Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    norge, lillehammer
    Meldinger
    62

Standard Sv: spytt kortisol nye prøver...hjelp?

har du link til lovsiden?
    Jeg er en 83 modell , jente fra gudbransdalen som sliter litt med hypotyreose problematikk og har vel gjort dette nesten hele livet.
    Har hatt diagnosen lavt stoffskifte i fem år men symptomene løper nærmere 15 år tilbake i tid og det ble ikke tatt NOEN stoffskifte prøver før for 5 år siden.

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    norge, lillehammer
    Meldinger
    62

har du link til lovsiden? fann denne siden fra sykehuset innlandet som det står følgende:

Svarutgivelse på telefon til rekvirent eller direkte til pasient
    [ ]
    MeS01/30-03
    Utgave:
    0.00
    Utarbeidet av:
    Vigdis Kalkvik/Jon Elling Whist
    Godkjent av
    Konst. divisjonsdirektør Beate E. Skedsmo[]
    Gjelder fra:
    17.01.2011[] Side 1 av 2
    Uoffisiell utskrift er kun gyldig på utskriftsdato 31.01.11 Sykehuset Innlandet
    1. Hensikt og omfang
    Prosedyren skal gi retningslinjer til hvordan laboratorieresultater kan gis direkte til pasient, til
    pasientens pårørende og telefonisk til rekvirent på en forsvarlig måte. Lov om
    pasientrettigheter og lov om helsepersonell m.v. legges til grunn, med særlig vekt på
    paragrafer som omtaler rett til informasjon, samtykke, forsvarlighet.
    I tillegg til hovedregelen beskrives følgende tilfeller:
    o Rekvirent tar kontakt per telefon. Hvordan sikre rekvirentens identitet
    o Pasient ønsker direkte tilgang på resultater, ved personlig oppmøte, per telefon eller
    per post. Hvordan sikre identitet og hvordan sikre at informasjonen blir forstått
    o Pårørende ønsker tilgang på resultater. Hvordan sikre samtykke fra pasient.
    2. Ansvar/målgruppe
    Ansatte ved avdeling for laboratoriemedisin.
    3. Handling
    Presiseringer
     Det gis kun ut prøveresultater som er analysert ved egen avdeling.
     Resultater fra Patologiavdelingen må aldri gis direkte til pasienten, men alltid henvises
    til rekvirerende lege.
     Alle henvendelser som vedrører prøveresultater relevante for blod- og/eller seksuell
    smitte, skal laboratorielege med relevant spesialitet besvare.
     Bioingeniør/helsesekretær må aldri gi seg inn på tolkning av prøveresultater.
     I tvilstilfeller henvises alltid rekvirent/pasient/pårørende til laboratorielege med
    relevant spesialitet.
    Hovedregel
    Rekvirenten som kjenner pasienten og grunnen for analysevalget, skal informere om
    prøveresultater. Dette skal sikre at informasjon blir gitt på en mest mulig hensynsfull måte og
    med den bakgrunnskunnskap som oftest er nødvendig.
    Telefonhenvendelse fra rekvirent:
    Alle rekvirenter må oppgi pasientens navn og 11-sifret fødselsnummer, rekvirentens navn,
    (evt hvilken institusjon det ringes fra) og den spesifikke rekvirentkode i
    laboratoriedatasystemet. Link: Prosedyre SI/06.06-01 Skriv ned og les opp – sikker muntlig
    kommunikasjon,
    Unntak – pasient/pårørende ønsker utlevert prøveresultat
    Dersom man er usikker på om det er forsvarlig at pasienten/pårørende mottar
    prøveresultatet, henvises pasienten til rekvirenten eller til laboratorielege med relevant
    spesialitet. Vær OBS på spesielle prøver beskrevet under Presiseringer.
    Utgave: 0.00
    Svarutgivelse på telefon til rekvirent eller direkte til
    pasient
    MeS01/30-03
    Side 2 av 2
    Uoffisiell utskrift er kun gyldig på utskriftsdato 31.01.11
    o Henvendelse fra pasienten selv:
     Når prøvetaking har skjedd i laboratoriets poliklinikk, og pasienten ber om å få ringe
    etter resultatet eller vente til resultatet foreligger:
    Pasienten får oppgitt RID-nummer for den aktuelle prøven.
    Ved telefonisk kontakt skal pasienten oppgi fullt navn, 11-sifret fødselsnummer og
    RID-nummer.
    Ved personlig oppmøte må ID fremlegges.
     Når prøvetakingen har skjedd et annet sted, og det er anmerket på rekvisisjonen av
    rekvirent at pasienten kan få resultatet direkte, må vedkommende få oppgitt prøvens
    RID-nummer av legekontorets personale.
    Ved henvendelse til laboratoriet må fullt navn, 11-sifret fødselsnummer og RIDnummer
    oppgis.
    Ved tvilstilfeller henvises pasienten til rekvirenten eller laboratorielege med relevant
    spesialitet.
    Hvis det er anmerket på rekvisisjonen, kan utskrift sendes til pasientens folkeregisteradresse.
    o Henvendelse fra pasientens pårørende:
     Pasient < 16 år. Helserettslig myndighetsalder er 16 år, hvilket betyr at foreldre har
    rett til informasjon til barn yngre enn 16 år. Da gjelder samme regler som om det er
    pasienten selv som kommer med henvendelsen. (Unntak: dersom barnet er mellom
    12 og 16 år og særskilt har uttrykt at foreldrene ikke skal ha informasjon).
     Pasient > 16 år. Når det gjelder pasienter som er 16 år eller eldre, skal det foreligge
    samtykke fra pasienten selv før pårørende eller andre bemyndigede får informasjon.
    Krav til samtykke gjelder også for ektefelle/andre pårørende.
    Alle rekvirenter informeres om at samtykkeerklæring må skrives og sendes til
    laboratoriet. Det må fremkomme av erklæringen hvilken periode den gjelder for.
    Laboratoriet oppbevarer samtykkeerklæringene.
    Ved telefonisk henvendelse må den pårørende oppgi pasientens navn, 11-sifret
    fødselsnummer og prøvens RID-nummer. Ved personlig oppmøte må den pårørende
    opplyse om pasientens navn og 11-sifret fødselsnummer og forevise egen ID, denne
    skal samsvare med samtykkeerklæringen.
    Hvis det framgår av rekvisisjon at pårørende kan få prøveresultater, er det ikke
    nødvendig med egen samtykkeerklæring. Da må det legges til grunn at samtykke er
    gitt til rekvirent.
    Hvis det er anmerket på rekvisisjonen, kan utskrift sendes til pasientens folkeregisteradresse.
    Merknad:
    Prosedyren er gjennomgått og innholdet er godkjent av Sykehuset Innlandets foretaksadvokat.
    Referanser
    LOV-1999-07-02-63 Lov om pasientrettigheter (Pasientrettighetsloven)
    LOV-1999-07-02-64 Lov om helsepersonell m.v. (Helseperson
    Jeg er en 83 modell , jente fra gudbransdalen som sliter litt med hypotyreose problematikk og har vel gjort dette nesten hele livet.
    Har hatt diagnosen lavt stoffskifte i fem år men symptomene løper nærmere 15 år tilbake i tid og det ble ikke tatt NOEN stoffskifte prøver før for 5 år siden.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Fant den på www.lovdata.no. Søkte på Pasientrettinghetsloven.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...ettighetslov*&

