Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Når man forestiller sig, at data fra mennesker (man tror er raske) med skjult "subklinisk hypothyreose" indgår i gruppen af "raske" personer, hvis FT4-værdier skal danne et gennemsnit mellem den øverste og den nederste grænse for, hvad der er "normalområdet", da vil dette "normalområde" ligge alt for lavt.

Skulle der derimod være (i "beregningsgruppen" af raske) et flertal af personer som jeg, hvor FT4 naturligt SKAL ligge højt - ville "normalområdet" ligge for højt i forhold til gennemsnittet. Og gennemsnittet mener jeg IKKE gennemsnit af forsøgspersoner, hvis "raske" FT4-værdier skal danne et grundlag for laboratorie-reference, men et gennemsnit af alle mennesker ude i verden.
rexxy69 har postet følgende i sin superindlæg: 7 problemer din lege sannsynligvis overser
Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
Problemer med testing
Det er i hovedsak tre store problemer med laboratorietesting.
  • For store referanse områder – Referanseområdene lages av overskuddsblod på laboratoriene fra folk som går til legen av en eller annen årsak, ikke friske personer. . Derfor er referansene altfor store til å fange opp mindre svingninger i skjoldkjertelfysiologi.

• Ikke-standardisert referanse rekkevidde - Ikke bare er referanseutvalget for bredt, men det varierer fra laboratorium til laboratorium, mellom land og landsdeler. Derfor kan du ha en skjoldkjertelproblem i én landsdel, men ikke en annen.

• Legenes innflytelse - Legene kjører bare de mest basic blodprøver og knapt nok det som vurderes som "medisinsk nødvendig" og velger å behandle etter blodprøvesvar og ikke symptomer.
Det med "overskudsblodet" fra syge mennesker, som opsøger lægerne af alle mulige grunde, vidste jeg ikke. Det vil sige, at "normaltområde" er i virkeligheden kun en løs antagelse. Det er en hård sag og benhårde konsekvenser vi bærer med os resten af livet for....

Alt andet lige, må jeg erklære mig enig i rexxy69's valg af smilie.