Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: En skolemedicinsk læge der også er homøopat

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg læser om at homøopatisk behandling er rettet mod genopretning af kroppens indre balance, herunder selvfølgelig (auto)immunitet. rexxy69 skriver om at Hashimoto's "sykdom er en tilstand der immunforsvaret angriper skjoldbruskkjertelen." Jeg tænker.... hvis immunfosvaret kunne "gen-afbalanceres", bringes tilbage til sin oprindelige tilstand (uanset med hvilke midler eller behandlingsmetoder) - kunne Hashimoto's bringes til ophør før anrettede skader blev for store? Hvem ved? Jeg gør ikke, men det er i hvert fald værd at fundere over.
    Jeg vet heller ikke men vil bare poengtere at dette er ikke noe jeg skriver og har fundert meg frem til. Det er meg bekjent allmen enighet om dette i mer eller mindre hele den skolemedisinske og alternative verden. Det er imidlertid ingen standard protokoll for behandling når kroppen angriper sitt eget vev (nå snakker jeg om autoimmune sykdommer i skjoldkjertel - ikke alle andre typer autoimmune sykdommer) Ved sykdommer i skjoldkjertel ser man bort fra immunreaksjonen og behandler med standard medisiner for under- eller overfunksjon, om man i det hele tatt setter i gang behandling. Og her faller jeg for et sitat fra din danske homeopat:

Mange mennesker, som føler sig syge, oplever, at de ikke kan hente hjælp i det etablerede sundhedsvæsen. Læger fokuserer i høj grad på sygdomsdiagnoser. Jeg har langt mere fokus på at behandle syge mennesker. Jeg betragter mennesker som syge, når de føler sig syge. Det er ikke mig, der skal bestemme, om de er syge. Psykiske og følelsesmæssige problemer er lige så virkelige, som de fysiske, selvom de ikke kan "måles og vejes".

Litt mer om autoimmunitet:
    Under normale forhold skiller immunsystemet mellom kroppsfremmede antigener og kroppens egne molekyler. Denne egenskapen som kalles selvtoleranse er ervervet i fosterlivet og i de første 1-2 leveårene. Autoimmunitet er når selvtoleransen svikter. Immunsystemet begynner en spesifikk immunreaksjon rettet mot eget vev og resultatet blir at celler ødelegges. Ved Hashimotos er det celler i skjoldkjertel som angripes. Når omfanget av celleødeleggelsen blir stort nok - fører det til endret funksjon i vevet som er angrepet (og man utvikler underfunksjon i skjoldkjertel) Det er mange årsaker til at selvtoleransen svikter. Normale kroppsproteiner kan for eksempekl få antigene egenskaper når de binder kjemikalier. Og det bringer meg til Halogener - mange ganger omtalt her på forumet:
    Ingen vet sikkert hva som skjer når selvtoleransen svikter og kroppen angriper skjoldkjertel. Etter alt jeg har lest av forskning, synsing og selv har fundert over heller jeg til å støtte de av dem som faktisk jobber med å finne årsaken til autoimmune tilstander i skjoldkjertel som ser på biokjemien og spesifikt vår bruk av halogener - altså fluor - som skurken. Skjoldkjertel har behov for halogenet Jod - som har like mange elektroner i ytterste skall som Fluor ( og Brom og Klor for den saks skyld) Klor og Jod er stoffer som finnes naturlig i kroppen - men i usannsynelig små konsentrasjoner. Brom og Flour har ingenting der å gjøre, men , krav om rent (bakterie- og parasittfritt) drikkevann (klor og fluor), svømmebasseng og hot-tub renses i stor grad ved hjelp av bromforbindelser, og vårt levesett gjør at vi stadig utsettes for stoffene i stor grad selv om vi velger fluorfri tannkrem. Utfordringen ser ut til å ligge i å identifisere hva som kan balansere når skaden først har skjedd og man ikke kan komme bort fra påvirkningen fullstendig - og her kan jeg dras litt mot homeopatien.......

siden klassisk vitenskapelig skolemedisin i stor grad er opptatt av å finne ett middel som fungerer for alle mennesker med samme lidelse eller sykdom er homeopatien helt motsatt og det er interessant til en viss grad. Det kan vel de fleste at oss her inne skrive under på at det samme fungerer ikke for hver og en av oss selv om vi har samme skolemedisinske diagnose. Jeg skal ikke referere hele tankerekken her for det er allerede utmerket oppsummert i det du har lagt ut.

