Viser søkeresultater 1 til 10 av 33
Tråd: Stoffskifte ok?
Hybrid View
-
19-10-11, 17:19 #1
Sv: Stoffskifte ok?
Hei
Jeg ser at C-peptidnivået ditt er veldig høyt, det betyr at du er insulinresistent!
Normalområdet er i Norge er altfor høyt i forhold til andre land, og før var normalområdet opp til 700.
Ser at du spiser lavkarbo, og det er veldig bra, men kanskje du bør ha metformin også, en medisin som senker blodsukkeret ditt.
Å være insulinresistent vil si å være i faresonen for diabetes 2.
Jeg var veldig dårlig for 5 år siden, og legene fant ikke ut hva det var, før jeg henvendte meg til en Fedon Lindbergklinikk hvor de tolker blodprøvene på en annen måte.
Jeg har gått fra et C-peptidnivå fra ca 1200 til 430 nå på disse årene, etter å ha lagt om til lavkarbo, trene moderat og bruke metformin.
Jeg er ganske sikker på at plagene dine kommer av dette, så jeg ville ha kontaktet en slik klinikk som jo koster litt men vel verdt å få hjelp der.
Lykke til!
Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
22-10-11, 22:11 #2
Takker for svar

Jeg gikk på metformin etter eget ønske (og masing pga C-Peptid på 850) i ett års tid på 3g om dagen, men det hadde liten virkning på verken blodsukker eller perioder med død-trøtthet, og jeg merket ikke noe forskjell da jeg kuttet ut. Var i ketose hele tiden, og metformin har mest effekt hvis man spiser "vanlig" mat. (Reduserer hepatisk glukoneogenesis) Blodsukkeret mitt er mellom 4 og 5 fastende, men er enig med deg i at det er et altfor høyt C-Peptid gitt min livsstil - hadde forventet noe i nedre del av referanseområdet. Jeg merker dog STOR forskjell på å være i ketose eller ei: ketogent kosthold er et absolutt must for meg, selv om det av og til skeies ut med litt økologisk frukt.
Ordnet endokrinolog privat, da var det jammen bare to uker å vente gitt, krysser fingrene for meg selv...
-
23-10-11, 13:45 #3
Hei
Vil bare påpeke dette du sier med at metformin virker best med "vanlig" mat.
Mange som har meget god effekt med metformin når de er i ketose, så skjønner ikke dette.
Jeg vet at noen leger hevder dette, mens min lege mener det absolutt har en god effekt selv om man er i ketose.
Jeg husker ikke helt hvordan metformin virker, men på lavkarbo.no (du er sikkert godt kjent der
) kan du finne mye informasjon om akkurat dette.
Det kommer jo også an på hvor høy dose av metformin du har brukt. Jeg hadde ingen effekt i begynnelsen med 3*500, så jeg måtte opp i 3*850 i en periode for å få insulinet i gang. Sammen med et ketogent kosthold da.
Jeg ønsker deg uansett lykke til!
Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
23-10-11, 14:26 #4
Metformin undertrykker leverens produksjon av glukose, og brukes derfor tradisjonelt for de som er så i grenseland for diabetes at de ikke klarer å lage nok insulin. For min del så gikk jeg på 3x1g om dagen. Kan godt være jeg skal prøve dette igjen i kombinasjon med et steinalderkosthold som er betraktelig bedre for meg enn lavkarbokostholdet jeg gikk på. (Jeg har i tillegg kuttet melkeprodukter og tilsetninger/søtstoffer etc og spiser kun naturlig mat nå - har blitt en djevel på kjøkkenet
)
Insulin brukes også for å få glukose inn i musklene hvor det dannes ATP så det vil trolig også være en fordel med noe styrketrening for min del - men før jeg endrer på noe som helst skal jeg høre hva Tore Rygh på Kolibri Medical i Sandnes kan pønske ut. Jeg har holdt på å finne ut av dette i så mange år på egenhånd at jeg blir nødt til å ta et skritt tilbake og krysse fingrene for at ikke de også mener jeg innbiller meg at jeg sovner på jobbmøter eller er lat når jeg ikke kommer meg ut av senga etter å ha sovet i 18 timer.

Svar med sitat

Bokmerker