Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
24-10-11, 09:06 #1
Litt usikker på hva jeg skal gjøre
Hei!
Jeg har sekundær stoffskiftesykdom med negativ Anti-TPO.
Jeg startet forsiktig med medisinering i 2005, og gikk over til Armour (senere ERFA) i 2008.
Jeg er sensitiv for medisinen og har veldig langsomme doseøkninger. Levaxin tåler jeg dårlig, og får lett hjertebank og uro. Gikk i 2 år på 60 mg ERFA.
Legen har hele veien fulgt meg opp dårlig, og reagerte ikke på fallende verdier. I 2010 fant jeg ut at t4 hadde falt fra rundt 16 til 10, og t3 fra 4.8 til 4.1. Jeg økte dosen gradvis til120 mg, men over 1/2 år etter var t4 verdiene like lave, mens t3 hadde økt til 4.6.
I oppstart av behandlingen fikk jeg beskjed fra endokrinolog at jeg skulle passe på å holde t4 verdiene oppe, siden de lett kunne bli for lave med Armour. Jeg fant derfor ut at jegvskulle forsøke litt Levaxin igjen. Jeg har nå tatt 12'5 mcg Levaxin siden i sommer. Forsøk på å øke dosen endte som sist med hjertebank, så for øyeblikket tåler jeg ikke mer.
T4 verdien har økt fra 10 til 14 men så oppdaget jeg at ref området var nytt, endret fra 8-20 til 11-23. Korrigert for det har jeg bare en økning på 1.
Det rare er at t3 verdien plutselig begynte å øke etter jeg startet med Levaxin. Den økte fra 4.6 til 5.1. Også her var ref området endret fra 3.5-7.8 til 3.5-6.5. Når jeg korrigerer for det ser jeg at endringen er større en tallverdien skulle tilsi, og har endret seg fra nedre 1/3 til øvre 1/2.
Så kommer endelig spørsmålet mitt.
Hvor uheldig er det egentlig med denne lave t4 verdien? Er det ikke t3 som er viktig for kroppen?
Hvorfor øker t3 når jeg tar Levaxin? Eller kan det være en forsinket økning etter 1 år på 120 mg ERFA?
Noen tips om hva jeg skal gjøre nå? Tror ikke jeg skal ha høyere t3 verdier.
Når det gjelder symptomer, føler jeg meg bedre enn for ett år siden. Fryser ikke så mye, og hovehnet har gått tilbake. Også mindre tørr hud. Men som sagt, litt tendens til hjertebank som ble mye værre da jegvforsøkte å øke Levaxin dosen.
Takknemlig for tanker rudt dette! Det er så mange kunnskapsrike mennesker her på forumet, håper på litt hjelp
Hilsen Bethen
Ps min primære sykdom er ME, har medikament overfølsomhet og sikkert problemer med omdannelsen til t3.
-
24-10-11, 20:01 #2
Sv: Litt usikker på hva jeg skal gjøre
Kom på en ting til som kanskje er relevant. Jeg begynte på Barbasco Plus for ca 4 mnd siden.
Merket ingenting da jeg startet på den, men det tar jo et halvt års tid for å få effekt har jeg lest.
Kanskje det er den som er grunnen til at T3 verdiene øker...
Jeg har i løpet av dagen kommet frem til at jeg reduserer ERFA Thyroid fra 120 til 105 mg - 120 mg og 90 mg annen hver dag.
Jeg beholder 12,5 mcg Levaxin inntil videre. Jeg øsker jo å få opp T4 verdien, og stoppe økningen av T3, siden jeg har fått et misforhold mellom (lav) t4 og relativt høy og fortsatt økende T3.
Hvis det ikke hjelper så får neste trinn bli å kutte ut Levaxinen igjen.
Det kan være andre faktorer enn Levaxin som gjoede at T3 plutselig startet å øke, som nevnt både Barbasco Plus og at jeg har gjennomfør behandling for å bedre tarmfloraen (antibiotika/probiotika).
Vanskelig dette her, for en grønning
Ønsker allikevel synspunkter eller lignende erfaringer!
Hilsen Bethen
-
24-10-11, 22:38 #3
Hei Bethen

Jeg har selv begynt med Thyroid i august, og har derfor ikke allverdens erfaring enda. Men, jeg måtte lese hvordan man bør øke og det fant jeg i min nyervervede bok fra august - Stop the Thyroid Madness av Janie Bowthorpe. I løpet av 12 uker økte jeg til 180 mg. Noe som kommer fram der, er at det er like ille å stå på for lav dose enn ingen dose. Det er sikkert noen her som kan mer om ditt spesifikke problem. Jeg anbefaler alle å lese boka. Man skal dosere etter symptomer.
Det er like viktig for legen å følge deg opp på symptomer
-lig hilsen Elbeth
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
25-10-11, 07:00 #4
Jeg har etterhvert erfart at for mitt vedkommende er høy FT4 ikke viktig, det er, som du sier, FT3 som er det aktive hormonet. MEN: Vi har individuelle variasjoner. Den skoen som passer meg, passer kanskje ikke deg! Derfor er det viktig at du forsker, som du allerede gjør, på deg selv. Og erfarer når du har det bra, hvilken dose som gjør rett og skjel for seg, og når det bærer galt av sted og du får enten for mye eller for lite. Noen må ha en høy FT4 for å ha det bra.Så kommer endelig spørsmålet mitt.
Hvor uheldig er det egentlig med denne lave t4 verdien? Er det ikke t3 som er viktig for kroppen?
Hvorfor øker t3 når jeg tar Levaxin? Eller kan det være en forsinket økning etter 1 år på 120 mg ERFA?
Noen tips om hva jeg skal gjøre nå? Tror ikke jeg skal ha høyere t3 verdier.
NB! Du skriver T4 og T3, men mener du FT3 og FT4? Det er de som er interessante her, F står for Fritt T3 og Fritt T4.
Selv om du kanskje er en dårlig omdanner av T3, så kan kanskje Levaxin (ren T4) likevel gjøre at du får omdannet litt mer T3?
Barbasco Plus er jo hormoner. Alle hormoner påvirker hverandre. Da tror jeg som deg at de kan påvirke din T3.Kom på en ting til som kanskje er relevant. Jeg begynte på Barbasco Plus for ca 4 mnd siden.
Merket ingenting da jeg startet på den, men det tar jo et halvt års tid for å få effekt har jeg lest.
Kanskje det er den som er grunnen til at T3 verdiene øker...
Det er kjempefint at du har færre symptomer og føler deg bedre!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
25-10-11, 07:47 #5
Hei
Takk for svar, Elbeth og Vigids
Ja, det er fritt T3 og T4 som måles. Skriver det sånn for lettvinthets skyld. Har aldri opplevd at legen har målt noe annet.
Jeg får bare fortsette å forske på dette på egen hånd, og forsøke å kjenne etter hvordan kroppen reagerer.
Jeg har det problemet at jeg har alvorlig ME og veldig mange allvorlige, overlappende, rare og varierende symptomer.
F.eks. perioder med høy puls er et ME-symtom. Kan derfor ikke alltid vite om det er stoffskifte medisinen eller ME'en som er synderen.
Håravfall er vanlig i begge sykdommer. Osv....
Det er derfor ikke så lett å styre etter symptomer, heller
Legen min kan ingenting om naturlig Thyroid behandling, og ser kun på TSH.
Gang på gang har h*n skrevet brev til meg hvor h*n påstår at jeg har HØYT stoffskifte, med verdier som FT4 på 10 og FT3 på 4.5.
Jeg må forklare at jeg har supprimert TSH på hver eneste konsultasjon, men neste gang skjer det samme igjen. Har gitt opp å få hjelp derfra.
Dårlig oppfølging førte til at jeg gikk i to år på 60 mg ERFA Thyroid, noe jeg har forstått at har vært alt for lite.
Jeg følte meg mye bedre etter ett år på 120 mg, men det rare var at verdiene ikke rikket seg på et år etter fordobling av dosen, de gikk faktisk litt ned.
Så la jeg til ørlitt Levaxin (12,5 mcg) og da begynte begge å stige, FT3 mer enn forventet.
Det sier meg i alle fall at kroppen har begynt å ta til seg medisinen, og kanskje jeg nærmer meg riktig dose.
