Viser søkeresultater 1 til 10 av 80
Tråd: Knogleskørhed!!!!
Threaded View
-
02-07-11, 09:07 #22
Sv: Har brug for lidt hjælp!!!
Sorry, jeg ikke kunne komme forbi før i dag...
Jamen, Cirkeline? Hvorfor "opgiver" du ikke i stedet "læger, familie og venner har presset på for at jeg skulle komme i behandling"? Det er jo tydeligt, at de anerkender knogleskørhed som værende værre og mere alvorligt end hypothyreose. Jeg er ret sikker på, at alle disse mennesker har en masse at sige om knogleskørhed, mens hypothyreose rangerer i deres forestillingsverden som mere eller mindre, en "tag-dig-sammen-tilstand", man sagtens kan leve med.
Det store spørgsmål er her - hvad du selv tror på, er værre og alvorligere? At få (såfremt det er tilfældet) skøre knogler, eller en "skør" krop, et "skørt" sind og "skørt" kognitivitet, af hypothyreose?
Et andet, alvorligt problem du kan komme ud for senere, i forbindelse med diagnosen "knogleskørhed" når din læge opdager, at ude i verden hersker den ide, at lavt TSH stimulerer knogleskørhed. Du risikerer en skønne dag få en skarp besked på at reducere medicindose, for at få dit TSH op!
Det kan betyde bl.a., at såfremt du gerne vil have lægen på din side og ikke stoler nok på dig selv, samt vil gerne gøre alle tilfredse, herunder familie og venner - bliver du nødt til at handle ud fra, at knogleskørhed er vigtigere at behandle, end hypothyreose.
Hvor meget "i boksen" din læge, i virkeligheden tænker, fremgår tydeligt af lægens prioritering af disse to tilstande: hypothyreose der er en sygdom, og knogleskørhed der er et symptom på andre sygdomme.
Lægen interesserer sig ikke for at opklare hvorfor din knogletæthed er mindre en "normen". Det falder ikke lægen ind, at det kunne være en effekt af en mangeårig hypothyreose, kendetegnet bl.a. af kronisk D- og K-vitaminmangel tillige med udvikling af kronisk brist i dannelsen af mavesyre, og dermed følgende effekt på kroppens egen kompensation-apparat for nutrientmangler, herunder B12-vitaminet og jernmangel, hvilke holder thyreoideahormoner (uanset "egne" eller fra tabletterne) ude af kroppens celler, foruden at forringe enzymernes dannelse og aktiviteter, der yderligere forringes af den reducerede kroppens temperatur, hvor en af (mange) "hypothyreose-ringe slutter, afløst af flere og nye helseproblemer, hvoraf knogletætheden er kun en af.
Nej, lægen fokuserer snævert på knogletætheden og tror på, at behandlingen nytter, selv om det står mejslet i sten, at såfremt den underliggende hypothyreose ikke behandles først - vil enhver behandling af enhver udløber af hypothyreose, uanset om et symptom kaldes for sygdom, eller om sygdommen er en sekundær til hypothyreose - virke kun halvt. Og selv om "halvt" er bedre end ingenting, er det dog en hindring hvis den spærrer muligheden for at tøjle hypothyreose, dsv. selve årsagen til så mange følgesygdommer, som tilfældet er.
Jeg forestiller mig, at du drøfter dit helbred med venner og familie fordi du selv er usikker og i vildrede. Når du ikke selv tager en afklaret stilling til, hvad der er "bedst" for dig, er der plads til, at de gør det for dig. Det er ikke nemt, at være et godt menneske, men "et godt menneske" betyder ikke, at man skal kunne gøre alle tilpas. Kun at man gør sit aller bedste selv. Dine venner og familie gør deres bedste, men hvis deres bedste forhindrer dit bedste - skylder du faktisk både dem og dig selv, at varetage dit bedste selv. Hvad det er - kan du ikke få hjælp udefra til at finde ud af. Det bliver du nødt til, selv at bestemme fordi kun derved kan du løfte selv ansvaret for dit eget liv.
Det er store ord, og måske endda patetiske, men når du selv vælger en signatur "Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske" giver den en anledning til den bedste øvelse i at træffe et rigtigt valg. Forestil dig, hvad ville den største forhindring for at forblive et godt menneske - hypothyreose eller knogleskørhed?
Mens at være god (ikke forveksles med "tosse-god" eller "naiv") udgør en levende udfordring hver eneste af sine dage, behøver man kun drive med strømmen for at risikere at blive det modsatte, selv om ens hensigter er de bedste. Personligt mener jeg, at hverken dine venner eller familie har ret til at skubbe dig i retning af et valg - de ikke selv kommer til at leve med konsekvenserne af. Tværtimod, kender jeg til talrige erfaringer inkl. mine egne, at når andres gode råd synes ikke at virke - vender de sig væk fra den, de ellers så gerne ville redde, ved at presse til et valg de mente var rigtigt, men som viste sig at være forkert. Dette vil de altså ikke have ansvar for, i det lange løb. Gode menneske my ass....
Håber du kan bringe dig selv i stilhed et par dage eller tre, formår at udskyde andre bekymringer og tvivl, og finder ud af, hvad du selv bedst kan leve med.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Svar med sitat

Bokmerker