Kris du har erfaring som er viktig å dele. Fortsett med det da.
Du har jo regnet riktig, men 5mG er en liten dose. Den kan være helt opp i 50mG/dag for noen få dagers forsøk. Men får man effekt av 5 er det ikke noe poeng å øke. Dette er jo bare for å se om man har nytte av det, og har man det er det påkrevet å teste systemet skikkelig for å finne feilen.
Man lager dette når man sover og bruker av det om dagen. De som har feil på dette kan ha det helt omvendt ! (jeg hadde det når jeg målte)
Hvis du tilfører kortisol om morgenen vil du bli mer energisk om dagen og mer sliten om kvelden og sove bedre.
Det er flere aktuelle målemetoder : I døgnurin måles fritt kortisol. Dette er avlegs - nå tygger man på vattpinner 4ganger i døgnet.
Blodprøver tas kl.08 og kl.20. den måler totalverdien og gir ikke noe godt tolkingsgrunnlag.
Som med thyroidea er dette systemet også utsatt for autoimmunt angrep og det finnes flere tester for dette, men det er feilsøking og det begynner man ikke med før det påvisis funksjonsfeil.

Jeg blir litt forferdet når jeg leser at leger overser Calsiumverdier over grensa. Denne grensa er mye mere grense enn "svenskegrensa". Dette er grensa til universet ! En liten overstigelse er alvorlig og betinger straks en grundig undersøkelse. Iallfall en ny Ca + PTA test. Er disse to høye. (Ca. behøver ikke være høyere enn maxgrensa hvis PTA er høy) Da er hypertcalsemi fastslått.
Det finnes ikke medisiner mot dette.
Operasjon er eneste mulighet. Man fjerner rett og slett en av kjertlene. De er bitte små og man har mellom 2 og 10 av dem (norm.4)