Ble litt overrasket at jeg fikk så stort utslag på FT3 når jeg tok en bitteliten dose Levaxin.
Nå tror jeg kanskje det er andre ting som har skjedd i kroppen samtidig som har påvirket dette.
Jeg forsøker den endringen at jeg går litt ned på Thyroid og fortsetter med 12,5 mcg Levaxin.
Litt avhengig av hva som skjer, kan det hende at jeg kutter ut Levaxinen igjen og fortsetter som før med bare 120 mg Thyroid.
Barbasco Plus er ikke et hormontilskudd, men så vidt jeg har forstått en urte som påvirker hormonet DHEA nivåene i kroppen.
Resultatet skal være at DHEA verdiene øker, og dermed tror jeg det kan skje at de andre hormonene i kroppen også får et oppsving.
Skulle ha testet meg for binyretretthet som jeg har en sterk mistanke om, man har ikke fått rotet meg til det. (Skal gjøre det etterhvert). Begynte derfor med Barbasco Plus for å hjelpe alle hormonene i kroppen. Det kan jo hende at det er den egentlige årsaken til økende FT3.
Takk for hjelpen!
Hilsen Bethen
-
25-10-11, 12:31 #6
Hei Bethen

Når det gjelder sykdom i thyroidea (stoffskiftet) virker det som moderne legestudenter kun lærer om å medisinere med Levaxin (T4) og Liotyronin (T3) - det siste kun ved utilstrekkelig virkning med T4
Da jeg først i august startet på Thyroid Erfa, fulgte det ikke med pakningsvedlegg. Jeg hadde akkurat fått boka Stop the Thyroid Madness, hvor jeg leste at man ikke må stå på startdosen, men øke ½ grain (30 mg) hver 14. dag i starten, etterhvert hver 4. uke.
Hadde jeg ikke lest meg til denne kunnskapen, hadde jeg kanskje blitt stående på 1 grain (60 mg) i måneder - eller år...
Legene av i dag kan jo ikke noe om naturlig Thyroid slik legene før kunne. Leger før i tiden medisinerte etter symptom - en allmennkunnskap de fleste leger dengang hadde. (Kilde: Hypothyroidism Type 2: The Epidemic av dr. Mark Starr)!
Jeg er temmelig sikker på at min fastlege heller ikke kan dette med å øke Thyroid etter symptom, så jeg håper boka til dr. Mark Starr kommer godt med !!
HVORDAN å medisineres med Thyroid::
The dosage of thyroid hormones is determined by the indication and must in every case be individualized according to patient response and laboratory findings.
There are wide variations in individual responses. The effects of daily thyroid reach a therapeutic maximum usually in 4 to 6 weeks.
Initial dose for myxedema is usually 30 to 180 mg daily; other hypothyroid states, 60 to 300 mg daily. Usual maintenance dose is 30 to 125 mg daily.
Note: Desiccated thyroid 60 mg is usually considered equivalent to thyroglobulin 60 mg, levothyroxine sodium (T4) 0.1 mg or liothyronine sodium (T3) 25 µg.
Pediatric Dosage: Pediatric dosage should follow the recommendations summarized in Table I.
In infants with congenital hypothyroidism, therapy with full doses should be instituted as soon as the diagnosis has been made.Sist endret av Elbeth; 25-10-11 kl 14:03
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
25-10-11, 12:48 #7
Flere lærerige tips og info flindes i den engelske Guide til selvbehandling med Armour Thyroid.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Jeg klarer ikke jobbe noe særlig i det hele tatt, for jeg er eeeeeeelendig i formen
Av tcelinet i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 4Siste melding: 28-06-11, 08:35 -
Jeg er 27 år og har Graves-hyperthyreose. Har fått diagnosen i 1999
Av irina i forumet OperasjonssalenSvar: 14Siste melding: 10-08-10, 22:45 -
Hva skal jeg gjøre? Hva har jeg rett på?
Av Frustrert i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 6Siste melding: 11-05-08, 20:23 -
Graves. Vi ønsker oss barn. Er så usikker på hva jeg skal gjøre...
Av El-Ella i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 20Siste melding: 16-12-07, 19:36
Svar med sitat

Bokmerker