Hei, jeg har fått utrolig mye nyttig informasjon her på forumet, også om litteratur og hvor det skal bestilles. Jeg er derfor godt i gang med å lese Hypothyroidsm type 2 av Mark Starr. Det som står der skremmer meg, overrasker meg, og jeg lurer på kan dette stemme da? Da må det jo være svært mange rundt oss som har hypothyrose.

Tannhelse hos barn var et punkt som fanget min interesse. I boka står det at dårlig tannhelse, mange hull hos barn, kan være et viktig tegn i forhold til at barnet er i ferd med å utvikle hypothyrose.

Jeg har 4 barn. Alle får samme oppfølging i forhold til sunt kosthold (begrensing av sukker, grovt speltbrød etc) og børsting av tenner. 2 av mine barn har hatt veldig mye hull i tennene. Jeg har vært med de til tannlegen og har følt meg som en ganske dårlig mor. Mens de 2 andre ikke har hatt et eneste hull i tennene. Jeg har ikke forstått hvorfor. Et av disse barna er myndig og bor ikke hjemme mer, så han har jeg ikke kontroll over lenger, men han yngste, får da stadig flere fluorprodukter. Fluortannkrem, fluorskyll, og nå ønsket de at han skulle begynne med fluortabletter også. Dersom det stemmer at han har problemer med stoffskiftet, så vil jo dette trolig gjøre vondt verre, etter hva jeg har forstått.

Begge disse barna har vært tynne i oppveksten, plaget med magetrøbbel og angstproblematikk. Den eldste av disse barna mine sliter nå med overvekt, søvnapne, synsforstyrrelser, svimmelhelt, trøtthet, panikkangst etc. Eldstemann har selvfølgelig vært hos legen og tatt stoffskifteprøver, men disse var helt ok. Tatt kl 13 på dagen tror jeg, og det var ikke tatt anti TPO eller D-vitamin så jeg, da jeg fikk lurt han til å få utskrift av prøvene.

Jeg tenkte nå å ta med 3 av mine barn til legen for å sjekke dette nærmere. Jeg håper på noen tips om hvilke prøver jeg skal be om for å få avklart dette på best mulig måte.

Jeg er utrolig glad for dette forumet, men nå er det på tide å gå på jobb.