Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Synes det Lars Omdal sier om at de med diabetes ikke skal bruke Thyroid, høres rart ut. Her sies følgende om diabetes og armour
Hei Vigdis

Jeg fant fram Thyra 2/08 - altså 3 ½ år gammelt - hvor det står i artikkelen av lege Lars Omdal, medlem av NTFs faglige råd:
Sitat Opprinnelig skrevet av lege Lars Omdal i Thyra nr. 2/08
Noen få pasienter opplever T3-hypersymptomer på selv små doser Armour, og bør da slutte med Armour og vende tilbake til ren Levaxin-behandling. Armour/T3 bør unngås ved rytmeforstyrrelser i hjertet (arrymier som atrieflimmer), og kun brukes med forsiktighet (i lave doser) ved hjerte-/karsykdommer, til eldre (70+), ved osteoporose (benskjørhet) og nedsatt bentetthet, ved insulin-resistens og diabetes 2, og ved uttalte stressrelaterte problemer.
Jeg ringte jo dengang til Thyra for å spørre om Armour kunne brukes av min mann som har hypo og diabetes 2, og fikk en forklaring på hvorfor dette ikke var anbefalt. Jeg hadde mest lyst å kontakte Omdal selv, og spørre om logikken bak rådene hun brukte (jeg husker ikke lenger hva hun egentlig sa), men dengang gikk dette ikke...

Et annet sted i samme artikkel sier Omdal under overskriften:
Begrepene naturlig og bioidentisk
De siste årene har bruken av Armour fått en renessanse som et "naturlig" kombinasjons-preparat med T4 & T3 - med "naturlig" menes ofte mest mulig lik den formen som finnes i naturen, og som ingen har "klusset med" eller forandret på av mennesket. Mennesker og dyr har helt like thyreoidea-hormoner, og Armour er framstilt av en naturlig kilde til disse. men det er viktig å huske på at det syntetisk framstilte T4 i Levaxin er bioidentisk (d.v.s. identisk T4-molekylstruktur) med naturlig T4 framstilt i skjoldbruskkjertelen hos mennesker og dyr. Derfor kan standard Levaxin-behandling også på en måte kalles naturlig siden tablettene inneholder T4 identisk med naturlig forekommende T4, selv om Levaxin er fremstilt via kjemiske prosesser på laboratoriet. Husk at også Armour har vært gjennom en viss prosessering.
Hvis Levaxin-behandling er like naturlig som behandling med Armour (Thyroid) - da lurer jeg også på hvorfor ikke begge deler er likestilt for legene og Legemiddelverket i Norge

Jeg må si som deg: hva er forskjellen på å ha diabetes og bruke syntetiske eller naturlige hormoner ? Kanskje må jeg skrive til Thyra og stille dette spørsmålet til Lars Omdal siden mye kan ha skjedd nå tre-og-et-halvt år etter at temaet ble berørt.