Sitat Opprinnelig skrevet av Gisa Vis post
Grunnen til at jeg spør er at jeg kjenner sykdommen hos VOKSNE svært godt nå, og er derfor svært skeptisk til en familie i omgangskretsen vår som nå har fått beskjed fra legen om at datteren deres kanskje har lavt stoffskifte. Legen mistenker dette fordi datteren er svært overvektig, og har vært det lenge. Moren virket litt lettet over en mulig forklaring på datterens stadig økende overvekt.

Men jeg KJENNER denne familien, bedre enn legen i hvert fall, og jeg tror ikke dette er lavt stoffskifte!
Hej Gisa

Hvad man tror eller ikke tror er sagen uvedkommende. Uanset om det er lægen som "tror" eller "mistænker", eller om det er os herinde ("eksperterne") der "tror" eller "mistænker". Det som gælder og tæller er alle de blodprøver (forudsat den rette fortolkning, hvor "eksperterne her inne" kan være uenige med lægerne om), uden hvilke det er ikke muligt at stille en diagnose. Hvis denne læge bygger sin mistanke på en række af undersøgelser - og derfra tager stilling diagnosen - er der ikke noget at komme efter.

Hvis lægen endnu ikke er begyndt at undersøge pigen nærmere og har endnu ikke rekvireret blodprøverne - lad ham/hende gøre det først, uden på forhånd at afvise muligheden. Det er udelukkende lægens "mistanke" der kan få lægen til at undersøge en patient nærmere, så lad ham "mistænke" alt det h*n vil og kan, og vent med at bekymre dig til der foreligger et resultat og evt. en diagnose.

Når det er sagt...
Sitat Opprinnelig skrevet av Gisa Vis post
Ungen har en voldsom apetitt, og foreldrene bremser INGENTING, bl.a. går det stadig ned både cola og hele storposer med potetgull , og digre porsjoner med middag (en voksen mann ville spist mindre). Så vidt jeg kan se spiser ungen nok til at også en voksen person ville lagt på seg. Og så vidt jeg vet gir riktignok lavt stoffskifte ofte vektøkning, men ikke økt apetitt? Og ellers synes jeg ikke noen andre symptomer stemmer. Jo, barnet er ikke spesielt aktivt, men det er da heller ikke så rart når det veier 3 ganger mer enn jevnaldrene barn?
...og barnet er over over spædbarnsalderen, 3 gange alderssvarende vægt end den burde være - bør barnet også undersøges for Prader-Willis syndrom, der kan forekomme i både normalvægtige og overvægtige familier.