Side 3 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 80
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    307

Standard Sv: Knogleskørhed!!!!

Jeg har fået et brev af min læge, som forestår at "vi i næste uge diskutere en fotografering af hypofysen"......men nu er jeg da godt og grundigt i tvivl om det er så en god ide

Jeg har ikke fået blodprøveresultaterne men lægen skriver at:
    Blodprocenten er 100
    Kaliumindholdet er lavt
    Kolesteroltallet er højt - 9,4 - Jeg lever lavkarbo efter Atkins - men kan jeg det når mit kolesteroltal er så højt. Men måske er det fordi min morgenmad, som blev indtaget et par timer forinden, bestod af æg, ost, smør, olie, brocolli
    Stofskiftetal ligger lavt i normalområdet
    De kvindelige hormoner der er målt er normale - sidst det blev målt producerede jeg ikke østrogen, men jeg er i tvivl om alle resultaterne er kommet. Det er svært at forholde sig til når der ikke er tal på det. Jeg ringer mandag og efterlyser en kopi af resultaterne.

Samtidig tilbyder lægen mig Fosamax mod knogleskørhed, som i en alder af 36 år har vist sig at være ret alvorlig.

Det blev lidt af en beskrivelse men det er for at få det hele med når jeg er kommet i tvivl om en "fotografering af hypofysen" er nogen god ide eller om der er alternativer? Hvad får man ud af en sådan scanning?

Kærlig hilsen
    Cirkeline
    Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
    Begyndende knogleskørhed?
    Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Cirkeline Vis post
    Kolesteroltallet er højt - 9,4 - Jeg lever lavkarbo efter Atkins - men kan jeg det når mit kolesteroltal er så højt. Men måske er det fordi min morgenmad, som blev indtaget et par timer forinden, bestod af æg, ost, smør, olie, brocolli
    Kolesterol SKAL måles fastende, så få tatt en ny måling. Den du har tat der er ingenting verdt. Få også opp stoffskiftet ditt. Da vil et evt forhøyet kolesterol gå seg til av seg selv. Jeg oppdaget forøvrig at selentilskuddet mitt fikk opp kolesterolet. Kutt ut selen noen dager før måling av kolesterolet, så ser kanskje prøven bedre ut;-)

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    307

TAK Blondie - jeg må indrømme at jeg er overrasket over at lægen ikke er opmærksom på det Samtidig mente lægen ikke, at det at jeg havde taget en dosis Erfa en times tid inden blodprøvetagningen ville kunne aflæses på blodprøven
    Hvor er jeg glad for at jeg har bevaret min sunde skepsis - men må indrømme at det kræver meget energi - derfor er jeg mere end lykkelig for at få råd og vejledning af alle jer herinde - tænker at det er lidt ligesom en "second opinion"

Kærlig hilsen
    Cirkeline

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

TAK Blondie - jeg må indrømme at jeg er overrasket over at lægen ikke er opmærksom på det Samtidig mente lægen ikke, at det at jeg havde taget en dosis Erfa en times tid inden blodprøvetagningen ville kunne aflæses på blodprøven
    Jeg har også været hos en læge, der mente, at det var ligegyldigt, om man havde spist eller ej op til kolesterolmålingen. Det er jo vildt. Iflg. min mors læge må man ikke så meget som få en kop vand efter midnat eller om morgenen før prøven.

Mht det med Erfa'en må det vel skyldes, at lægen ikke kender medicinen godt nok?

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Noen her som vet om glukosamin virker forebyggenede på benskjørhet, eller om det skal tas av folk med leddgikt og andre skjellettsykdommer?

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    307

Hej Bille
    Jeg ved det desværre ikke men håber at der er andre der kigger forbi og kender svaret.

Kærlig hilsen
    Cirkeline

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hvis man skriver
    +glucosamin +osteoporose
    i søgefeltet på sin computer, får man en masse.
    Bl.a. denne http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cm...grp=8/menu=14/ som er en lang tekst, hvor der bl.a. står: "Osteoporose kan påvirkes i positiv retning ved tilskud af MSM (methylsulfonylmethan - også kendt som biologisk eller fysiologisk svovl) og glucosamin..."

Man bør vel så sammenholde med andre resultater for at tjekke .... Eller måske bare prøve glucosamin og msm

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    51
    Meldinger
    307

Standard Har brug for lidt hjælp!!!

