Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    49
    Meldinger
    21

Standard Hvis man mistenker binyretretthet....hvordan går man da frem? tar kontakt med?

Har hatt lavt stoffskifte siden januar -10 og mistenker nå binyrene,,,,da alle symptomer på det stemmer...men lurer på hva er så steget videre...fastlegen eller ??

Håper noen har noen gode råd og komme med til meg :-) på forhånd takk
    Høyt stoffskifte som kom i forbindelse med fødsel. Nå lavt.
    TSH:13 FT4:12 FT3:3,5 Levaxin 100 mg pr dag.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Hvis man mistenker binyretretthet....hvordan går man da frem? tar kontakt med?

Hei!
    Jeg mistenkte også mine binyrer og KREVDE en spytt-test hos fastlegen.
    Settet jeg fikk var prøve morgen og kveld, og jeg sendte det selv av gårde til Aker.
    Prøvesvarene kom; her inne får jeg beskjed om at prøvene viser binyrene sliter, men fastlegen ser bare at jeg er innenfor referanseområdet og erklærer binyrene mine for friske. Fastleger sier at binyrene er friske så lenge man ikke har Addisons eller Cushing. Variasjoner ellers er uinteressante for dem.
    Jeg vil si at du selvsagt kan kreve spyttprøve via fastlegen, da er det tilnærmet gratis. Svarene kan du jo poste her inne så vil sikkert noen kunne hjeloe deg å tyde dem. Om prøvesvarene dine viser at binyrene sliter, fastlegen sier alt er ok, så ville jeg anbefalt, om du har råd, at du tar prøvesvarene med deg til en av de private klinikkene som faktisk ser på variasjonene før man ender opp med f.eks. Addisons.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    32

Standard Sv: Hvis man mistenker binyretretthet....hvordan går man da frem? tar kontakt med?

Hej :-)
    Hvis du har råd ville jeg få det undersøgt på en privatklinik med speciale og anerkendelse af binyrerne, da jeg personligt synes at man bliver taget mere alvorligt og fordi almindelig læger IKKE anerkender binyrertræthed. Hvis du ikke har penge så gå til din egen læge og få undesøgt dine binyrer og cortisol-produktion desværre vil du nok kun opnå hjælp hvis du har Addison og ikke "bare" binyrertræthed.
    I danmark bruger lægerne ikke spytprøver til at undersøge cortisol med de bruger kun blodprøver, urinprøver og ACTH-test, så jeg måtte privat betale for en spyttest, som bekræftede at jeg meget akut skulle indlægges da jeg intet cortisol producerede. Jeg blev akut indlagt og kom i behandling for min addison og de tog de nødvendige undersøgelser som blodprøver og ACTH-testen, men lægerne ville ikke tro på spyttesten af mit cortisol da det var for "nymodens". I mit tilfælde viste Det dog sig at det var svær addison. Desværre ser de fleste læger meget firkantet på alle prøver i forhold til klinikker som behandler binyrertræthed. Jeg ved desværre ikke så meget om hvordan addison og binyrertræthed fortolkes i norge i forhold til danmark, men held og lykke og god bedring

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    49
    Meldinger
    21

Takk for svar...

Jeg var hos en soneterapeut igår og vi hadde først en lang samtale før hun startet med flere punkter på kroppen, først holdt hun på på ørene mine og det var jo ganske så vondt ja,....der la hun også fra seg noen kuler som skulle ligge og virke...så gikk hun videre nedover armen min og da hun kom til min høyre tommel trodde jeg at jeg skulle besvime av smerte...det er binyra de sa hun til meg....!!!!!! Så fortsatte hun på 2 punkter inni magen min....da var min smerteterskel nådd.....noe så vondt er det lenge siden jeg har opplevd...måtte skikkelig konsentrere meg om å puste og smertene som da bredde seg ned i bekkenet og området rundt der var ubeskrivelig...dette er også binyrene dine sa hun.....!!!!! Så nå skal jeg gå litt til henne og få behandling...men syns jo kanskje at jeg skulle fått tatt spytt eller urin test...men vet ikke hvor jeg skal henvende meg....gjennom fastlegen??
    Høyt stoffskifte som kom i forbindelse med fødsel. Nå lavt.
    TSH:13 FT4:12 FT3:3,5 Levaxin 100 mg pr dag.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    54
    Meldinger
    13

Jeg tror det kan være lurt å ta med litt skriftlig materiale av god kvalitet til legen. Det står en artikkel på tidsskiftet.no om spyttprøver. Let etter den der, og ta den med til legen, kanskje du må bruke et søkeord som Addison. Se også om du finner noe annet materiale av et slikt kaliber som kan virke overbevisende på en lege. Var jeg deg, ville jeg ikke nevnt dette med soneterapeuten til legen. Da tenker han alternativt og humbug med en gang, vil jeg tro. Hold ting litt adskilt.
    Levaxin med dårlig effekt i for mange år. Thyroid 2008. Behandling av større hormonbrist 2009

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    32

Hvis det var mig ville jeg kontakte min læge, men vær forberedt på at det er ikke sikkert at din læge vil tage det alvorligt, men kontakt din læge og håb på at du vil blive taget seriøst. De bedste prøver/test der findes er cortisol-spytprøven. I danmark bruges spyttest ikke, så det skal man selv betale for privat. Jeg ved ikke hvordan det er i Norge og sverige. Men i danmark kan man få det gjordt hos http://www.nordic-labs.dk/
    Men måske lægerne i norge bruger cortisol-spytprøverne. Jeg håber din læge kan hjælpe dig!

Sitat Opprinnelig skrevet av Spira Vis post
    Jeg tror det kan være lurt å ta med litt skriftlig materiale av god kvalitet til legen. Det står en artikkel på tidsskiftet.no om spyttprøver. Let etter den der, og ta den med til legen, kanskje du må bruke et søkeord som Addison. Se også om du finner noe annet materiale av et slikt kaliber som kan virke overbevisende på en lege. Var jeg deg, ville jeg ikke nevnt dette med soneterapeuten til legen. Da tenker han alternativt og humbug med en gang, vil jeg tro. Hold ting litt adskilt.
    Jeg vil give spira ret. Nævn ALDRIG zoneterapeuten! Din læge vil helt sikkert ikke synes om det og vil aldrig tro på en alternativ behandler. Husk at holde det adskilt!

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Sitat Opprinnelig skrevet av Tullepigen90 Vis post
    men lægerne ville ikke tro på spyttesten af mit cortisol da det var for "nymodens".
    Sitat Opprinnelig skrevet av Spira Vis post
    Jeg tror det kan være lurt å ta med litt skriftlig materiale av god kvalitet til legen. Det står en artikkel på tidsskiftet.no om spyttprøver. Let etter den der, og ta den med til legen
    Klikk her: Norsk Legeforeningen om spyttprøver til kortisolmåling
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Lignende tråder

1. Legen mistenker Graves
    Av uheldig i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 73
    Siste melding: 22-05-12, 19:38
  2. Noen som har råd for hvordan jeg kan gå frem videre?
    Av theodora i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 14-10-09, 22:52
  3. Hvis Armour utgår, hvordan da bestille noe annet?
    Av Bellissimo i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 09-10-09, 22:56
  4. Hvordan går jeg frem?
    Av gevega i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 10-03-09, 09:11
  5. Hvis man tar levaxin før blodprøve, hvordan vil det slå ut?
    Av gretal i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 11
    Siste melding: 15-02-08, 21:19

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn