Kan du bruke dette til noe Sonja? Jeg kopierte deler av innlegget ditt til min venninne som er jurist og jobber i trygdeetaten....jeg har ikke fått tid til å studere det så nøye selv ennå..Kopierer:

"Når det gjelder klagen må hver enkelt avslagsgrunn drøftes.

1) I utg.pkt riktig at det må søkes attføring først, men hvis legen og aetat er enig i at det er meningsløst, er det likevel ikke nødvendig (og selv om NAV Trygd og NAV Arbeid nå er felles etat, så NEI; de prater ikke sammen…. Hun må derfor snakke med NAV arbeid og få dem til å anbefale at hun slipper attføring. Ev. søke attføring og opplyse om dette i klagen hvis det er sannsynlig at hun får avslag (jeg vet, det skal ikke være lett!)

2) Kluet her er nok ikke at hun ikke er VARIG syk, men om hun er 50% arbeidsufør. Be henne sjekke hva legen hennes har opplyst til NAV, og ev. tving ham til å skrive en bedre legeattest hun kan legge ved klagen. Det må gå helt klart frem at han anser henne minst 50% arbeidsufør! NAV er for øvrig pliktig til å fortelle henne hvorfor de anser henne som mindre enn 50% arbeidsufør.

3) De kan ikke tvinge noen til å gjennomgå operasjoner. Igjen; hun må sjekke hva fastlegen har skrevet til NAV. Få presisert i legeattesten at hun faktisk gjennomgår behandling (diett fastsatt av lege, trening eller lignende). Behandlingen skal være hensiktsmessig, men ikke bestemt av NAV.". (sitat slutt)

Glemte å ta med at hun anbfaler å klage på vedtaket samtidig som du søker om rehabiliteringspenger......