Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Post partum tyreoiditt
-
15-05-11, 15:41 #1
Bruker
- Medlem siden
- May 2011
- Meldinger
- 44
Post partum tyreoiditt
Så flott jeg fant dette forumet her! Ser ut til at det er mye kunnskap og erfaring å hente herfra.

Jeg fikk altså betennelse i kjertelen etter svangerskap for ca 13 år siden. Den skal jo etter sigende stort sett gå over av seg selv, men hos noen forblir stoffskiftet som kjent lavt etterpå.
Etter fødselen har jeg hanglet hele tiden. Jeg har typiske symptomer på lavt stoffskifte, så for en god del år siden gikk til lege og sjekket. Resultatet var, som hos mange andre, ser jeg i forumet her, at jeg lå lavt men "innenfor normalområdet." Verdiene har jeg dessverre ikke lenger, og jeg vet heller ikke om "alle" verdier ble sjekket. Jeg leser her at innenfor normalen ikke nødvendigvis betyr frisk, og det kan jo stemme med disse symptomene jeg sliter stadig mer med. Får ta dem med, da:
Økende utmattelse
Aldri uthvilt, dårlig søvn
Mensforstyrrelser
Fryser
Kronisk sopp i underlivet, sikkert på grunn av dårlig immunforsvar i slimhinnene der
Prikking i hender
Hes
Må jobbe hardt for å holde vekta (ifølge datteren min burde jeg sett ut som et skjelett så lite som jeg spiser...
)
Dårlig apetitt
Treg mage
Muskelsmerter
Glemsk og ukonsentrert, det går så sakte rundt i hodet
Hjerteklapp av typen dobbeltslag
Nå i uken her har jeg altså fått tatt nye blodprøver. Etter å ha lest hvor lite kunnskap en del leger har om dette så forventer jeg vel egentlig det samme svaret som sist; lavt men innenfor referanseområdet. Som helsesekretæren sa; "hvis prøvene er normale hører du ingenting." Jauda.
Men hvis dette er tilfellet så kan jeg ikke bare slå meg til ro med det. Så hva gjør jeg videre? Er det flere her som har hatt det sånn som meg i forlengelsen av post partum tyreoiditt? Ser også at referanseverdiene som brukes er ulike fra landsdel til landsdel. Jeg bor i Trondheim, er det noen som har erfaring herfra?
-
15-05-11, 15:59 #2
Sv: Post partum tyreoiditt
Heisann og velkommen hit

Referanseområdet varierer fra laboratorium til laboratorium. I Trondheim er det flere
.
Det er svært uheldig for både forbrenningen din og stoffskiftet generelt å spise lite. Faktisk kan det å spise lite i seg selv føre til at man får lavt stoffskifte, så du hjelper ikke deg selv med å spise lite.Må jobbe hardt for å holde vekta (ifølge datteren min burde jeg sett ut som et skjelett så lite som jeg spiser... )
Hva med å prøve en av de privatpraktiserende legene som anbefales på forsiden av forumet? Du burde be om utskrift av prøvesvarene dine samt å få tatt prøve av anti TPO (antistoffer mot skjoldbruskkjertelen)Men hvis dette er tilfellet så kan jeg ikke bare slå meg til ro med det. Så hva gjør jeg videre? Er det flere her som har hatt det sånn som meg i forlengelsen av post partum tyreoiditt?
-
15-05-11, 16:09 #3
Bruker
- Medlem siden
- May 2011
- Meldinger
- 44
Tusen takk for svar og velkomst!

