Hei

Takk for svar, Elbeth og Vigids

Ja, det er fritt T3 og T4 som måles. Skriver det sånn for lettvinthets skyld. Har aldri opplevd at legen har målt noe annet.

Jeg får bare fortsette å forske på dette på egen hånd, og forsøke å kjenne etter hvordan kroppen reagerer.
Jeg har det problemet at jeg har alvorlig ME og veldig mange allvorlige, overlappende, rare og varierende symptomer.
F.eks. perioder med høy puls er et ME-symtom. Kan derfor ikke alltid vite om det er stoffskifte medisinen eller ME'en som er synderen.
Håravfall er vanlig i begge sykdommer. Osv....
Det er derfor ikke så lett å styre etter symptomer, heller

Legen min kan ingenting om naturlig Thyroid behandling, og ser kun på TSH.
Gang på gang har h*n skrevet brev til meg hvor h*n påstår at jeg har HØYT stoffskifte, med verdier som FT4 på 10 og FT3 på 4.5.
Jeg må forklare at jeg har supprimert TSH på hver eneste konsultasjon, men neste gang skjer det samme igjen. Har gitt opp å få hjelp derfra.

Dårlig oppfølging førte til at jeg gikk i to år på 60 mg ERFA Thyroid, noe jeg har forstått at har vært alt for lite.
Jeg følte meg mye bedre etter ett år på 120 mg, men det rare var at verdiene ikke rikket seg på et år etter fordobling av dosen, de gikk faktisk litt ned.
Så la jeg til ørlitt Levaxin (12,5 mcg) og da begynte begge å stige, FT3 mer enn forventet.
Det sier meg i alle fall at kroppen har begynt å ta til seg medisinen, og kanskje jeg nærmer meg riktig dose.

Ble litt overrasket at jeg fikk så stort utslag på FT3 når jeg tok en bitteliten dose Levaxin.
Nå tror jeg kanskje det er andre ting som har skjedd i kroppen samtidig som har påvirket dette.

Jeg forsøker den endringen at jeg går litt ned på Thyroid og fortsetter med 12,5 mcg Levaxin.
Litt avhengig av hva som skjer, kan det hende at jeg kutter ut Levaxinen igjen og fortsetter som før med bare 120 mg Thyroid.

Barbasco Plus er ikke et hormontilskudd, men så vidt jeg har forstått en urte som påvirker hormonet DHEA nivåene i kroppen.
Resultatet skal være at DHEA verdiene øker, og dermed tror jeg det kan skje at de andre hormonene i kroppen også får et oppsving.
Skulle ha testet meg for binyretretthet som jeg har en sterk mistanke om, man har ikke fått rotet meg til det. (Skal gjøre det etterhvert). Begynte derfor med Barbasco Plus for å hjelpe alle hormonene i kroppen. Det kan jo hende at det er den egentlige årsaken til økende FT3.

Takk for hjelpen!

Hilsen Bethen