Hej
    Jeg har brug for lidt hjælp til de sidste blodprøvesvar - lægen siger at at jeg er velreguleret med Erfa og at prøverne ligger indenfor normalområdet = jeg er rask og alt er fint. Men hvad gør jeg når jeg slet ikke føler mig "rask" - kan koncentrere mig 1-2 timer så er jeg helt udmattet og må sove, bliver hurtigt konfus og har svært ved at have mere end én bold i luften ad gangen. Jeg er sygemeldt med stress, men min sagsbehandler er sikker på at det er en depression og vil have at jeg skal medicineres med lykkepiller. Jeg er absolut ikke depressiv - min psykolog bakker mig op men har ikke noget at skulle have sagt i forhold til min sagsbehandler. Det hele er lidt frustrerende i øjeblikket

I marts havde jeg taget Erfa 1 md. og prøverne blev taget 2 t efter jeg havde indtaget 1 dosis. (1½ grain fordelt over 3 gange dagligt)
    Den sidste prøve i juni havde jeg ikke taget Erfa inden prøven blev taget (3 grain fordelt over 3 gange dagligt)

TSH (0,3-4,0) Marts 0,02 Juni 0,01
    T4 frit (10-26) Marts13 Juni 13
    T3 total (1,2-2,8) Marts1,71 Juni 1,28

Efter blodprøven øgede jeg Erfa til 2 grain morgen, 1 grain formiddag, 1 grain eftermiddag
    Er prøverne optimale eller kan det blive bedre ?
    Nu er jeg oppe på 4 grain hvilket jeg syntes er ret meget - er det muligt at jeg skal højere op?

Kærlig hilsen
    Cirkeline

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Har brug for lidt hjælp!!!

Ja, dosen er og blir vanskelig. Hva tar du for mage/tarm? Jeg tenker at prøvene kan tyde på dårlig opptak. Da ville jeg tatt MSM, probiotika og fordøyelsesenzymer i forbindelse med måltid. Selv bruker jeg nå 3 ganger 60mg Erfa og har FT4 på 16, altså betydelig høyere enn deg. Nå er det individuelle forhold, men likevel... Unngå fibertilskudd eller veldig fiberrike måltid i forbindelse med inntak av stoffskiftemedisin. Jeg tar en multivitamin som inneholder fiberhusk og den tar jeg like før jeg legger meg om kvelden, (siste Erfa dose tar jeg klokken 1430). Dette for å lage så lang avstand mellom fiber og medisin som mulig.

Det finnes måter å utelukke depresjon på. Jeg synes du skal kreve en slik test, for å avslutte den (idiotiske) diskusjonen du har med din saksbehandler. Testen består av et spørreskjema som man skorer et visst antall poeng på. Spørsmålene går selvsagt på konsentrasjon, ork, søvn mm. Men den går også på tanker om å ta livet sitt, om man føler at tilværelsen er håpløs, evne til å kjenne glede osv. Det er et eget navn på den testen som jeg ikke husker i farta, men jeg kan finne det ut for deg hvis du er interessert?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Har brug for lidt hjælp!!!

I marts havde jeg taget Erfa 1 md. og prøverne blev taget 2 t efter jeg havde indtaget 1 dosis. (1½ grain fordelt over 3 gange dagligt)
    Den sidste prøve i juni havde jeg ikke taget Erfa inden prøven blev taget (3 grain fordelt over 3 gange dagligt)

TSH (0,3-4,0) Marts 0,02 Juni 0,01
    T4 frit (10-26) Marts13 Juni 13
    T3 total (1,2-2,8) Marts1,71 Juni 1,28

Efter blodprøven øgede jeg Erfa til 2 grain morgen, 1 grain formiddag, 1 grain eftermiddag
    Er prøverne optimale eller kan det blive bedre ?
    Nu er jeg oppe på 4 grain hvilket jeg syntes er ret meget - er det muligt at jeg skal højere op?
    Cirkeline Du har alt for lavt FT4 og tT3 er heller ikke imponerende. Men jeg mener ikke, at du skal øge Erfa yderligere. Du kan højst opnå at receptorene lukker ned og så er du lige vidt. Tværtimod, havde jeg været "i dine sko", ville jeg gå tilbage til 2-2½ grain Erfa over et par dage og jeg ville tage medicinen til natten. Kun en gang i døgnet og en times tid efter sidste snack. Dette "regime" skal holdes, i hver fald i 5-6 uger, før det vurderes. Jeg kender flere, der først fik deres FT4 op efter at de er begyndt at tage deres medicin til natten. Derudover fik de det stille og rolig bedre, i små skridt, men bedre på flere punkter inkl. god nattesøvn og mere "vågne" morgener.

