Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Hej Elbeth

Tusind tak for et FANTASTISK godt eksempel på mine pointer med denne tråd.

I din profil skriver du bl.a.: "Kvinne født i 1952, etter min 4-de fødsel 1986 gikk jeg gradvis opp i vekt, var mye sliten og fikk ofte infeksjon før diagnosen hypotyreose februar 2005". Dvs. fra du begyndte at udvikle symptomer i 1986 og til du fik diagnosen i 2005 - er der gået 19 år! Du skrev her på forummet før:

19 svækkede år uden diagnose og snart 6 år med diagnose, dog uden effektiv behandling samt masser af udgifter for samfundet i alle årene, takket være læger. Jeg tager hatten af for, at du endnu ikke er druknet i bitterhed. Respekt!
Hei Anisa

Tenk, allerede i min profil rotet jeg det til. Det stemmer at jeg gradvis la på meg etter min 4-de fødsel, men den var i 1984. Etter min femte fødsel i 1986 hadde jeg rett og slett gitt opp å tro at det nyttet å bli slank igjen. Med fire småbarn hadde jeg ikke energi nok til å gjøre øvelsene fødende skulle gjøre for å bli kvitt magen.

Jeg vet ikke om vektproblemene gikk helt i stå i og etter mitt tredje svangerskap i 1983 hvor jeg i ni måneder gikk ca 10 kg ned i vekt - dvs jeg la kun på meg 5 svangerskaps-kilo, men tok av meg ca 10 kg kroppsvekt.
I tillegg opplevde vi tragedien å miste barnet i krybbedøden 79 dager etter, og raste enda flere kilo ned i vekt. Legen min var veldig snill og fulgte meg opp et helt år etter hendelsen, men så flyttet han, og etter dette hadde jeg ingen fast lege.

Det var rundt dette året jeg mener at fastlegeordningen kom i gang over hele landet, men i vår kommune med få legestillinger, hadde kommunen funnet ut at hele legekontoret var fastlege, så pasientene kom til den som hadde time ledig!!

I 1984 gikk jeg de første månedene med en tilstand legene kalte "truende abort" - jeg blødde de tre første månedene av svangerskapet, og ble innlagt på sykehuset flere ganger.
Jeg kan også huske at jeg alltid hadde kroppstemperatur på rundt 36oC, men sykepleierne sa at dette var normalt...

TENK om noen hadde visst at dette var ett symptom på hypotyreose og overhode IKKE normalt !!

Senere når jeg ofte og hvert år fikk infeksjoner og måtte til legen, og jeg ble spurte om jeg hadde feber, svarte jeg alltid JA selv om min temperatur lå på under 38oC. JEG følte meg jo både syk og full av feber. Da jeg fortalte til legen(e) jeg kom til at jeg alltid pleide å gå rundt å ha "undertemperatur" som gjerne kunne være 35.9, så fikk jeg ingen respons på at dette var unormalt .

Konklusjon: Legene og endokrinologene spesielt, har ennå mye å lære om stoffskiftesykdommer !!!