Sitat Opprinnelig skrevet av Mini Vis post
Tusen takk Bente R
Så flott å se at noen tar seg tid til å lese og skrive om sine erfaringer. Det gjør det hele litt lettere
Jern dvitaminer og b12 er fine, men har ikke tatt antiTPO. Hva er det? Skal spørre legen min om jeg kan ta nye prøver, for de jeg tok var etter jobb, klokken 14, og absolutt ikke fastende. Har det mye å si tror du?

Takk for svar. Det betyr veldig mye for meg
Hei Mini

Jeg har funnet to interessante artikler om Anti TPO og spesielt dens betydning i forbindelse med fødsel::

Forstå Anti TPO

Skjoldkjertelsykdom er en vanlig lidelse. Screeningtester for skjoldkjertelsykdom består av målinger av anti-TPO (antistoff mot thyreoperoksydase), skjoldkjertelstimulerende hormon (TSH) nivåer og nivåer av skjoldkjertelhormoner (T3 og T4) i blodet.

Anti-TPO indikerer en autoimmun reaksjon der kroppen sender immunceller til å angripe skjoldkjertelen. Dette angrepet kan føre til skjoldkjertelsykdommer som Hashimotos tyreoiditt, Grave sykdom eller postpartum tyreoiditt.

Thyroid peroksidase

Thyroid peroksidase (TPO) er et enzym som trengs for å produsere thyreoideahormoner.
TPO enzymet hjelper med å føre jod til thyroglobulin, et protein som er nødvendig for å produsere thyreoideahormoner.
TPO-funksjonen er stimulert av TSH.
TSH er en respons fra hypofysen til å gi kroppens mer skjoldkjertelhormoner, som er viktige hormoner nødvendige for kroppens cellemetabolisme.
Anti-TPO rettet mot TPO enzymer bremser eller stopper denne nødvendige aktiviteten.

Antistoffer i autoimmun sykdom

De fleste skjoldkjertellidelser er forårsaket av en autoimmun sykdom.
Antistoffer eller store proteiner, angripe vanligvis fremmede stoffer i kroppen som bakterier, virus og giftstoffer.
Miljømessige eller genetiske lidelser kan få antistoffer til å angripe kroppen.
Anti-TPO angriper TPO-proteiner og hindrer deres funksjon i skjoldkjertelen.

Thyroidsykdommer

Anti-TPO er funnet i 75 % av pasienter med Graves sykdom. Graves sykdom fører til overaktivitet i skjoldkjertelen - hypertyreose (høyt stoffskift).
Det er mest vanlig hos kvinner over 20 år.
Anti-TPO er også funnet i 90 % av pasienter med Hashimotos tyreoiditt.
Dette er en kronisk betennelse i skjoldkjertelen som vanligvis resulterer i hypotyreose (lavt stoffskifte), som oftest funnet hos middelaldrende til eldre kvinner.
Sykdommen kan være familiær.

Postpartum tyreoiditt

Gravide kvinner som har anti-TPO har høy risiko for å utvikle postpartum tyreoiditt. 5 - 10 % av gravide utvikler postpartum tyreoiditt, en sykdommen som kjennetegnes ved hypertyreose etterfulgt av hypotyreose. Dette kan skje alt fra 1 til 4 måneder etter fødselen.
Kvinner med andre autoimmune sykdommer, en historie med skjoldkjertellidelser eller en familiehistorie med skjoldkjertelsykdom bør screenes for anti-TPO i løpet av svangerskapet.

Hva er fødsel tyreoiditt?

Kvinner med postpartum tyreoiditt kan oppleve vektendring, utmattelse, rask puls, angst, følsomhet for ekstreme temperaturer, nervøsitet, og vannretensjon. Når skjoldbrusk er overaktiv, symptomer som vekttap, hurtig puls, og angst er mer vanlig, mens en underactive skjoldbruskkjertelen kan føre til vektøkning, en puffy ansikt, og følsomhet for kulde. Dessverre, mange av disse symptomene er vanlige i nye mødre, som ofte føler seg trøtt og stresset, og symptomene er ofte forvekslet med fødselsdepresjon, en alvorlig tilstand som krever en helt annen behandling tilnærming.

Fødsel tyreoiditt kan identifiseres ved å ta en blodprøve for å sjekke om nivåer av skjoldbrusk hormoner. Hvis hormoner er for høyt, kan medisiner gis for å blokkere dem. Hvis nivået er for lavt, kan en kvinne ta supplerende hormoner å gjøre opp for hormonene hennes skjoldbrusk ikke produserer.

Håper dette kan hjelpe deg før du skal til legen. Det verste som skjer er å ikke bli trodd når legen ikke tar symptomer på alvor

-lig hilsen Elbeth