RR: Det ser ut som om de har laget seg et kart, som skal stemme hele tiden.

PEH: Du behøver jo ikke mer enn se deg tilbake når du sitter i en kinosal, for å se at folk er forskjellige. «Og sånn er det også med oss mennesker», som Wesenlund sier! Det er klart at det er enklere hvis du har et skjema. En del har fått stoffskifteproblemer etter at de har fått hodeskader, har falt på isen og har slått nakken eller hodet. Det var åpenbart det som utløste lavt stoffskifte hos min kone, hun falt på isen. Trine Bjøro, som er professor på Radiumhospitalet, endokrinolog, ikke kreftlege, og en meget vettug lege, hun har skrevet en bok hvor hun går inn på at det kan være en bitte liten hjerneskade nær hypofysen som gjør at tallene forblir normale, at prøvesvarene ikke gir det endelige svaret.

Før de fikk disse prøvene, det var på 50-tallet, var de nødt til å snakke med pasientene, se på dem og følge dem over tid. Det er det andre de har kjørt seg fast i, de har en helt statisk oppfattelse av prøvesvarene. Hvis en tysk lege har en pasient som plages av en del symptomer, og ser at TSH, altså thyreoideastimulerende hormon, stiger fra 0,8 til 1,6, så er det fremdeles innenfor det normale. Men da sier han: «Her er det et eller annet under utvikling, så dette må jeg følge med i.» Men i Norge sier de at 1,6 er normalt og ikke noe å bry seg om. Det å lære å lese tallene dynamisk i stedet for statisk, det skulle ikke være så veldig vanskelig. Men denne undervisningsmetoden var støpt i betong, og de fikk veldig lite undervisning, fordi oppfatningen var at dette var en veldig sjelden sykdom. Nå viser tallene fra Nord-Trøndelag at det ikke er sjeldent (HUNT-undersøkelsen). Det har også vært drivkraften i at Thyreoideagruppen er opprettet, med Ingrid Norheim som en av initiativtakerne. Koren Dahll er vel også med på det, så vidt jeg vet.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at da en norsk ven skrev til personer som driver dette forum om oprettelsen (i Norge) af en "uformel thyreoidea-gruppe af endokrinologer som tager disse sygdommer alvorligt" - har jeg taget en dyb indånding og straks begyndte jeg at håbe, at dette gode initiativ måske ville sprede sig også til Danmark.

Dette gode håb varede dog kun til jeg fandt Thyreoideagruppens hjemmeside: http://www.tyreoideagruppen.org og tro mig - hvis indholdet af hjemmesiden afspejler "gruppens" hensigter bag initiativet - da kunne denne gruppe lige så godt opløse sig selv den dag i dag, fordi intet jeg læste på hjemmesiden adskiller sig fra den sædvanlige praksis, norske og danske patienter behandles efter. I-n-t-e-t. Jeg har derfor (nu) meget svært ved at betragte oprettelsen af denne "gruppe" som andet end et smart marketingstræk begået af Nycomed, der ser ud til at betale regningerne.

Den faglige innovation er også svær at få øje på, når man læser om initiativtagerens, Ingrid Norheims offentlig optræden i emnet "hypothyreose" og Koren Dahlls opfattelse af behandling af samme, jeg har læst her i dag, peger i samme retning.

Så for mit vedkommende er håbet begravet og jeg har svært ved at opfatte Per Egil Hegges forventningsfulde omtale af "Thyreoideagruppen" som andet end resultat af en vildledning, han er blevet udsat for.