Lykke til!

Joni

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    norge, lillehammer
    Meldinger
    62

tusen takk skal prøve igjen i morgen

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Lykke til! Dette fikser du!
    Jeg var ute for det samme at jeg ble nektet svar på prøvene mine, men så var det noen her inne som sa jeg hadde rett på prøvesvarene.
    Jeg har veldig lang lunte, men når jeg virkelig blir irritert, så unngår ingen å merke det
    Den stakkars legesekretæren som nektet meg prøvesvarene, nektet meg dem muntlig men sendte de i posten til meg, og klaget så til de andre på legekontoret.
    Resultatet ble at både fastlege og legesekretær beklaget på det sterkeste, og jeg har nå ingen problem med å få ut MINE prøvesvar
    Tror de ble litt skremt av ei halvgammel kone som var veldig klar på at jeg ikke godtok at de nektet meg de rettene pasientloven gir meg. Pasientene på venterommet hadde lange ører og en smule måpende uttrykk, siden jeg er vel kjent for å være av den beskjedne typen

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg antar at mange ikke er kjent med at de kan få utskrifter. De fleste skjønner kanskje heller ikke nytteverdien av å få utskrifter. Så da blir vi kanskje litt "rare" pasienter når vi ber om utskrift? Noen leger gir utskrifter helt av seg selv. Det er stor forskjell på praksis, etter min lille erfaring. Lykke til
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    norge, lillehammer
    Meldinger
    62

da har jeg fått svara av legen på balder vel å merke, antistoff mot binyre er ikke tilstede har en helt merklig døgnsyklus på kortisol..
    kl7:4,9
    kl9:15,3
    kl22:10,8
    kl24:4.4 har vel litt forskyvd døgnvariasjon men..... noen som tør si noe som helst?

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Høy DHEA og lav kortisol spytt. Hva tyder dette på?
    Av Cossie77 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 09-09-11, 11:11
  2. spytt-kortisol
    Av tatanja i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 17-06-11, 00:15
  3. Test av kortisol i spytt kan oppdage binyretretthet
    Av Mod i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 11-06-11, 22:15
  4. Tolkning av Kortisol spytt prøver, binyretretthet?
    Av Cossie77 i forumet Blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 11-07-10, 19:22
  5. Fått målt kortisol i spytt
    Av Dahlia i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 24-11-09, 07:34

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn