøytrofile mange ved parasittinfeksjon, basofile mange ved allergisk reaksjon og monocytter som øker ved alle typer bakterie/virusinfeksjoner. Immunforsvaret ditt jobber r... va av seg her over år. Viktig å finne ut hva som er på gang her men umiddelbar ville jeg satt i gang med en coctail av tilskudd som hjelper lever. Mariatistel er en av dem. Ultra Clear Plus ph - tror du får den uten resept på noen apotek (send meg event. PM) slags "proteinshake" med bøtter og spann av vitaminer og mineraler,aa ++ som virker leverrensende. Eventuelt NAC, Taurine og L-cysteine i tillegg til vitaminer og mineraler. Leverprøvene dine ser ut til å ha stabilisert seg men skader aldri å hjelpe den litt. Viktig organ det der.

rart at det ikke er tatt homocystein i blodprøvene dine. Først og fremst som supplement til til diagnostikk av vitamin B12- og folat-mangel. B-12 er gjennomgående for lav. Etter min mening er man altfor lite opptatt av lave b12-verdier i dette landet. den bør iallefall dobles. Ett B-100 eller 50 kompleks bør få opp både b12 og folat og kanskje gjøre noe med problemene dine. Mener du sa du hadde fått inj. med B12 - når da? Det reflekteres iallefall ikke i prøvene dine. B12 bruker å hlde seg relativ høy (rundt 1000?) i et knapt år eller så om du har fått inj. Kanskje du skal gå rett på Q10? Egenproduksjon av Q10 går ned etter 35 - og 100mg/dag bør ha effekt på trøtthet, muskler og pumpefunksjon.

Edit: Ond sirkel kan man godt kalle det ja. Jeg ser jo at leververdiene mine har vært jojo. Husker første legen så meg inn i øynene og spurte om jeg hadde et alkoholproblem. Og jeg måtte innrømme at jo, jeg har et problem med at jeg alltid føler jeg må kjøpe full kvote med fra ferie - og aldri drikker noe, så det er fullt i barskapet
Ha - ha

Du snakker i symptomlista di om hvitt belegg på tunga. Det er nesten alltid - uten unntak sopp. Og da antagelig dårlig balanse mellom gode og dårlige bakterier i GI-traktus. Og det kan jo også stemme med fordøyelsesproblemene du beskriver. Probiotika - masse - kun fra kjøleskap på helsekosten - eller aller helst VSL-3 - men da må du nok til DS på Heggeli for å få det i Norge tror jeg. Soppdrepende nycostatiner også kanskje men da må du jo vite hva det er først - antagelig med avføringsprøve for å se balansen mellom gode/dårlige bakterier, om det er sopp eller parasitter osv. (Igjen kanskje Heggeli og DS?) finnes sikker andre også men ikke som jeg kjenner til.

I tillegg ser jeg jo at du "brenner" triglyserider siden disse har gått ned men jeg synes ikke noe om kolesteroltallene dine. Du har altfor lite godt kolesterol - eller HDL. Snittet mellom LDL og HDL blir jo bra men burde vært omvent på prøvene høyere HDL og lavere LDL for å få samme snittet.

D-vit er jo lav og når du tar tilskudd husk endelig på også å ta magnesium. D-vitamin har fått mye oppmerksomhet i det siste og d-vitaminnivåene bør være høyere hos de fleste. Problematikken generelt er at folk hele tiden har fått høre at de skal spise kalsium for å opprettholde beinmasse. Om man bare spiser kalsium og d.vitamin går det galt. Vi er nemlig ikke blitt fortalt hvor viktig magnesium er i denne coctailen. D-vitamin øker opptaket av kalsium. Det er en hårfin balanse mellom kalsium og magnesium i kroppen. så glemmer man magnesium er det bare spørsmål om tid før kroppen begynner å bryte ned beinsubstans for å få tak i magnesium der. Tar du store mengder kalsium sammen med d-vitamin forrykker du syrebalansen i kroppen. (les mer i The Calsium Lie om du er interessert) Har etterhvert blitt mer og mer oppmerksom på at D kanskje skal omgåes med litt forsiktighet. For magnesium kan du ta opp mot 1 gram ved sengetid (om kroppen din tåler så mye - vi er forskjellige der) begynn med 200mg morgen og kveld og se om det har effekt på oppvåkning om natten "lammelser" osv. Veldig mange med helseproblemer har magnesiumunderskudd (og du har jo ikke målt heller) Bruk gjerne SHIFT supermagnesium m B6 og naturlige spormineraler. Tror Mat & Helse hadde en artikkel om det gå eventuelt på matoghelse.no og søk magnesium.

Ellers ser jeg vel ikke sånn umiddelbart noe mer - annet enn som jeg tidligere har skrevet at kortisolprøvene som er tatt er utilfredsstillende og enig i at du burde følge opp dette. noen sekundærprøver taler ikke for lavt stoffskifte - bla er MCV lav denne bruker å bli høy ved hypo - men altfor dårlig grunnlag for å si noe mer om det. Stoffskiftet vil uansett bli påvirket når det er så mye annet på gang.

Klem H