Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Hybrid View
-
25-10-09, 13:53 #1
Sv: Piller, patienter, patenter og penge - en bog
Nu har jeg læst "Vores piller" hurtigt igennem, og skal til at læse den igen - denne gang langsomt og reflekterende. I den grad er denne bog umagen værd...
Den burde stå i ethvert hjem på hylden i køkkenet, ved siden af alle disse populære sundheds-kogebøger, der jo anviser forbrugernes forskellige sundhedsfilosofier, de selv vælger at følge som livsstil. Men det er netop uagtet hvordan man lever sit liv og hvad man vælger som kostprincipperne for sin familie - har vi alle det tilfælles, at de samme lægemidler "demokratisk" ordineres til både vegetarer, veganer, de-8-kostråd-tilhængere, lavkarbo-folket og de ganske almindelige junkfood-spisere. Vi får alle sammen de samme piller når lægen mener vi skal behandles og særlig - når lægerne mener at der skal forebygges ved at sætte raske mennesker på livsvarige pillekure mod forventede sygdomme. Og her kommer bogen til sin fornemste ære fordi den informerer.
Det er længe siden at jeg har udviklet mine kritiske holdninger til lægestanden og pillekure, "Vores piller" så forløsende bekræfter. Jeg har også studset over, hvorfor bliver jeg aldrig tilbudt diverse lægemidler til forebyggelse af alskens sygdomme, selv om min ellers rask nabo kommer hjem fra lægen udstyret med en recept, hver eneste gang.... Vi har den samme læge. Forskellen mellem mig og min nabo er, at jeg ved mens min nabo ved ikke. Bogen "Vores piller" kan netop, for mange mennesker tegne grænsen mellem at "vide" og "ikke vide" dvs. grænsen mellem at blive påduttet unødvendige lægemidler for at imødekomme den, af lægen formidlet sygdoms-skræk - eller - netop en sund og helsebevarende, fornuftig indstilling til at betragte lægens forslag med et vågent blik. Det er mit indtryk, at lægerne er generelt mere tilbageholdende med at "foreslå" ny medicinering, når de sidder over for denne type patienter. Også her er "Vores piller" en god hjælp.
Hvorfor på hylden i køkkenet? For at bliver mindet om budskabet. Det er netop i køkkenet, at mange tusinder mennesker, hver aften står og omhyggelig lægger forskellige piller i pilleæskerne til dagen efter, for ikke at glemme nogen, eller slet og ret - for overhovedet at finde hoved og hale i alle de mange pilleglas og huske at tage pillerne i den rigtige rækkefølge, på bestemte tidspunkter på dagen - og for, for Guds skyld - ikke komme til at tage to "forkerte" piller sammen ved et "uheld", fordi de jo interagerer med hinanden og derfor må der gå et rum tid mellem indtagelsestidspunktet.... Vorherrebevares!
En af vennerne har før beskrevet sin ellers robuste ven, Janne. Janne fik en blodprop i hjertet og efterbehandlingen - de mange, mange daglige piller - har forandret hende og hendes liv for bestandig. Ikke blodproppen! Pillerne! Hun indtager hver dag flere piller til forebyggelse af blodpropper. Så indtager hun piller for bivirkninger af de første piller og sidst men ikke mindst - er der gudhjælpemig også piller for bivirkninger af bivirkninger af "bivirknings-lægemidler". Hun ser ud og fungerer tusinde gange værre end dagen før blodproppen. Derudover er også hendes personlighed skrumpet efterhånden som tiden går. Hendes læge minder hende omhyggelig om blodprop-faren ved hver konsultation og hun er mere skrækslagen nu, end hun var dagen efter blodproppen. Hun er så langt ude, at intet kan få hende fra at stoppe sig med lægens piller hver eneste dag, for resten af hendes liv.... Janne er blevet en "pille-invalid", som så mange tusinder mennesker er blevet gjort til af deres pillelidderlige læger. Vennens udlægning af Jannes historie kan læses her. Et eksempel til skræk og advarsel....
Selv om jeg lyder skrapt, er det ikke min hensigt at anbefale bogen "Vores piller" til at afvise det foreslåede behandling for sygdomme. Jeg er nemlig enig med bogens forfatter når hun skriver: "Formålet med denne bog er at give patienter og pårørende mulighed for at blive mere kritiske forbrugere af medicin og sikre en mere oplyst dialog med deres læger." Når vi er syge, har vi brug for behandling. Denne behandling skal vi være oplyste om og hvis lægen ikke frivilligt slipper en fyldestgørende information i dialogform - er der en risiko for, at den foreslåede behandling er i virkeligheden en "overbehandling". At være i besiddelse af oplyste, sunde, generelle forbehold inden man overlader sig til behandling med lægemidlerne - mener jeg at bogen "Vores piller" er en allertiders kilde til viden om.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Piller, patienter, patenter og penge - en bog
Av Anisa i forumet BiblioteketSvar: 8Siste melding: 02-09-13, 15:26 -
Piller, patienter og penge
Av Anisa i forumet MedisinalindustriSvar: 9Siste melding: 11-07-10, 08:34 -
Uden penge i 13 år - Heidemarie Schwermer
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 0Siste melding: 03-12-09, 00:12 -
Har p-piller noe å si for stoffskiftet?
Av kristinet i forumet Andre hormonerSvar: 8Siste melding: 11-05-09, 09:20 -
p piller og tretthet
Av isa1 i forumet Andre hormonerSvar: 21Siste melding: 16-02-07, 19:06

Svar med sitat
Bokmerker