Viser søkeresultater 51 til 60 av 64
-
26-01-07, 15:33 #51
Helt enig med marge.
(tillegg: de har senket gråsonen i tyskland til 2,5)
-
26-01-07, 15:42 #52
Oki, men hvor høy er denne grensen i Norge da? Hva med T3 som også synes å være høy i følge aker sykehus, men ikke SSA ?
Opprinnelig skrevet av nora
Synes også å huske å ha lest at Armor kunne kjøpes på nettet fra utlandet eller tar jeg feil da? Har ikke lyst til å eventuelt begynne på levaxin for så å gå på det år uten at det virker for så eventuelt og prøve lyothyrin og etterhver armor... for virker som mange her får best virkning av armor....Er en 22 år gammel gutt som for tiden går 3 året på Høyskole.
Det er ikke så veldig lett når jeg sliter med disse symptomene som jeg nå antar i samråd med leger, er lavt stoffskifte.
-
27-01-07, 15:19 #53
Alle lab har egne grenser.
Man kan jo skrive til dem og si at mange lab har gått ned til 2,5 i tyskland og spørre når de har tenkt å gjøre det her.
I tyskland har forskerne gjort egne undersøkelser og brukt ultralyd for å luke vekk hashimotos-folk i normalbefolkningen, ikke bare anti-TOP slik de gjorde det i HUNT-undersøkelsen. Som kjent ga HUNT-undersøkelsen en ny grense på 3,6. Og da hadde de en kunstig høy anti-TPO grense på 200, mens de brukte 100 ellers. Jeg hadde da en anti-TPO på 106 hos dem og var ganske symptomatisk for hashimotos. Hvis de hadde brukt 100, ville grensen vært neærmere 2,5 slik som i tyskland.
-
06-02-07, 18:57 #54
Vært hos legen i dag! Stoffskifte / binyrer
Som jeg har skrevet tidligere på forumet her, så lurer jeg på om jeg har lavt stoffskifte eventuelt binyre problemer... Legen mener etter mange blodprøver at det ikke er noen av delene fordi stoffskifteprøvene stort sett ikke forandrer seg noe over tid og binyreprøvene er innenfor normalen. Han mente dessuten at de som mente binyreprøvene var unormale, stort sett var balderklinikken o.l. som bare var ute etter å tjene penger og at det var en grunn for at de ikke ble støttet av trygdeetaten...vet ikke hvordan jeg skal tolke dette men..
Han skrev i hvertfall ut 25 mg levaxin som jeg kunne få prøve...
Hva mener dere ut i fra disse stoffskifte prøvene?
B-Hemoglobin: 16.8 (DES) 17.2 (JAN) (13.4-17.0)
B-Trombocytter: 192 (DES)
B-Leukocytter: 7.0 (DES)
S-Ferritin: 47 (DES) 61 (JAN)
S-Vitamin B12: 1450 (DES) Høy pga. B12 inntakt siste 4 mnd.
S-Kalium: 4.1 (DES)
S-ASAT: 19 (DES) 20 (JAN)
S-ALAT: 14 (DES) 34 (JAN)
S-Testosteron: 22 (DES)
S-SHBG: 27 (DES)
S-Fritt T4: 14.1 (DES) 13.9 (JAN) Hadde vært nede i 10 en gang i fjor sa han...
S-Fritt T3: 4.7 (JAN)
S-TSH: 1.4 (DES) 2.5 (JAN) Gikk opp og ned innenfor 1.2-2.6 over et års periode sa han
S-Anti-TPO: <35 (DES)
Binyreprøvene:
SHBG: 30 (DES) (8-60)
Androstendion: 6.3 (DES) (1.6-6.8)
Kortisol: 615 (DES)
DHEA-Sulfat: 5.8 (DES) (3.4-17.0)
25(OH) D-vitamin: 71 (37-131)
Symptomer:
- Trøtt hele tiden, sover til jeg våkner til gjerne 4 ut på ettermiddagen...legger meg i 11-12 tiden, vanskelig med å sovne
- Sliten og energiløs
- Tiltaksløs
- Eksem og tørr nuppete deigete hud som klør med en gang det blir kaldt!! Ikke om sommeren
- Kviser
- Tørt hår / håravfall
- Ukonsentrert og glemsk så det holder!
- Irritabel
- Lettere depresjon
- Oppblåst og treg mage
- Kuldeintoleranse
- Veksler mellom å fryse veldig eller være varm, spesielt sesongavhengig
- Nedsatt sosial evne og veldig vanskelig med å komme på ord!!
Felles for så godt som alle disse symptomene er at de er en del bedre om sommeren, hvertfall trøttheten selv om jeg da også er trøtt...
22 år gammel. Student. Håper på mange gode svar av ekspertene her! ;)
Fin kveld videre til dere alle!Er en 22 år gammel gutt som for tiden går 3 året på Høyskole.
Det er ikke så veldig lett når jeg sliter med disse symptomene som jeg nå antar i samråd med leger, er lavt stoffskifte.
-
07-02-07, 10:32 #55
Det var en som pstet her sånn tre år siden at hennes samboer fikk diagnosen lave binyrereserver av legen sin, fordi han var helt utkjørt og syk etter hver gang det var noe stress. Så noen leger vet om det , ikke bare Balderklinikken.
Lavt stoffskifte over tid gjør at man trenger tre ganger så mye kortisol fra binyrene, og da blir det jo relativt for lite........... altså at normal mengde kortisol blir alt for lite.
