Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
Ja, merkelig det der hvordan de holder oss for narr. Ser ut til at amalgam er forbudt i Norge: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=192645
Det værste er nok det, at da "kampen-mod-amalgam" var vundet - har alle (tror jeg) forestillet sig, at fra da af er vi på den sikre side. Jeg tror, at for mit vedkommende er det skuffelsen over, at den "sikre side" ikke eksisterer alligevel - der havde påvirket mig så stærkt. Det er ikke ofte, at jeg er 100% sikker på noget som helst, men lige netop det, at plast var et biologisk ufarligt materiale til fyldninger - troede på. Jeg glemte bare tænke på, at ****ing industri nok skal optimere "kvaliteter" (tiltrækning af købere) på deres varer, også på markedet for dentalmateriale. Nu med fluor!

En ting er at møde op i butikken og vælge en tandpasta med fluor. Det må være op til folk selv, selv om jeg ikke fatter at nogen kan vælge det. Noget heeeelt andet er derimod - helt uden at have noget at skulle have sagt; helt uden at blive spurgt; helt uden at kunne træffe sit eget valg - har tandlægerne den frækhed (!) at anvende fluorholdige materialer på intetanende patienter!

Min påstand er, at havde tandlægerne ikke ønsket at indkøbe fluorholdige plastmaterialer til deres klinikker - ville industrien i ekspressfart ophøre med at producere dem. Så den med, at tandlægerne er sagesløse osv. - den køber jeg bare ikke! Tandlæger har et valg mellem at købe fyldnings- og bro/krone-materiale med og uden fluor (og alluminium). Tilsvarende fluorfree produkter findes! Så når de bruger produkter med fluor, er det fordi de vælger det!

For lidt siden har jeg sendt mails til flere tandlægeklinikker, hvor jeg skrev at jeg har brug for en tandlæge med samvittighed i behold. Jeg har bedt dem kun at besvare min mail, hvis de kan skriftligt garantere for, at der ikke bliver anvendt alluminium- og fluorholdige plastmaterialer i behandlingen. Jeg regner ikke med mange svar. Men de, som ikke svarer, de kommer på min danske hjemmeside med behørige kommentarer.
Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
Og da jeg søkte på Google på "tannkrem uten fluor" kom denne opp:
http://www.solidox.no/?artId=5&gclid...FVATzAodWCRrKA
Kanskje den finnes i Danmark også? Men hvilke andre stoffer den inneholder og om disse også er farlige, er ikke godt å vite.
Sonja. Hvis du kun bruger søgeord: "uten fluor" - får du nok mange flere hits.

I Danmark findes der nogle flere (end een) tandpasta-produkter uden fluor:

Tandpasta Anis uden fluor
Urtekram Eucalyptus tandpasta uden fluor
Og mange flere her...

Min egen foretrukne er tandpasta fra NowFoods. Den har vi nu brugt de sidste 6-7 år og ingen af os herhjemme har set en skygge af huller i tænderne....

Der er dog dem, der får nemmere huller i tænderne end andre, måske endda paradontose. De kan, med fordel bruge K-vitaminspray. Der findes flere K-vitamin-sprays med god effekt på carries og lidt ekstra K-vitamin som sidegevinst kan kun gavne, medmindre folk i forvejen får blodfortyndende medicin. "I 1948 publicerede Leonard Fosdick, Ph.D for Scool og Dentistry, Nortwestern University, en undersøgelse, der viste at K-vitamin kunne beskytte imod forfald af tænderne. Han fremstillede tyggegummi med og uden K-vitamin, som han gav til en forsøgsgruppe, som skulle tygge det efter hvert måltid. En omhyggelig udvalgt kontrolgruppe fik tyggegummi uden K-vitamin. Dr. Fosdick rapporterede at forsøgsgruppen havde 60 - 90 % færre caries skader end kontrolgruppen."

Men alt dette hjælper jo ikke på, at der siver fluor ud af de "forkerte" plastfyldninger, samvittighedsløse tandlæger stopper i tænderne på folk.