Bryd den onde cyklus - en sund tarm gennem diæt
Af Elaine Gottschall.

Fra bogens bagside:

DIAGNOSE: COLITIS ULCEROSA
"Takket være Specifik kulhydratdiæt har jeg genvundet mit liv! I mange år har colitis ulcerosa kontrolleret alt i mit liv - hvor jeg arbejdede, sociale sammenhænge, rekreation, rejser o.s.v. Da jeg ikke havde reageret godt på medicin, var jeg endog nået det punkt, hvor jeg talte med min læge om at få min tyktarm fjernet. Jeg ville aldrig være kommet på den tanke, at noget så simpelt som diæt kunne løse mit problem." L.R.

DIAGNOSE: MORBUS CROHN
"Jeg blev diagnosticeret til at have morbus Crohn i tyndtarmen for 15 år siden. Den "kedelige" diæt, jeg skulle følge, hjalp ikke. I juni 1993 begyndte jeg på Specifik kulhydratdiæt. Nu forsvandt ikke bare smerterne, men blodprøvene blev også normale. Efter at have opdaget denne usædvanlige diæt, anbefaler jeg den til alle minde patienter, som har morbus Crohn eller andre tarmproblemer." Carl E Byer

DIAGNOSE: COLITIS ULCEROSA
"Min kamp med colitis ulcerosa havde stået på i flere år. Jeg havde fået store doser medicin gennem et år og følte, at jeg havde nået bunden. Da var det, jeg læste en avisartikel om Specifik kulhydratdiæt, og jeg begyndte øjeblikkelig at følge den. Jeg er nu meget sundere, glædere og mere energisk. Det var et mirakel at finde denne diæt." L.L.

"Smerter, medicin, ingen helbredelse. Så en ny idè - Specifik kulhydratdiæt! Et engagement, et nyt liv og nu en lys fremtid." C. & T. C.

"Det er nu fire måneder siden, jeg hørte de dejlige ord fra lægen på London Ontario hospital, der sagde til mig, at han ikke længere kunne se noget tegn på morbus Crohn. Jeg følte, at nogen havde løftet en stor byrde af mine skuldre, og jeg kunne nu trække vejret frit igen. Og det efter kun to år på Specifik kulhydratdiæt." M.R.

Emner, der behandles i "Bryd den onde cyklus":

Forholdet mellem føden og tarmsygdomme såsom morbus Crohn, colitis ulcerosa, diverculitis, cøliaki, cystisk fibrose i bugdspytkirtlen og andre former for kronisk diarrè. En redegorelse for de ting, der sker i tarmen hos mennesker med tarmproblemer, og for hvordan "Specifik kulhydratdiæt" kan bryde denne cyklus og tillade kroppen at genvinde sin normale funktion. Mere end halvdelen af bogen består af et komplet udvalg af simple, hurtige og velsmagende opskrifter, baseret på det videnskabelige princip, der er grundlaget for "Specifik kulhydratdiæt".