Så det ser ut for meg som om du har noe for lavt stoffskifte (siden ft4 svinger ned til 10 noen ganger og TSH begynner å gå opp, i tyskland er 2,5 øvre grense) og det gjør at du trenger mer kortisol, kanskje tre ganger enn normalt, og det er det som gjør at du har alle symptomene.
Teoretisk skal man kunne roe alt ned ved å gå på levaxin noen mnd og ta litt (10mg, mindre enn fysiologisk dose ihvertfall) hydrocortison med det får du jo bare hos Strand eller Balderklinikken.
Kan godt være at en liten dose levaxin hjelper deg, men hvis du får full dose da trenger kroppen din også plutselg mer cortisol for å følge tritt med økt stoffskifte og da blir du ganske dårlig.
Har sett at en del andre går på en partiell substitusjonsdose, noe sånt som 50-88µg. Mer har en tendens til å forårsake lav TSH mend et vil vi ikke her akkurat nå. Har sett at det fungerer. Tipper de lar deg gå på 50µg. De gir deg en dose som ikke får TSH til å styrte rett ned og jeg synes det er absolutt verdt å prøve.
Jeg fikk ikke fryktelig brain fog før TSH (og ft3) gikk ned. Da gjør kroppen noe med deiodiseringsenzymene slik at man ikke lager nok t3. Ideen er å unngå det og ta liten dose.
Det kan ta tid, det tar tid for levaxin å virke. DNA må transkriberes i cellene og tild et trengs stoffskiftehormon. Tar tid. og man må unngå ting som stresser slik som å være oppe sent, de sier man må legge seg senest 10. ("De" er pasienter som har med hell prøvd å stresse ned for å takle slitne binyrer)
-
07-02-07, 16:04 #56
Tusen hjertelig takk for svar Nora! Virker som du kan ganske mye om dette her, men er ikke alt som er så lett for meg å forstå når jeg er helt fersk i dette her...så hva anbefaler du meg å gjøre nå da?
Kontakte balderklinikken og få kortisol i tillegg?
Du nevner noe om 10 mg og 50-88 ug men hvilke midler mener du med disse?
615 i kortisol er for lite?
Eller prøve prøve 25 mg levaxin litt først?
Trodde de fleste ble bedre av bare levaxin uten kortisol når verdien er såpass høy?
T3 Liothyrin sa legen min man hadde gått bort i fra og det ga han ikke sine pasienter lengere...
Hvis noen har lyst til å forklare meg mer på msn så pm meg!
Forresten så har både mamma, broren hennes og mormor lavt stoffskifte...Er en 22 år gammel gutt som for tiden går 3 året på Høyskole.
-
07-02-07, 17:59 #57
De 10 mg er cortison, hydrocortison eller cortef.
Ditt cortisoltall er høyt (var du stresset, skvatt du på veien til blodprøvning, hadde su spist først?)
Hormonlabbens referanseområder er 138-690. (hormonlaboratoriet på www.aus.no )
De 50 µg og 88µg er levaxin. Har sett at en del går på slike doser.
Det er mulig at ting roer seg når du fårr tilført mer stoffskiftehormon, mener jeg.
Skjønt stress, du studerer jo og det er ganske anstrengenede, vel.
-
07-02-07, 21:40 #58
Oki så den er for høy ja...nei jeg tok prøven tidlig på morran fastende over 12 timer i forveien og jeg var ikke stresset i det hele tatt såvidt jeg kan huske... Stresser vel kanskje litt med studier og sånne ting, men jeg jobber jo liksom ikke noe særlig med det fordi jeg rett og slett ikke orker...pleier bare å bli sånne "skippertak" før eksamene... Hvor høyt nivå levaxin skal man opp i før man eventuelt må tak cortison e.l. og hvor viktig er dette siden legen avfeide denne påstanden? Og kan dette med høyt kortisol nivå forklare noe om hvorfor jeg er mye verre om vinteren?
Er en 22 år gammel gutt som for tiden går 3 året på Høyskole.
-
08-02-07, 07:03 #59
Synes denne artikkelen om "Stress, life and cortisol" er bra. http://www.theelementsofhealth.com/u...s-Cortisol.pdf Etter å ha lest denne skjønner jeg at stress er ikke bare stress

Lykke til...Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
08-02-07, 10:34 #60
tomat, når du er hypo trenger kroppen mer cortisol for å veie opp for manglende stoffskifte, der for er cortisol høyt er teorien.
Du ble også testet for noen hormoner som man måler for å finne ut om det er PCOS. Føler du at det kan være n oe sånt i tillegg?
Men stress i form at studier bidrar jo også til stresset.
Cortisolmålinger: har selv hatt to tredeler opp, og neste gang var det littegrann under referansområdet. Jeg følte meg dårlig. Det ble avfeid med "målefeil". Man må nemlig være veldig syk og kaste opp og ligge til sengs og komme med ambulanse før de tror på en lav cortisol-prøve. Addisonforeningen kan underskrive på det, det tar dem flere år å bli trodd.
Lignende tråder
-
Prøver og bli gravid og lavt stoffskifte! OPPDATERT
Av Destiny85 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 7Siste melding: 31-10-07, 19:08 -
fortvilet
Av Hsn i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 11Siste melding: 19-12-06, 16:38
Svar med sitat
Bokmerker