Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Pluto, du bør gå langsomt over til lavkarbo. Det kan være en belastning for kroppen å gjøre det raskt. Gi overgangen tid, gjerne over flere uker.
Dr. Hexeberg skriver at dette er inviduelt. Enkelte kan svitsje direkte, OG mange må bruke lengre tid for og venne seg til lavkarbokosthold. Hun skriver videre, følg kroppens signaler.

Jeg svitsjet til ketogent kosthold (ca 20 Kh ) fra den ene dagen til den andre, kom i ketose ( http://www.lommelegen.no/375619/ketose-og-slanking )etter et par dager, og føler meg adskillig bedre i dag en jeg har følt meg på 10 år.
Bedre vil si: Mere energi, sover bedre, mye mindre trøblete fordøyelse, lettere til bens og sins, klarere i hodet, bedre humør..... + et par ting jeg kommer tilbake til hvis endringene bedres ytterligere og vedvarer. (håper alt dette fortsetter i riktig retning. )

La meg fortsette med et par ting fra fortiden, jeg starter med litt om min "fortid" i kostholdet.
Jeg er vokst opp på gård, med alt det innebærer av kosthold. For meg har det resultert i at jeg er vokst opp med grønnsaker som snacks. Vi løp ut i kjøkkenhagen og hentet en gullerot, litt blomkål, erterbukker og alt annet som jorden kunne gi oss. Jeg er i tillegg vant til ekte smør, rømme, fløte osv. Jeg er gammel nok til og huske at pizza var et fremmedord i Norsk daglitale. Etter som årene har gått, har jeg som mange andre fått inn mye KH i kosten, snikende, fordi handelstanden ønsker det slik... , og jeg har endt opp med en BMI på 41. Oooops, her må det tas grep i kosthold og helse tenkte jeg. Mye KH og fet mat passer dårlig sammen...spesielt hvis man i tillegg har lavt stoffskifte. For meg har dette vært en gedigen felle.

I år 2000 var jeg oppe i en situasjon der jeg trengte en vektreduksjon på ca 25 kg på grunn av jobb.
Min kunskap om vektreduksjon den gangen var som følger:
Frem med sykkel,
Min bestemor sa alltid... skal du ned i vekt må du ikke spise lyst brød..
Min mor sa alltid... skal du ned i vekt må du ikke spise mye poteter..
Selv har jeg bestandig sagt.. skal du ned i vekt, så må du ikke spise sjokolade og godteri..

For de av dere som kan litt om lavkarbokosthold, så har dere antagelig allerede sett poenget mitt?

I 2000, frem med sykkel,
I 2000 kuttet jeg ut lyst brød/brød/pizza etc som min bestemor hadde lært meg.
I 2000 kuttet jeg ut poteter til middag som min mor hadde lært meg.
I 2000 byttet jeg ut sjokolade og snacks til blomkål, brokkoli, osv. .... som jeg selv hadde lært meg.

De nødvendige 25 kiloene forsvant på ca 4 1/2 mnd.

Vel, som dere ser så levde jeg faktisk på lavkarbo i år 2000 ... UTEN OG VITE HVA JEG HOLDT PÅ MED. ....derfor visste jeg vel egentlig at jeg tålte rask overgang. Før i tiden "ventet" man ikke med og "slanke" seg, man startet med en gang.....dvs, at jeg i 2000 gjorde samme omveltning i kostholdet over natten uten kroppslig besvær.

Denne gangen er jeg ikke ute etter en kortsiktig vektreduksjon, men har som mål og legge om kostholdet mitt for alltid, med forhåpentligvis varig sunn BMI. Jeg ser jo av dagens kunnskap (Dr. Hexeberg m.fl) at om jeg hadde strukturert kostholdet mitt i 2000 etter vektnedgangen, så ville jeg etter all sansynlighet hatt en helt annen BMI i dag.....kanskje.

Heldigvis går verden videre.

-M-