Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
-
09-10-11, 09:45 #11
Sv: Fagspråk/knutestruma/UL
Er egentlig helt enig, men dette dreier seg nok bare om en kopi av brevet som er sendt til legen, og da er det vel kanskje naturlig at det blir på latin? Sikkert ikke alle som er så vitbegjærlige som meg heller, men kanskje slår seg til ro med det legen sier og konklusjonen nederst i brevet...
Det skal også sies at jeg faktisk er mer glad for å få et slikt svar, enn at jeg skulle vente på tlf fra legen da hun sikkert også venter på de siste blodrøvesvarene.
Når jeg tenker etter så burde vel de også vært på plass allerede? Snart 2 uker siden jeg tok de...
-
11-10-11, 16:34 #12
Sv: Jeg har akkurat fått påvist knutestruma
Jeg er i øyeblikket ganske frustrert etter å ha fått svar på blodprøvene i dag. De viser at alle svar er fine, med unntak av litt lavt nivå på jern. Kalsium, som viste lavt nivå sist, skal visstnok også være helt fint. Denne gangen hadde de testet på noe de kalte ionisert kalsium som skal være litt mer eksakt.
For meg sier ikke dette så mye, men konkluderer med at jeg har knutestruma, fine blodprøver og skal pr definisjon være frisk, men jeg føler meg ikke frisk.
Følte et øyeblikk at hele verden raste rundt meg. Jeg sitter bare hjemme, har ikke ork til å gjøre noe som helst utover jobb. Ikke kan jeg kose meg med som mye som et glass vin, uten at jeg blir liggende i 2 dager etterpå. Har kramper, ufrivillige muskelrykninger, problemer med fordøyelsen, kraftige menstruasjonsblødninger, skrukkete fingertupper, tør og kløende hud, stikninger i hodet og bak øynene, svimmel, nakkeproblemer, prikkinger i fingrene og hakepartiet, håravfall, hjertebank, fryser hele tiden, dårlig søvnkvalitet og sikkert noen flere ting jeg glemmer i farten. Ja, øresus, ikke glem den, den er der konstant... Er dette definisjonen på en som er helt frisk?
Skal jeg virkelig slå meg til ro med å ta jerntabletter og c-vitiminer i en mnd, for så å komme tilbake og ta nye blodprøver? Kan alternativ behandling som feks akupunktur hjelpe? Føler jeg stanger hodet litt i veggen akkurat nå, men det regner jeg med det er mange her inne som har gjort i mye større grad enn meg. Beklager hvis dette høres litt storforlangende ut, at jeg skal ha det lettere enn mange andre, men følte en stund jeg hadde stø kurs mot et svar her.
-
14-10-11, 22:46 #13
Hei igjen,
Har nå fått utskrift av de blodprøvene som er tatt, og da dukker det opp noen nye spørsmål her.
Er det ikke normalt at man også måler B-12 når man kommer til en utredning for stoffskiftet? Kan det være at B-12 har et annet navn i blodprøveutskriften? Det skal jo sies at det er veldig mange ting her som sier meg null og niks.
Jern, jernbindingskap, kreatinin og aluminium er de tingene jeg finner som er utenfor referanseområdet, men jeg leter og leter etter B-12 uten å finne noe om dette. Jeg har flere klare symptomer på lavt B-12, bla at jeg er veldig ustø i mørket. Med påvist jernmangel er det vel også naturlig å tro at B-12 kan være lavt? Eller misforstår jeg noe her?
Kan også legge til at jeg har oppsøkt en ny lege som går for å være veldig dyktig innen stoffskifte, og han har spesialisert seg på dette gjennom mange år. Fant en anbefaling her inne og et par andre steder på nettet. Han hadde en helt annen oppfattning av min situasjon enn min forrige lege, så jeg er igjen håpefull om å komme til bunns i dette
Bla er jeg henvist til cytylogisk prøve, noe som aldri ble nevnt der jeg var sist.
Nå blir det nok en ny runde med blodprøver, da han ikke hadde så stor tillitt til de som var tatt tidligere, og at de var omfattende nok. I tillegg er jeg satt på en aldri så liten jakt etter mine gamle blodprøver årevis tilbake i tid, dette for å se hvor normalverdiene mine var den gang jeg var frisk. Det er håp i hengende snøre
-
15-10-11, 09:08 #14
Hei
Så bra at du har fått en ny lege, det er jo betryggende!
jeg er ikke bevandret innen stoffskiufteproblematikk og dette forumet her, da jeg selv nettopp har fått for høye verdier og er i utredningsfasen.
Men jeg har B-12 mangel, og må ta sprøyter annenhver måned. Det er utrolig viktig å få sjekket dette for deg. Jeg merker at jeg trenger ny sprøyte når beina virker utrolig tunge og jeg knapt klarer å kreke meg opp en trapp. Jeg er ekstremt trøtt, men det er ikke så lett å kjenne forskjell på de ulike trøtthetene, om du forstår. Et av de beste symptomene å kjenne det igjen på, er faktisk tørrhet og sårhet i munnvikene samt tørrhet i øynene. Jeg husker ikke referanseverdiene for B-12, men jeg må ligge et stykke over for å fungere, ca på 300. Av en eller annen grunn bare renner B-12 rett ut igjen, og en gang jeg målte 2 uker etter en sprøyte lå verdene mine på 700.
Andre symptomer er tåke i hodet og vanskelig å huske og å forstå logiske løsninger, vanskelig å formulere ord, ordene setter seg på en måte fast i munnen.
Hvis du er heldig, kommer mange av plagene dine av B-12 mangel, det er såpass enkelt å gjøre noe med.
Men når du sjekker og tar blodprøver, kan det være verdt å sjekke magnesium også.
Lykke til!Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
15-10-11, 15:08 #15
Hei og takk for svar

Jeg forstår at det ikke er så lett å svare på disse tingene. For meg er alt et eneste virvar akkurat nå, men jeg lærer litt hver dag
Kan faktisk ikke se at magnesium er sjekket hos meg heller, men B12 heter B12 på blodprøveskjemaene også, eller?
-
15-10-11, 15:28 #16
Ja hos meg står det vitamin B-12.
Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
15-10-11, 15:43 #17
Kan også hedde S-Kobalamin
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
15-10-11, 17:27 #18
Takk til dere begge.
Jeg har ikke noe B12, ei heller kobalamin i mine papirer... noe jeg finner litt merkelig at de ikke har sjekket
Min nye lege var ganske klar i sin tale da han ville ta "sine egne" blodprøver, for han regnet ikke med at den andre legen hadde sjekket det man burde, viser seg jo at han har rett i det. Slik jeg tolker prøvesvarene mine så har jeg blitt sjekket for nesten alt annet enn stoffskiftet. De gjorde en test første gang, men de neste prøvene inkluderer lite som har med stoffskiftet å gjøre. Når det da i tillegg står på henvisningen til UL at jeg skal utredes for noe annet enn struma, så viser summen at legen har vært forutinntatt og ikke ville sjekke meg grundig for stoffskifteproblemer.
-
26-10-11, 23:00 #19
Da har det jammen meg skjedd litt saker og ting her også

Min nye lege har gjort sine egne blodprøver, og har nå i praksis forkastet alt jeg har fått beskjed om fra min forrige lege.
Jerntablettene er erstattet med Folsyre og B-vitaminer. Henvisninger er sendt til både MR og Cytologi. Etter å ha studert resultatene fra blodprøven så mener han også å kunne konkludere med at jeg har lavt stoffskifte og at jeg muligens har Thyreoiditt. Jeg er derfor fra og med i dag satt på medisiner som skal testes ut i 6 mnd, for å se om dette gir resultater. Spennende!
Moralen i historien er som følger: Ikke slå deg til ro med hva den første legen sier, føler du selv at det er noe mer feil enn som så, så følg dette og bytt lege. I mitt tilfelle var jeg så heldig å finne frem til en lege som går for å være veldig dyktig innen sitt felt som er stoffskiftet. Dessverre jobber han privat, så det koster deretter, men forhåpentligvis hver eneste krone til syvende og sist
I morgen tidlig starter jeg medisineringen, så dette blir spennende fremover. Vil tro det dukker opp noen spørsmål fremover, siden jeg nå går inn på ukjente stier...
-
01-11-11, 18:57 #20
Nå har jeg vært i gang med medisinene en knapp uke, og det dukker opp noen spørsmål. De to siste kveldene nå så har jeg merket en lett antydning til hjertebank. Ikke noe plagsomt, men nok til at jeg reagerer på det. Det merkelige er at det kun kommer om kvelden når jeg har satt meg i sofaen, ikke ellers. Er dette normalt?
Jeg tar pr i dag Levaxin og Liothyronin, i tillegg tar jeg folsyre og b-kompleks.
Lignende tråder
-
Akkurat fått Hypothyreose
Av Bittan i forumet BlodprøverSvar: 7Siste melding: 12-04-11, 13:38 -
Jeg har akkurat fått diagnosen kreft i skjoldbruskkjertelen
Av eulalia i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 4Siste melding: 10-08-10, 19:56 -
Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifteSvar: 25Siste melding: 11-06-10, 12:27 -
Akkurat som om jeg går i koma...
Av Shanita i forumet Lavt stoffskifteSvar: 43Siste melding: 07-10-07, 21:50 -
Alt er så slitsomt akkurat nå...
Av Tiril30 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 07-09-06, 19:19
Svar med sitat

Bokmerker