Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Threaded View
-
09-10-11, 16:32 #3
Sv: Min opstart på Erfa Thyroid
Hej Anisa,
Ja jeg har sgu ikke været god til at opdatere herinde :(
Hvorom alt er så har jeg nu spist de erfa 2 grains i næsten et år - min tsh styrtdykkede fra ca 40 til 0,1 på en måned - frit T3 gik fra 3 til 6, mens T4 ikke rokkede sig væsentligt, den lå og ligger omkring 12. Det var lige i starten - så begyndte tsh at stige støt( 8 - 13), selvom jeg indtog samme dosis erfa hver dag. Jeg styrer det jo selv, og tænkte jeg måtte tage et tilskud af t4 udover erfa. Troede faktisk hypofysen målte på t3, men det kan ikke være tilfældet. Det hjalp(hjælper) bare ikke rigtigt med det ekstra t4 tilskud (37,5mcg) dagligt.
JEg har altid fået taget blodprøver om formiddagen, og t3 har ligget stabilt omkring 6 lige siden jeg startede erfa. Så her forleden fik jeg taget prøver en sen eftermiddag og der var t3 kun 4 og tsh 18! Har så læst lidt om t3's korte halveringstid, og måske det passer fint at jeg jo tager pillen om morgenen, og derfor viser blodprøver taget om formiddagen højt t3, mens en blodprøve om eftermiddagen viser reduceret t3 - men er tsh virkelig så hurtig til at stige ?
Jeg er sindsyg meget imod det syntetiske t4, så det har jeg nu besluttet at stritte ud, og istedet tage et ekstra grain erfa om eftermiddagen - således at jeg ialt får 3 grain - lyder det ikke meget fornuftigt ?
Men Anisa - jeg har læst mange indlæg her hvor du også snakker binyrestøtte - og tilskud... Og har en problematik jeg gerne vil have dig til at kommentere på
Et år inden jeg fik fjernet kirtlen begyndte jeg at få ret mange ekstraslag (ekstrasystoler) på mit hjerte. Det har frustreret mig en hel del, da det er rigtig ubehageligt i de perioder hvor det er slemt. Da det startede og ingen læger syntes at ville tage det seriøst, fik jeg på eget initiativ lavet en spyttest for cortisol(4målinger), og den viste at mit cortisol og testosteron om morgen var ekstremt højt. Mere end dobbelt så meget som det burde være - Kurven for dagen var pænt nedadgående, og om aftenen havde den et normalt aftenniveau, altså nærmest ingenting.
På et tidspunkt inden operaionen blev jeg sat på en prednisolon kur (25mg dagligt), og tadaaaa, de ekstra hjerteslag forsvandt som dug for solen, men kom naturligvis tilbage for fuld skrald da kuren var færdig. Jeg koblede det ikke på det tidspunkt til prednisolon men da jeg efterfølgende har været på en kur igen, gik det op for mig at det var dem der fik ekstraslag til at forsvinde.
Jeg har jo også læst at du siger at binyrestøtte kan være nødvendigt når man starter erfa op, og har derfor i perioder selv administreret prednisolon i lille dosis(6,25mg) dagligt. Det får dem ikke til at forsvinde, men reducerer dem tydeligt.
Alt det jeg skriver her, sad jeg og fortalte til min nye endo på Kolding sygehus forleden, men hendes kommentar omkring prednisolon var at det stof virkede på stort set alt, så at det fjernede mine ekstraslag undrede hende slet ikke. Jeg fastholdte dog at jeg gerne ville ha tjekket om mine binyre fungerer korrekt, og efter hårdt pres foreslog hun en synachten test. Efter hvad jeg kan læse i indlæg her omkring den test er den dog ikke meget bevendt ? Er der andre målinger som skaber bedre resultat ?
JEg er jo lidt nervøs for de grumme bivirkninger der er ved binyrebarkhormon, men hvis man mangler det, og ved tilskud ikke kommer op over grænseværdien i blodet er det så ikke ok ? Mit egen logik siger at når det nu fjerner dem, så må jeg sgu da mangle noget af det ??
Det jeg ikke helt forstår er at jeg troede at en høj cortisolmåling indikerede stress, og at det var den høje cortisol der triggede disse ekstraslag. Men hvordan kan tilførsel af prednisolon så fjerne dem ?? Sænker tilførsel af binyrebarkhormon cortisolet ? Ja Mikkel er sgu lige lidt forvirret :(
Håber du kan finde hoved og hale i det her Anisa - og jeg vil blive meget glad hvis du vil kommentere lidt ?
MH
Mikkel
Lignende tråder
-
Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 16Siste melding: 04-06-13, 18:11 -
Dosering av erfa thyroid
Av coco i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 46Siste melding: 04-09-11, 21:55 -
Erfa Thyroid og erfaringer.
Av Jeanette Ws. i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 130Siste melding: 03-09-10, 16:42 -
Erfa Thyroid fra fastlegen
Av BeritM i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 11Siste melding: 25-04-10, 08:38 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29

Svar med sitat
Bokmerker