Leser nå en bok, etter anbefaling fra Anisa (takk!). Den heter "Evnen til helbred. Behandling av stress, angst og depresjon uten medikamenter eller psykoterapi" av David Servan-Schreiber, psykiater, utgitt på Pax forlag, skal finnes i pocket til under 100 kr, og finnes på ditt bibliotek, gratis!

Han er i utgangspunktet en alminnelig psykiater, med sunn skepsis, altså ikke en med et alternativt ståsted i utgangspunktet. Han kommer med mange gode råd, om å jobbe med meditasjon, jobbe for hjertekoherens (jevne, bølgeliknende hjerterytmer som fremmeraktivitet i hjernebarken) ved hjelp av pust og konsentrasjon om hjertet. Dette i motsetning til kaosrytmer som hemme raktivite ti hjernebarken.

Han skriver om lysbehandling mot vinterdepresjon, akupunktur som virker direkte på den emosjonelle delen av hjeren, om å bruke Omega-3 som hjerneføde mot bipolar lidelse, om trening som antidepressiva osv. Alt belegges med en mengde fotnoter og henvisninger til diverse forskning som understøtter resultatene. Eks en gruppe depressive ble behandlet med Zoloft, antidepressiva, en annen gruppe fikk "medisinen" jogging. I begynnelsen var de tikke rare forskjellen. Men etter ett år viste de to gruppene store forskjeller: Zoloft-gruppen hadde en tredjedel tilbakefal. mens joggegruppen hadde 92 % som fortsatt hadde god helse. Jeg har også lest et annet sted at kognitiv behandling, fysisk aktivitet og antidepressiva gir omtrent samme resultat. Men det er mulig jeg husker feil. Jeg har ikke lest den ut. Den er absolutt å anbefale!

Har bestilt flere bøker av Jon Kabat-Zinn http://www.mindfulnesstapes.com/ på biblioteket, en som jobber i samme spor som Andries Kroese, med mindfulness, oversettes til norsk med oppmerksonhetstrening. En form for meditasjon som gjør deg svært oppmerksom på kroppen din mens du har fokus på pusten din.

Mener jeg leste ett sted at meditasjon og fysisk aktivitet kan øke DHEA. Jeg håper det, for min del...