Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Threaded View
-
01-11-11, 06:48 #1
Hvad kan japansk medicin hvad vores ikke kan?
Hvad kan japansk medicin hvad vores ikke kan?
Folk, der er født og lever i Japan, kan forvente at blive ved godt helbred længere end noget andet folk i verden, ifølge WHO, hvis forskere har udviklet en ny metode til beregning af det antal af år, en person kan forventes at leve i fuld sundhed. Metoden hedder DALE (Disability-Adjusted Life Years) og Japan scorer højest i sammenligning med alle andre verdens lande... Hvorfor? Hvad kan de hvad vi ikke kan?
Det er jo ellers ikke særlig nemt at være japaner. Allerede fra tidlig barndom stilles der ekstremt høje krav til indlærningsniveau, hvilket fortsætter gennem alle trin af uddannelserne. Presset er så stort, at mange unge vælger selvmord, frem for at svigte forventningerne fra både familie og samfundet. Der er ikke meget plads til individualitet og individet forventes pr definition at ofre hvad som helst for familiens, arbejdsgiverens og samfundets tarv. Boliger er så kostbare og små, at almindelige japanere kun sjældent har en seng hver til rådighed. Der er simpelt hen ikke plads nok til, at hvert medlem af familien kan have enten sit eget værelse eller blot en fritstående seng. Sovemåtterne i skabe tages ud og rulles på stuegulv... Fritiden er sparsom, og det kan være svært at finde en rolig krog, hvor man kan sidde i fred og f.eks. læse en bog for fun...
Det meste af det, vi forestiller os som værende uundværligt i hverdagen, har japanerne enten ikke brug for, eller ikke plads til . Alligevel lever de længst og med bedst helbred i så langt op i årene, hvor vi i tilsvarende alder hos os - sidder forlængst på plejehjemmet, ofte med voksenble og bliver "passet" af andre, der i stort omfang bestemmer hvad vi må eller ikke må. På samme tid og på samme livstrin som hos os - lever ældre japanere mere frit og gør hvad de mener er meningsfyldt, uden at de yngre generationer bestemmer de rammer, der passer i de yngre generationers kram.... Måske er det svaret, eller har japanerne bedre sundhedssystem og bedre læger til rådighed? Jeg fandt gode svar på disse spørgsmål i en artikel skrevet af kultursociolog Merete Lohmann, på http://www.meretelohmann.dk/ .
Jeg har sat himmel og jord i bevægelse (så godt som) for at finde Merete Lohmann og be' om tilladelse til "storcitere" fra hendes artikler. Indtil videre uden held, så jeg tager chancen alligevel og leder videre efter forfatterinden.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Hvad er der galt?
Av Lisette i forumet Høyt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 21-01-11, 17:34 -
Hvad er komplementær medicin?
Av Anisa i forumet Hos legenSvar: 0Siste melding: 04-07-10, 07:10 -
Hvad er orthomolekylær medicin?
Av Anisa i forumet Hos legenSvar: 2Siste melding: 06-06-09, 12:07

Svar med sitat

Bokmerker