Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
Hei Anisa

Dette er etter min mening et veldig bra innlegg! Veldig nyttig informasjon for oss som sliter med å finne svar.

Håper du kan svare på dette: Hva hvis man går på Erfa og likevel ikke har riktig forhold mellom T3 og RT3? Skal man da prøve å høyne dosen mon tro? Tenker bare høyt. Har du en mening å dele om dette?
Jeg vet ikke hvilken dose du går på, men selv brukte jeg 6 grain en stund og jeg hadde også begynt med HC -
jeg fikk da målt rT3 over ref.området.
Etter innspill fra flere her inne (samt legen) endte jeg med å dosere meg ned til 4 grain - nå bruker jeg 3 grain.

Her er Anisas innspill til meg den gangen:

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Hvis du har mere T3 i kroppen end du er disponeret for (medfødt) kan kroppen midlertidigt lukke for en (an)del af T3-receptorerne. Det er nok derfor at du ikke har symptomer på overdosering (kan ikke huske om du skrev hvad FT3 er på). Af samme årsag kan T4 i nogen grad omdannes til det passive rT3 i den periode, hvor kroppen har registreret (for) højt (for dig) niveau af T3.

Omdannelses-maskinen af T4 til T3 stopper ikke, men så må begrænsningen af T3-effekten ske på andre måder, som f.eks. lukning af receptorer og/eller omdannelse til rT3.

Du kan (mener jeg) rolig gå ned til 4 tabletter, og se om effekten ikke bevares alligevel, mens rT3 falder igen, Kevlin.
Men jeg er usikker på, om en måned er nok til en stabilisering af effekten.

Jeanette innspill - med ref til Dr Lam - var om hvordan HC kan innvirke på opptaket av thyroid medisin - som jeg oversatte slik:
Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
Takk for de innspillene
Jeg ble litt usikker og må ty til google oversetter:

Når binyrene er utslitte, er binyrenes evne til å håndtere stress - knyttet til normale kroppsfunksjoner og energibehov - ofte skadet.
For å sikre overlevelse, tvinger binyrene til en nedregulering av energiproduksjonen.
Med andre ord, kroppen blir metabolsk nedregulert / bremser ned for å spare energi.
Kroppen trenger å hvile. Lavere energi-produksjon reduserer belastningen på kroppen.

I tider med stress, så er det akkurat det kroppen vil. Som skjoldbruskkjertelen nedregulerer, T3 og T4 dermed produksjonen reduseres.
Den nedregulering fører også til en økning i skjoldbruskkjertelen binding av globulin (TBG).
Som en følge av økt TBG, er mer thyreoideahormoner avgrenset på en relativ basis og mindre slippes til cellen der det fungerer.
Dette fører til redusert fri T4 og fritt T3-nivå i blodet hvis målt (mens total T3 og T4 kan være normalt).
Sist men ikke minst, kortisol i seg selv kan hemme omdanningen av T4 til T3, og kan påvirke deres inngang til celler også.

I denne nedreguleringsprosess for å forbedre overlevelse, shunter kroppen også noen av de tilgjengelige T4 mot produksjonen av inaktive revers T3 (rT3).
rT3 fungerer som et bremsesystem og motsetter funksjon av T3.
Denne reduksjonen i T3 kombinert med økning i rT3 kan vedvare selv etter at stresset forsvinner og kortisol nivåene er normalisert.
Videre kan rT3 selv også hemme omdanningen av T4 til T3. Dette kan videreføre produksjonen av inaktive rT3.

Dersom andelen av rT3 dominerer så vil det hemme T3, og kan muligens føre til en tilstand som kalles rT3 dominans.
Dette resulterer i hypothyroid symptomer på tross av tilstrekkelig sirkulerende nivåer av T4 og T3.
Kroppen har derfor flere veier til å nedregulere energiproduksjonen for å forbedre overlevelse under ledelse av binyrene.

..