Viser søkeresultater 1 til 10 av 172
Tråd: Dagboken til Vibeke W
Hybrid View
-
04-11-11, 16:16 #1
Sv: Dagboken til Vibeke S
Tidligere gikk jeg også mye, men har etterhvert fått så mye vondt i hælene, knærne og musklene at jeg ikke lenger klarer det.
Min trening de seneste månedene har vært Qigong + 15 minutter rolig spasertur daglig, og når jeg av og til får en bra dag, blir jeg med gubben og går tur sammen med han og bikkjene. Av og til trener jeg også tai chi eller yoga, fordi disse øvelsene gjør meg på en måte rolig og avslappet, noe som er deilig når ingenting annet i kroppen vil virke som det skal.
Jeg er faktisk ikke lenger i stand til å gå skikkelig tur med bikkja daglig, og det synest jeg er utrolig tungt, selv om bikkja får turer med gubben istedet.
Når det gjelder at jeg ikke kan ha hypersymptomer fordi jeg har høy TSH, så mener jo legen at det betyr at jeg får for mye Levaksin, og derfor hypersymptom, men det kan visst ikke være Graves som slår inn.
Alt jeg har lært er at TSH blir høy når stoffskiftet er for lavt. Jeg stoler mer på det jeg har lært enn feiltolkninger fra leger, så jeg nektet og kutte dosen Levaksin slik det ble foreslått.
-
04-11-11, 16:58 #2
Så da har dette blitt en dagbok, og jeg synes det er greit å ha en dagbok å noter ned i

Så derfor på tide med en liten presentasjon av meg.
Er altså 44 år, og er mor til 3 barn. To stykker på 22 og 19 år, og ei lita ei på 2 år og 3 måneder.
I 2007 var jeg veldig syk, og som jeg kort har skrevet om lengre oppe, så viste det seg å være PCOS og insulinresistens. Jeg la om kostholdet, til lavkarbo, samt begynte med metformin, og alle mine prøver nå viser helt perfekte verdier på insulinresistensen. jeg har gått ned 25 kg, og er nå normalvektig.
I høst begynte noen symptomer å melde seg igjen, som kunne ligne på det jeg opplevde i 2007. Min hukommelse sviktet, mine kognitive evner sviktet, og jeg var konstant trøtt og sliten. Slik begynte min uro å melde seg, i tillegg til at jeg fikke hetebyger innimellom. Plutselig en dag føyk pulsen min til over hundre, og jeg ble veldig engstelig. Så jeg gikk til legen min på Linbergklinikken, og tok nye blodprøver. Den viser svakt forhøyet stoffskifte ( TF4 på rundt 24), ellers alt bra.
Jeg fortsatte å jobbe, holder på med en doktorgrad og underviser på Universitetet. Men det gikk heller dårlig med undervisningen og forskningen, alt var bare grøt og stress. Er det ikke det som kallses for brainfog?
Resten kan man lese om i begynnelsen av dagboken her.
I dag har det skjedd noe positivt, akkurat som et kick in
For to uker siden begynte jeg med tilskudd av vitamin D3. Jeg tar to ganger 50 ul om dagen. Jeg går jo mye på fjellet med hunden min, jeg har alltid slitt med smerter i musklene når jeg har gått oppover. Det er ganske så bratt, og jeg må stoppe flere ganger underveis og bare puste ut. men så, i dag gikk jeg oppover. Og som sedvanlig gikk jeg og tenkte og grublet og plutselig var jeg oppe på toppen! Ingen pause, ikke anpusten, knapt svett og det beste, null smerter i beina! Dette er en drøy tur rett opp på ca 30 minutter. Jeg gikk videre innover fjellet, og da jeg skulle gå ned igjen (tilsvarende bratt) kjente jeg heller ikke noe til stivheten og knærne jeg kjenner så godt til vanlig. Bare danset meg nedover, balansen var også mye bedre enn til vanlig. Og jeg tror det har sammenheng med vitamin D! Dette synes jeg er kjempespennende. Mine prøver fra 1.august viser at mitt nivå var på 95, men det kan se ut som at dette ikke har vært nok. SÅ ja til vitamin D, og jeg gir også min lille datter solpille hver dag
Jeg har ca 4 kilo for mye før jeg har en normal BMI, og uten at jeg har brydd meg om dette, så har jeg tenkt at det kunne vært greit å komme helt i mål. Dette nivået har jeg lagt på i over ett år, mens nå, de siste to ukene har jeg gått ned 1.5 kg. Kan jo være tilfeldig, men også en sammenheng.Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
04-11-11, 17:03 #3
-
05-11-11, 10:49 #4
Bare et lie spørsmål, skjønner ikke helt hva s
om er hva av alle disse prøvene
Fikk utskrift av prøvene jeg tok på mandag. De viser
S-TSH 1.53
S-FT4 27.0* (9.5-22.0)
S-Thyroxin (T4) 112
S-Trijodthy. (T3): 1.3* (1.3 - 2.6)
Denne T3 er jo i grenselandet lavt, hva betyr det? Går ikke den normalt opp ved for eksempel Graves?
Takker hvis noen kan svare meg kort, event henvise til noen linker. Jeg er mer forvirret enn noen gang
Ser forøvrig at samtidig som at FT4 stiger i løpet av høsten, synker S-TSH.
Her er tallene kronologisk:
S-TSH 0,20-4.0 var på 2.5 29.8 og 1.7 17.8, 1.68 noen uker senere og altså 1.53 nå.Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
Lignende tråder
-
Dagboken til Tone
Av toneij i forumet DagbokerSvar: 66Siste melding: 10-01-13, 22:52 -
Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
Av Fanni i forumet DagbokerSvar: 62Siste melding: 29-04-12, 14:14

Svar med sitat

Bokmerker