Jeg har ikke nået at læse noget som helst af den kæmpelange og sikkert interessante tekst her ...

Men jeg er faldet over et link og vil dele det med jer i denne tråd. Det handler om læger, der træner i brug af term-modellen. Ja, jeg spørger mig selv, om de er trætte af at være læger, siden de er så h ....... optagne af kropssprog og "bløde" ting og sager - i en grad, så de tilsyneladende springer op og falder ned på folks helbred. Altså, de er simpelthen så påvirkede af de her patienter og deres afmagt, ikk', så de kan faktisk næsten ikke klare det (måske havde en anden uddannelse været sagen??)

"”Det er interessant at prøve forskellige typer af patienter, for det aktiverer reaktioner hos mig og får mig til at genopleve oplevelser fra egen praksis. Jeg blev emotionelt meget påvirket af Toms uro” ", som en af de lægelige deltagere i et rollespil forklarer:

http://a-ct.dk/2905/L%C3%A6ger%20tr%...20skuespillere

Uuuuh. Hvad skal frisører og bartendere så sige? Så vidt jeg har forstået, er det da dem, der hører de vildeste historier fra folk. Og hvad med taxachaufførerne? Jeg snakkede fx med en, der havde kørt en indvandrer hjem en aften. Kunden havde ikke lige penge og gik ind til en af sine venner i lejligheden ved siden af for at låne nogle. Taxachaufføren gik med for at få sine penge. Og var noget chokeret, da han fandt ud af, at indvandrerens ven, en flygtning med PTSD, sad i et køkkenskab på grund af angst - og sådan er det da hver aften, forklarede de chaufføren.

Det må chaufføren bare ta' og selv finde ud af - at håndtere inde i sit hoved. Men en læge med adskillige års universitetsuddannelse - hvoraf i hvert fald et halvt års tid indeholder lidt psykologi - han kan ikke klare sig, hvis der kommer en lidt sær patient med uforklarlig hovedpine.

Ja, jeg siger NÅ.