1000 tak iluna Det varmer

Nielsigne,
Jeg tror først, det er nu, jeg helt forstår, hvad du mener:
Kan en infektion være hovedårsagen til hele miseren?

Det er et rimeligt spørgsmål - og det er omdiskuteret!

Bl.a. er det jo en hypotese i forhold til CFS, som der forskes ud fra.
Desuden er det sådan, at en f.eks. en parasitinfektion eller lyme (borrelia) kan komme til udtryk på samme måde og give mange af de samme virkninger f.eks. i forhold til forgiftning med neurotoxiner.

Omvendt giver den enorme belastning af hele kroppen, som er basal i træthedssygdommene, og immunforsvarsdysfunktion sig ofte udslag i, at man "samler mere op", ligesom f.eks. gamle vira ofte vil blive reaktiverede, eller at sygdomme, man kun har haft kimen til, bryder ud.
Af samme grund viser de sig ikke i de almindelige test for infektioner, der er lagt an på akutte tilfælde og ikke de kroniske/langvarige.

Mit sygdomsforløb tyder på det sidste, og bortset fra at der kan blive tale om at tage til udlandet for at blive testet for helt særlige infektioner, der skal behandles helt specielt, er den grundlæggende behandling den samme.

Så i øvrigt lige denne interessante tråd:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=6286

Det nora skriver her, sætter stofskifteproblemer i træthedssygdommene i perspektiv:

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
Fenomenet heter NTI eller NTIS (non-thyroid illness) og er behørig omtalt i endokrinologiske tidsskrifter. det fins grafer og kurver med forløpet.
TSH og ft4 og ft3 blir normal igjen etter ca 6 uker.

Under en sykdom går TSH og ft4 og ft3 ned. Så etterpå går TSH opp fordi hypofysen finner ut at ft4 og ft3 er lave og det hopper litt opp og ned en stund.

Det hele er helt vanlig.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... d_RVDocSum

nora
Hvis vi nu går ud fra, at en dæmpelse af stofskiftehormonerne ved infektion er kroppens egen beskyttelse, så opstår der udu i hele systemet, hvis infektionerne bliver kroniske, og niveauerne ikke stiger igen efter de 6 uger - og det kan blive nødvendigt at give den hjælp ved at tilføre ekstra T4 og T3. Måske kun for en tid...

Der er mange gode grunde til at starte forsøgsvis på f.eks. Thyroid, uanset hvad tallene viser ;)

Måske står der mere om det herinde - men jeg har ikke kræfter til mere lige nu

Tilføjelse:
Altså det er sådan, som jeg lige hurtigt har forstået det. Teitelbaum skriver noget om det et sted, men jeg kan ikke lige finde det...