Prøv at læse tråden Intracellulær hypothyreose og stress og få din ferritin målt i en fart, hvis du ikke allerede har gjort det. Den skal ligge mindst i øvre halvdel af "normalområdet" før "transporten" af hormoner ind i cellerne er effektiv.

Rigtig mange med hypothyreose har problemer med at udsondre cortisol nok på de rette tidspunkter i løbet af døgnet. De, der klager over stress, de har som regel lavt cortisolniveau om morgenen og i løbet af dagen, mens deres cortisol stiger mod aften og til natten, hvor det ellers burde være lavest. Uden cortisol nok, kun ringe gavn af medicinen, idet uden cortisol nok, kan selv 10 grain Thyroid ikke komme ind i kroppens celler, og gavne. Der for er det (virkelig) umagen værd at ændre tidspunktet for medicinindtagelse fra morgen/dag og til aften/nat. Du har intet at tabe og alt at vinde ved dette forsøg. Fat mod og prøv.

Jeg er sygemeldt med stress, men min sagsbehandler er sikker på at det er en depression og vil have at jeg skal medicineres med lykkepiller. Jeg er absolut ikke depressiv - min psykolog bakker mig op men har ikke noget at skulle have sagt i forhold til min sagsbehandler.
    Din sagsbehandler er i fuld gang med at begå et dundrende lovbrud! Bed om at han/hun skriftligt bekræfter krav om at du skal i behandling med antidepressiva hvis du skal beholde retten til sygedagpenge. Jeg er sikker på, at du ikke får det på skrift! Sørg for at have din læge med på din side og ligeledes håber jeg, at lægen bare aldrig nogensinde skriver ordene "depression" eller "antidepressiva" i din patientjournal. Fortæl ham/hende, at det vil blive (mis)brugt af kommunen til afpresning af dig pga. refusionsregler, så kommunen kan få mest muligt refunderet fra statskassen. Det har INTET med dit bedste at gøre! Det kan ingen læge være tilfreds med at blive "brugt" til, håber jeg.

Læs evt. disse tråde: Kan antidepressiva være en betingelse for at modtage sygedagpenge? og Ingen må tvinge lykkepiller i arbejdsløse (gælder for alle typer af dagpengemodtagere) på www.k10.dk , og endnu bedre - tilmeld dig som bruger derinde for det er det eneste sted du kan få både støtte og relevante informationer, der kan redde dig på vejen gennem det danske (efterhånden rådne) system for syge og handicappede.

Hvad skal du dog stå igennem med, du dejlige, dejlige, dejlige menneske!

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Det finnes måter å utelukke depresjon på. Jeg synes du skal kreve en slik test, for å avslutte den (idiotiske) diskusjonen du har med din saksbehandler. Testen består av et spørreskjema som man skorer et visst antall poeng på. Spørsmålene går selvsagt på konsentrasjon, ork, søvn mm. Men den går også på tanker om å ta livet sitt, om man føler at tilværelsen er håpløs, evne til å kjenne glede osv. Det er et eget navn på den testen som jeg ikke husker i farta, men jeg kan finne det ut for deg hvis du er interessert?
    Dansk udgave: BDI-II Spørgeskema

Når man læser den flittigt brugt Goldberg depressionsskala - kan alle spørgsmål i første delen besvares med "ja" af patienter der lider af en langvarig, plagsom hypothyreose...

• Jeg gør tingene langsomt.
    • Min fremtid virker håbløs.
    • Jeg har svært ved at koncentrere mig om at læse.
    • Glæden og fornøjelserne er forsvundet ud af mit liv.
    • Jeg har svært ved at træffe beslutninger.
    • Jeg har mistet interessen for ting, som ellers plejer at betyde noget for mig.
    • Jeg er ked af det, trist, ulykkelig.
    • Jeg er rastløs og kan ikke holde mig i ro.
    • Jeg føler mig træt.
    • Det kræver stor anstrengelse at klare selv små gøremål.

Intet under, at så mange syge af hypothyreose bliver "bogført" under depression-diagnose.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 3 av 8 Først 12345678 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn