Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Hybrid View
-
09-09-11, 15:21 #1
Sv: Psyko/Somatikk og lavt stoffskifte
Opprinnelig skrevet av Vivian Hvenegaard
Det Etiske Råd
Vivian Hvenegaard
Johs. Høirupsvej 38, st. tv.
5800 Nyborg
9. februar 2004
Kære Vivian Hvenegaard
Tak for Deres brev af 30. januar 2004 med uddybende kommentarer.
Desværre kan Det Etiske Råd ikke tage Deres sag op. Loven om Etiske Råd anfører at Rådet kan rådgive sundhedsvæsenets myndigheder om almene etiske spørgsmål af væsentlig betydning for sundhedsvæsnet ved anvendelse af nye behandlingsmetoder, ny diagnostisk teknik og medicinsk teknologi.
Med venlig hilsen
Det Etiske Råd
Berit Faber
Sekretariatchef
RAVNSBORGGADE 2-4, 220 KØBENHAVN N, TELEFON +45 35 37 58 33, FAX: +45 35 37 57 55
E-mail: etiskraad@etiskraad.dk Homepage: www.etiskraad.dk
CVR-nr.: 11 80 66 19• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-09-11, 15:23 #2
Vivian Hvenegaard's samlet korrespondance med Det Etiske Råd kan downloades på: http://www.me-cfs.info/Etisk%20R%C3%A5d.pdf. Læs mere på Me-cfs.info
Medmindre Det Etiske Råd's Sekretariat er befolket med lutter funktionelle analfabeter, må der være anden grund til at afvise Vivian Hvenegaards henvendelse, fordi uanset hvor mange gange jeg har gennemlæst Vivian Hvenegaards første brev til Det Etiske Råd - kunne jeg ikke finde passager der angiveligt skulle gøre denne henvendelse til en enkeltsag. Vivian Hvenegaard skriver på vegne af flere patientgrupper, der netop er ved at blive bortrangeret af Danmarks ny, pseudo-medicinsk overklasse: Liaison-psykiatere.
Opprinnelig skrevet av Det Etiske Råd
Jamen, hvad er TERM-modellen andet end netop et diagnose-management, hvis formål er netop at erstatte medicinske diagnoser med psykiatriske?
Opprinnelig skrevet av Det Etiske Råd
Hvis det ikke er en sag for Det Etiske Råd, da burde dette overflødige råd opløses. Hvem har brug for et etisk råd, der gradbøjer etik?
Det bliver spændende at se, om Bente Stenfalk og Underskriftsindsamlingen lykkes bedre 6 år efter at de kronisk syge fra CFS-miljøet har lidt et nederlag.
Jeg har det lidt som du, Nielsigne. Hvad angår TERM-modellen tror jeg ikke på noget (godt) før jeg ser det.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-09-11, 02:22 #3
Jeg har ikke nået at læse noget som helst af den kæmpelange og sikkert interessante tekst her ...
Men jeg er faldet over et link og vil dele det med jer i denne tråd. Det handler om læger, der træner i brug af term-modellen. Ja, jeg spørger mig selv, om de er trætte af at være læger, siden de er så h ....... optagne af kropssprog og "bløde" ting og sager - i en grad, så de tilsyneladende springer op og falder ned på folks helbred. Altså, de er simpelthen så påvirkede af de her patienter og deres afmagt, ikk', så de kan faktisk næsten ikke klare det (måske havde en anden uddannelse været sagen??)
"”Det er interessant at prøve forskellige typer af patienter, for det aktiverer reaktioner hos mig og får mig til at genopleve oplevelser fra egen praksis. Jeg blev emotionelt meget påvirket af Toms uro” ", som en af de lægelige deltagere i et rollespil forklarer:
http://a-ct.dk/2905/L%C3%A6ger%20tr%...20skuespillere
Uuuuh. Hvad skal frisører og bartendere så sige? Så vidt jeg har forstået, er det da dem, der hører de vildeste historier fra folk. Og hvad med taxachaufførerne? Jeg snakkede fx med en, der havde kørt en indvandrer hjem en aften. Kunden havde ikke lige penge og gik ind til en af sine venner i lejligheden ved siden af for at låne nogle. Taxachaufføren gik med for at få sine penge. Og var noget chokeret, da han fandt ud af, at indvandrerens ven, en flygtning med PTSD, sad i et køkkenskab på grund af angst - og sådan er det da hver aften, forklarede de chaufføren.
Det må chaufføren bare ta' og selv finde ud af - at håndtere inde i sit hoved. Men en læge med adskillige års universitetsuddannelse - hvoraf i hvert fald et halvt års tid indeholder lidt psykologi - han kan ikke klare sig, hvis der kommer en lidt sær patient med uforklarlig hovedpine.
Ja, jeg siger NÅ.
-
10-09-11, 07:59 #4
Det har jeg kommenteret i egen tråd: Skuespillere lærer leger å behandle pasjenter
Praktiserende læger i flere regioner må i psykiatrisk behandling
Praktiserende læger i flere regioner må i psykiatrisk behandling med kognitiv adfærdsterapi for bedre at kunne takle (håndtere/red.) alvorligt syge patienter i deres praksis. På Forskningsenheden for Funktionelle Lidelser (FFL) i Århus har psykiaterne derfor udviklet et behandlingsprogram til disse belastede læger.
Ifølge liaisonpsykiaterne i Århus finder læger over hele landet det yderst vanskeligt at forlige sig med den tanke, at de bør undlade at undersøge og behandle patienter, der helt tydeligt er plaget af mange og ofte alvorlige symptomer, fordi de har nogle medicinsk uforklarlige symptomer(MUS).
”Det er et stort problem”, siger psykiaterne, ”idet disse patienter er en stor byrde for det danske sundhedssystem”. ”Der kunne spares milliarder af kroner, hvis lægen i stedet for at forsøge at finde årsagen til patientens lidelser, undgik at behandle dem”. ”Disse tidskrævende patienter, der dukker op i konsultationen gang på gang, fordi de har fået det indtryk, at lægen bør og kan finde årsagen til deres lidelse, er blevet et unødigt stressmoment for lægerne”, mener psykiaterne.
Da patienterne ikke lader sig berolige eller nøje med en almindelig afvisning, har psykiaterne lavet nogle samtaleværktøjer til lægen, så han på et ganske kort kursus kan lære, hvordan han takler og afviser disse besværlige patienter. Det har vist sig at berolige lægerne så meget, at de efter kurset, der går under navnet TERM Modellen, er i stand til at diagnosticere og afvise dobbelt så mange patienter med MUS, som de læger, der ikke har deltaget i behandlingsprogrammet.
Effekten på lægerne er så god, at det har vist sig at være væsentligt billigere for det danske samfund at give lægerne psykiatrisk behandling, end det er, at forsøge at helbrede de mange patienter. Oprindeligt blev FFL ellers oprettet med det formål at hjælpe alvorligt syge patienter. Det var planen at årsagen til disse patienters lidelser skulle afdækkes, og at der skulle findes en effektiv behandling, der kunne give patienterne deres tidligere livskvalitet tilbage. De videnskabelige undersøgelser af TERM Modellen viste imidlertid, at den ingen effekt havde på patienterne og så opgav man helt at forsøge at hjælpe disse patienter. (For kildehenvisninger læs her, dog er flere links "døde", da denne "sag" er yderst pinlig for lægestanden, og søges skjult for offentligheden)
Hvorfor denne kommentar på et forum for stofskiftesyge?
Det kan du læse om i tråden Når hypothyreose behandles som en funktionel sygdom (hypokondri).
• Tak for at du læste mit indlæg.
Lignende tråder
-
Psyko/Somatikk og lavt stoffskifte
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og funksjonelle lidelserSvar: 16Siste melding: 10-09-11, 07:59 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
Psyko/Somatikk og lavt stoffskifte
Av Anisa i forumet FeildiagnoserSvar: 8Siste melding: 02-08-09, 15:32 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Svar med sitat

Bokmerker