Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Hvilket forhold her du til endokrinologen din? Kunne han skrive ut noe som spesialist? Det er nemlig det eneste som biter på NAV. Hvis en spesialist sender papirer blir de ikke overprøvd av trygdelegen.
Sikker?? "Trygdelegen" er RÃ…DGIVENDE lege og jobber for Trygdekontor (NAV) og forsikringsselskap. Ikke tro at de står på vår side...

Jeg siterer fra: http://www.seim-haugen.no/nytt-no/nyheter/26.html

"Den sterkeste kritikken vil jeg imidlertid rette mot trygdekontorenes bruk av rådgivende leger. Som nevnt har trygdekontorets rådgivende lege svært stor direkte betydning for trygdekontorets vurdering.

Det er for det første en svakhet at rådgivende lege ikke selv foretar en undersøkelse av skadelidte. Trygdelegen avgjør saken kun ut fra en gjenomgang av de dokumenter han forelegges. En lege som treffer beslutninger av så stor betydning for menneskers liv som en trygdelege burde ha en opplagt plikt til selv å undersøke den skadelidte.

Det neste punkt som skaper en usikkerhet er at trygdelegen kun i meget liten grad er bundet av de dokumenter som fremlegges ham. Selv vurderinger fra anerkjente spesialister syntes å ha liten vekt for trygdelegen. Ikke sjelden oppleves at trygdelegens innstilling er direkte i strid med vurderinger foretatt av spesialister.

Avslutningsvis vil jeg peke på som en stor svakhet med trygdelegens arbeid at han kun i meget liten grad avgir begrunnelser for sine vurderinger. Ofte ser jeg at det i store og medisinsk kompliserte saker avgis en vurdering fra trygdelegen på en eneste setning. Fordi det ikke er mulig å se hva trygdelegen har bygget på er det nærmest umulig å angripe en rådgivende trygdeleges vurdering. Det hører ikke hjemme i et demokratisk samfunn."

Intressant lesing. Jeg har selv vært gjennom kverna. Jeg har en bror som har kommet seg gjennom til slutt, en kamerat som jeg har hjulpet. Tro bare ikke at NAV og rådgivende lege der støtter OSS! Rådgivende lege kjenner ikke detaljene i sakene våre....dessverre...