Sitat Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis post
Er det slik at man ikke skal ta Levaxin sammen med maten/frokosten?

Pleier alltid å ta Levaxin sammen med mat, jern og drikke kaffe etterpå.
Du kan også tage Levaxin med et glas vand lige før du skal lægge dig til natten. Mange (og jeg mener: mange) på udenlandske fora meddeler konsekvent om, at hvor syntetisk levothyroxin har ikke virket specielt godt før, kort tid efter at de begyndte tage medicinen til natten, blev de faktisk meget bedre. Også her på forummet.

Sitat Opprinnelig skrevet av valentina Vis post
Jeg har nettopp begynt med Levaxin og Liothyronin, og da fikk jeg beskjed av min lege om å ta disse 1,5 til 2 timer før mat på morgenen. De måtte ikke tas sammen med mat, kaffe eller melk. Om dette gjelder bare en eller begge disse vet jeg dessverre ikke.
Han nevnte noe om jern også, men husker ikke eksakt hva han sa siden jeg samtidig fikk beskjed om å kutte ut jerntablettene jeg tok.
Valentina. Hvis du tester Levaxin til natten, og Liothyronin om morgenen, har du gode chancer at opleve en meget bedre effekt af dem begge.

Liothyronin kan tages på tom mave, og et kvarter senere kan du spise morgenmad. Det er fordi at Liothyronin skal ikke igennem den samme "frigivelses-proces" som Levaxin, men går direkte i gang med sit "job", hvorimod virkestoffet i Levaxin skal først "hydroliseres" i leveren, før det bliver til T4 og derfor skal Levaxin tages på tom mave, ikke nødvendigvis helt fastende, meget gerne mellem måltider - hvilket også løser problemet med at skulle undgå de bestemte kosttilskud som hæmmer optag, idet de som regel altid tages med mad.