Det som imidlertid ikke står noe om er homeopatiens svakhet eller som Hahnemann selv også slet med, ikke klarte å behandle og kalte miasmer. Han definerte en misame som en dyptliggende svakhet som hindret middelet å virke - selv om man hadde valgt riktig "universalmiddel". En miasme betegner den kroniske påvirkningen fra en underliggende lidelse (eller som vi kanskje kan si idag: ytre påvirkning) som et individ har pådratt seg eller arvet. Og det er kanskje derfor de av oss som har forsøkt med allverdens alternative greier bare opplever å tømme lommeboken?

Uansett har jeg sansen for:
    For en homøopat er patienten syg, når og fordi han føler sig syg. Forstyrrelsen begynder med patientens egne symptomer. For en læge er patienten kun syg, hvis han kan se det i en laboratorieprøve eller det på anden måde er synligt. Sygdommen er oftest langt fremskreden, når den erkendes af en læge. Homøopaten erkender problemet fra begyndelsen og kan helbrede den funktionelle forstyrrelse, inden egentlig sygdom opstår. Derved fjernes/mindskes risikoen for efterfølgende sygelige vævsforandringer. Som følge heraf kommer patienten til at betale dyrt, hvis han skal vente på en lægelig diagnose, før han kan blive kureret.
    Men man skal nok til en særdeles dyktig homeopat. Jeg kjenner ingen, har kun vært hos en jeg ikke kan anbefale men har hørt fra bekjente at rektor vet SIKH - homeopat Øyvind Hafslund skal ha hatt gode resultater på sine pasienter med skjoldkjertelproblematikk. Vet ikke om han tar imot pasienter lenger.

Mulig det ble mye og rotete...........? Uansett, det får våge seg.

H:-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: En skolemedicinsk læge der også er homøopat

Tak rexxy69
    Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Og det er kanskje derfor de av oss som har forsøkt med allverdens alternative greier bare opplever å tømme lommeboken?

Uansett har jeg sansen for:

Men man skal nok til en særdeles dyktig homeopat. Jeg kjenner ingen, har kun vært hos en jeg ikke kan anbefale men har hørt fra bekjente at rektor vet SIKH - homeopat Øyvind Hafslund skal ha hatt gode resultater på sine pasienter med skjoldkjertelproblematikk. Vet ikke om han tar imot pasienter lenger.

Mulig det ble mye og rotete...........? Uansett, det får våge seg.
    Ikke spor rotete for mig at læse, rexxy69

Jeg har aldrig været hos en homøopat eller andre alternative læger/behandlere, bortset fra en læge/kiropraktor der nok har reddet mit liv i sin tid... Jeg går ikke engang til læge, når sandheden skal frem, men jeg sætter så meget lid til alle dine kommentarer, at jeg vil indsætte link til den homøopat du nævner i dit indlæg: Øyvind Hafslund og hans hjemmeside Arenaklinikken.no.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. En skolemedicinsk læge der også er homøopat
    Av Anisa i forumet Alternativ behandling
    Svar: 4
    Siste melding: 20-11-10, 15:25
  2. En kvindelig læge, som havde fået hypothyreose
    Av Nielsigne i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 2
    Siste melding: 04-09-10, 22:53
  3. Hjælp, plz... hvad skal jeg bede min læge om nu?
    Av Marejka i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 29-05-10, 15:24

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn