Side 7 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 61 til 70 av 105
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    nord-troms
    Meldinger
    45

Standard

Jeg tar om morgenen, da er det enklest å huske

Også er det jo noe med at man ikke bør ta de samtidig med koffein eller kalsium, det bør gå minst 1-2 tima før/etter levaxin.

Men det er jo noen som tar om kvelden.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    9

Standard levaxin

Jeg har levaxin liggende på nattbordet. Som regel må jeg opp på do i løpet av natta. Da tar jeg medisinen. Det blir i god tid før frokosten.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard

Jeg tar den vanligvis når jeg står opp, sånn i syvtiden. Tenkte kanskje jeg ville vært i bedre form om ettermiddagen hvis jeg hadde tatt den rundt 12. Men det stemmer jo dette med at man ikke skal ta den sammen med mat...og det blir jo vanskelig midt på dagen. Hm

baremei Gjest

Standard

Det at man ikke skal ta den med mat stemmer ikke helt.

Mat hindrer opptaket noe av T4, det er riktig nok, men så lenge man gjør det samme hver dag vil dosen måtte justeres deretter. T3 påvirkes ikke av mat.

Tar man den til mat kan det hende man må øke litt, men altså: så lenge man er enig med seg selv og gjør omtrent det samme hver dag spiller det ingen rolle.

Det viktigste er at man finner den rutinen som passer en selv, også justerer man dosen deretter om nødvendig.

Men jern og kalsium skal man ikke ta samtidig. Noen sier det må gå minst 2 timer imellom, andre så mye som 4. Det hindrer opptaket mye mer enn mat eller kaffe gjør, også av T3.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvis man plutselig begynner å ta levaxin en time før frokost, og før tok den til frokost, så kan man bli overdosert siden opptaket er noe redusert sammen med mat. Også en felle å falle i.

Det er også mange som deler levazin opp. Noen tar en mindre del om kvelden og skriver på forumen at de da somver mye bedre. Ofte trenger de da en liten doseøkning men det må man prøve seg fram til selv.

Jeg hørte på et medlemsmøte at noen annonserte at levaxin MÃ… tas om morgenen en time før frokost.
    Noen sa at de alri hadde hørt det før .
    faren ved å annonsere slikt er at folk blir overdosert hvis de pleide å ta det til frokost, så det er ikke så enkelt.

Man bør gjøre det som passer en og gjøre samme hver dag for å få samme opptak (hvis man vil ha samme effekt.) Og ikke fortelle andre når de skal ta sin medisin sånn uten videre. De kan bli overdosert.

Det er ellers som sagt viktig å vite at kalk og andre metaller som aluminium i antacida (Link eller novalucid eller hva det var) og jern hindrer opptak og mat hindrer opptak litt.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard

Jeg har tatt levaxin om kvelden i 14 år. Det funker helt greit for meg og jeg har som regel ikke problemer med å sovne. Fikk beskjed om at det kan være lurt å gjøre det sånn av en spesialist siden man som regel ikke spiser så mye på kvelden (det varierer litt hos meg da men ;) ) og da blir opptaket bedre.

Hilsen Lilje
    Autoimmune sykdommer:
    -Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard

Helge oftebro (oftebrohelse.no) mener jo man skal ta å knekke tabelettene i 4 biter og fordele utover dagen, da man har bedre virking (unngår topper og nedturer) mente han.

Dvs morgen, formiddag, ettermiddag og kveld.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Men det gjelder vel mest Liothyronin ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard

Nei han sa det gjald levaxin. Jeg fikk tillegg på liotyronin, og den tok jeg bare 2 ganger om dagen morgen og kveld mener jeg.

Side 7 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Hvordan klarer dere dere i arbeidslivet?
    Av Inemor i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 20
    Siste melding: 29-10-12, 08:21
  2. Når tar dere medisin?
    Av iselin i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 109
    Siste melding: 04-08-11, 00:43
  3. Svar: 7
    Siste melding: 07-04-11, 11:58
  4. Trenger jeg mer levaxin eller annen medisin tror dere?
    Av Daffy i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 7
    Siste melding: 29-12-09, 18:16
  5. Hvor mye aktivitet har dere i hverdagen, prøver dere å få trent?
    Av madonna i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 6
    Siste melding: 01-08-06, 22:13

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn