Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
Mange som har meget god effekt med metformin når de er i ketose, så skjønner ikke dette.
Jeg vet at noen leger hevder dette, mens min lege mener det absolutt har en god effekt selv om man er i ketose.
Jeg husker ikke helt hvordan metformin virker, men på lavkarbo.no (du er sikkert godt kjent der) kan du finne mye informasjon om akkurat dette.
Det kommer jo også an på hvor høy dose av metformin du har brukt. Jeg hadde ingen effekt i begynnelsen med 3*500, så jeg måtte opp i 3*850 i en periode for å få insulinet i gang. Sammen med et ketogent kosthold da.
Metformin undertrykker leverens produksjon av glukose, og brukes derfor tradisjonelt for de som er så i grenseland for diabetes at de ikke klarer å lage nok insulin. For min del så gikk jeg på 3x1g om dagen. Kan godt være jeg skal prøve dette igjen i kombinasjon med et steinalderkosthold som er betraktelig bedre for meg enn lavkarbokostholdet jeg gikk på. (Jeg har i tillegg kuttet melkeprodukter og tilsetninger/søtstoffer etc og spiser kun naturlig mat nå - har blitt en djevel på kjøkkenet )

Insulin brukes også for å få glukose inn i musklene hvor det dannes ATP så det vil trolig også være en fordel med noe styrketrening for min del - men før jeg endrer på noe som helst skal jeg høre hva Tore Rygh på Kolibri Medical i Sandnes kan pønske ut. Jeg har holdt på å finne ut av dette i så mange år på egenhånd at jeg blir nødt til å ta et skritt tilbake og krysse fingrene for at ikke de også mener jeg innbiller meg at jeg sovner på jobbmøter eller er lat når jeg ikke kommer meg ut av senga etter å ha sovet i 18 timer.