Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Hybrid View
-
10-01-10, 06:22 #1
Sv: Kvinner går oftere til lege
"Woman Is The Nigger Of The World"..... skrev og sang John Lennon for mange år siden.... denne ultimative "nigger" er os, kællingerne, madammerne, mødre og kvinder.... Vi bliver spyttet på, pigefostre fordrives i store dele af verden, vi bliver ringeagtet og undertrykt, vi bliver underbetalt og solgt som slaver.... Når vi klarer os - er vi mandhaftige, når vi ikke klarer os - er vi dumme. Vi formår ikke bevæge samfundet til en erkendelse af, at samfundets styrke måles i evnen til at tage vare på dem, der er blevet udpint og svækket i samfundets tjeneste, uanset køn. Ikke i dyrkelsen af stærke magtmennesker, som i forvejen bidrager mindst og rager mest til sig. Egoist-samfund er et dødt samfund, der kun kan overleve på skuldrene af syndebukke. Først var der jøder, så kommunister, så indvandrere, så rygere, så overvægtige. Utroligt nok er alkoholikere gået fri... mens kvinderne er jo til alle tider de bedste, universelle politiske syndebukke... senest de sygemeldte. Hvad bliver det næste?
Det er mit indtryk at paradoksalt nok er vores samfund i dag langt mere patriarkalsk end det var da jeg var ung i 60-erne. Den gang ville piger være kosmonauter. I hvert fald hvor jeg færdedes. I dag vil små piger være Barbie med stor barm når de bliver store, og toppen af drømmerne under juletræet er "My Little Pony" og en mobiltelefon man kan prale med. Men det er en anden historie... eller er det?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-08-10, 14:12 #2
Sv: Kvinner går oftere til lege
Er vi kjønnsnøytrale?
- Forskningsrådetpresenterte i sin brosjyre et bilde av kromosomer, der et par tydelig var et X og et Y kromosom.
- Tittelen på bildet var:
Menneskets kromosomer
Er dette rigtig?
Er det mannen som er normen?
Møter i helsevesenet
- Ta for eksempel møtet mellom allmennpraktiker og pasient –
Der det er ulike former for kommunikasjon:
- Menn: instrumentell ("mekanisk"/red.) kommunikasjon
- Kvinner: emosjonell ("levende"/red.) kommunikasjon
Tid det tar før legen avbryter pasienten varierer med kjønn påbåde lege og pasient
Kvinner går mer til allmennlege enn menn
Kvinner er ”problempasienter” – tar tid, er gamle, har diffuse plager
Mennene har roret
- 10 % av professorene i medisin er kvinner (2004 tal/red.)
- Nesten ingen kvinnelige leger er ledere i helsevesenet, er de det så er det i spesialiteter som er kvinnedominerte, og i offentlig sektor og allmennlegetjenesten
- Selv mannlige sykepleiere, som er i mindretall, er ledere oftere enn kvinnelige kollegaer
Kvinner lider av ikke prestisjetunge lidelser oftere enn menn
- Muskel-skjelettplager:
- Nakke/ oppe i ryggen hos damene, Korsryggs-lumbagohos herrene.
Status? Legitimitet?
- Psykiske lidelser: 3/4 av all psykofarmaka selges til damer. Hvorfor skal damer ha lykkepille?
- Er kvinner mer deprimerte enn menn? Eller uttrykker menns depresjoner seg annerledes?
Symptomer tolkes og henvisning skjer
- Forskjellig henvisningspraksis for kvinner og menn f. eks. for hjertesykdom.
- Ulike startsymptomer: mennenes er prototypen –kvinners hjerteproblemer har blitt feildiagnostisert som ”angst” (
) - Ulik henvisningsfrekvens
- Kanskje ulik prognose?
HVORFOR?
Hvorfor får problemer kvinne ”kjønn”
- Ofte får helseproblemer ”kjønn” når det hefter ved en kvinne. Problemer som er vanlige hos menn, gjøres kjønnsnøytrale. Ting som er BRA hos kvinner kjønnesikke i like stor grad enn det som er problematisk.
- Mennene er ”normen”, kvinnene er avviket.
- Mye innen medisin er ikke utforsket påkvinner, f. eks. medikament-utprøving.
HVORFOR?
Læs mere: Den lille X og Y forskjellen – er den biologisk eller samfunnsstyrt? Konsekvenser for KVINNER og menn i møtet med helsevesenet af Dr. med. Johanne Sundby, leder av NOU nr. 13/1999 og forsker ved Samfunnsmedisinsk institutt, Univ. i Oslo• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
- Forskningsrådetpresenterte i sin brosjyre et bilde av kromosomer, der et par tydelig var et X og et Y kromosom.
Lignende tråder
-
Menn får oftere lavt stoffskifte
Av Mod i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 5Siste melding: 20-12-14, 02:04 -
Kvinner går oftere til lege
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og funksjonelle lidelserSvar: 4Siste melding: 29-01-13, 14:30 -
Er skillet mellom lege og alternativ lege eldgammel?
Av Vigdis i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 0Siste melding: 06-11-10, 12:20 -
TSH hos kvinner og menn
Av Bastian i forumet TSHSvar: 15Siste melding: 07-09-10, 11:12 -
Oftere synskontroll hos øyelege ved lavt stoffskifte (?)
Av Flower i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 4Siste melding: 27-05-08, 11:18

Svar med sitat
Bokmerker