Jeg spiser som jeg gjør fordi jeg har dårlig apetitt, og er småspist generelt, da. Men må mosjonere mye for å holde vekten likevel.
Jaså, det variere ikke bare mellom landsdeler, men mellom laboratorier, faktisk. Må nesten bare le.
Jeg skal se på de anbefalingene på forsiden, og spørre legen min om det er blitt målt anti TPO. Nå sist var jeg hos en vikar som snakket dårlig norsk, så det var ikke vits i å spørre så mye.
-
15-05-11, 17:57 #4
Hejsan Toramora
Det er adrenalinen og cortisol som kompenserer for det lave stofskifte, og bærer dig igennem når du træner hårdt for at holde vægten, og spiser småt fordi du ikke har madlyst. Det er kun en stækket frist og på sigt bliver du endnu mere syg end du allerede er, når din krop ikke længere kan forsyne dig med nok af binyre-hormoner. Prøv at læse denne tråd, hvor du både kan læse om hvorfor der er så dårlige prognoser (hvis man bare fortsætter som hidtil) og - hvordan du kan finde en løsning, der på sigt kan hjælpe.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
15-05-11, 18:49 #5
Bruker
- Medlem siden
- May 2011
- Meldinger
- 44
Hei, Anisa, og takk for svar!
Jeg vet jo at kroppen sparer når man spiser lite, men ikke akkurat hva som skjer.
Skal lese den andre tråden etter hvert!
-
26-05-11, 13:34 #6
Bruker
- Medlem siden
- May 2011
- Meldinger
- 44
Jaja. Da har jeg vært og fått prøvesvarene. Legesekretæren, med lykkelig stemme: "Prøvene er HELT fine!" Stort glis.
Jeg ba om å få utskriften, og som jeg tenkte, de har kun sjekket S-TSH og fritt T4. Ja, og så Hb, da, selv om jeg sa ettertrykkelig at jeg er blodgiver, og det blir sjekket hver gang før jeg får gitt blod (må legge til at jeg ikke har gitt blod siden i fjor høst pga. evige soppinfeksjoner i underlivet). Verdiløst, med andre ord. Eller, nå var de resultatene fine, så hun har jo rett der. Så kanskje jeg bare skal gi meg. Det er jo ikke sånn at jeg VIL ha hypotyreose, liksom...
Men når jeg leser i dette forumet ser jeg at det jo er mye annet som må sjekkes også, før jeg kan slå meg til ro med at jeg ikke har stoffskifteproblemer.
Jeg kan jo legge ved resultatene bare for å ha gjort det, men som sagt så ser jeg jo at de er helt normale:
S-TSH: 1,2 (0,20-4,0)
S-fritt T4: 16,9 (11,0-23,0)
Kan jeg likevel ha stoffskifteproblemer når disse verdiene er så fine?
-
26-05-11, 14:28 #7
Du bør få sjekket antistoffer, anti-TPO heter prøven.
Du bør få sjekket B-12, for lav, også i nedre referanseområde, kan gi symptomer som kan likne på lavt stoffskifte.
Du bør få sjekket D3, du bør ikke ha lav D3. Nesten alle i Nord-Europa har lav D3 på vinteren, derfor er det lurt å spise D3 når du ikke får sol. Husk at solkrem gjør at du ikke får D3, så litt soling uten krem er lurt.
Du bør få sjekket mineraler også, sink, selen, magnesium, jern. Selen hjelper til med omdanning av T3 fra T4. Så kanskje kan det være lurt å spise litt selen.
Er det tatt FT4 av deg tidligere? Hvis du visste at FT4 lå høyere hos deg, kan det være en pekepinn. Ta vare på blodprøver, be om utskrift, hver gang!Kan jeg likevel ha stoffskifteproblemer når disse verdiene er så fine?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
26-05-11, 16:31 #8
Bruker
- Medlem siden
- May 2011
- Meldinger
- 44
Takk for svar, Vigdis!
Ja, jeg får ta en tur til og be om å få sjekket anti-TPO, pluss en del andre ting. Mineraler, B12 osv. Da jeg fikk konstantert betennelsen etter fødselen sa de at "det var noe med B12," men ikke mer enn det. Jeg var opptatt med nyfødt da, så jeg spurte ikke nærmere om det. Nå var det kanskje betennelsen i seg selv som gjorde at det "var noe med B12," hva vet jeg?
Det er mange år siden sist jeg testet, så jeg husker dessverre ikke T4-verdien fra den gang. Det jeg imidlertid husker er et totalkolesterol på 6,0, og dette reagerte jeg på. Men legen min tok det ikke opp engang. Vet jo at lavt stoffskifte kan forårsake forhøyet kolesterol, og det er ingenting i min livsstil som skulle tilsi dette.
Men nå leser jeg at postpartum tyreoiditt, hvis den utvikler seg til varig nedsatt stoffskifte, gjør dette etter 3-5 år. Det er mye lenger enn det siden jeg fødte, så jeg kan sikkert slå fra meg at det er den som gir plagene mine. Tror jeg da, egentlig er jeg bare ganske forvirret. Som tidligere sagt så har jeg jo hanglet helt siden jeg fødte, så ikke vet jeg, nei.
.Kan jo hende jeg har fått en ny betennelse nå, som er i ferd med å utvikle seg. Men men. Den som lever får kanskje se.
-
28-11-11, 16:43 #9
Hei
Det kan se ut som at du har hatt det samme som spesialisten mener at jeg har, betennelse i kjertelen (dette begynte å plage meg 2 år etter fødsel).
Hadde du høyt i begynnelsen? Og fikk du noen behandling for dette, eller måtte du bare vente og ta det med ro til du ble bedre?
Jeg har FT4 som er over normalen men ikke så veldig høyt (ligger på rundt 27-28 i høst), mens på en måling for noen uker siden var den nede i 21.
Har du også struma?
Hvordan går det med deg nå? Har du funnet ut hva som feiler deg nå?
Jeg har vært syk i hele høst, men synes det hele endrer seg nå etter fire måneder - hvor jeg er mye mer trøtt, priukking i hendene, og variert temperatur.
Legen skal sjekke meg for binyretretthet, er det det du er plaget med?
Beklager at jeg spør om så mye, men det hadde vært veldig interessant med et svar fra deg, siden du har hatt det samme som meg nå.
Håper uansett du har det bedre nå!Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
28-11-11, 21:42 #10
Bruker
- Medlem siden
- May 2011
- Meldinger
- 44
Hei, VibekeS!
Jeg hadde betennelse i kjertelen den gangen, ja (ble påvist en fem-seks uker etter fødselen). Med høyt stoffskifte. Ingen struma. Selve verdiene fikk jeg aldri vite, dessverre. Husker best at jeg var så forferdelig varm. Først fikk jeg Neo-Mercazole, men så kom legen på at det kanskje kunne dreie seg om en post partum t. og sendte meg til sykehuset for å sjekke. Det viste seg å stemme, og jeg måtte bare slutte med pillene med en gang og la det gå over av seg selv. Etter noen få måneder ble stoffskiftet lavt, og jeg la på meg noe vanvittig. 10 kg. på ganske kort tid. Disse kiloene forsvant ikke før jeg noen år senere ble syk og ikke spiste på flere uker. Det var ellers umulig å få dem av! Siden det heter seg at stoffskiftet hos de fleste med post partum t. retter seg av seg selv, stolte jeg på det.
På alle de femten årene som er gått siden har jeg aldri blitt helt bra. Jeg tok prøver med noen års mellomrom etterpå, men det var "helt normale (noen andre som også har hørt den..?
). Heller ikke her fikk jeg oppgitt verdiene mine, så jeg hadde ingen mulighet til å vurdere selv. Så, ved et besøk på privat legesenter i juni i år krevde jeg å få målt anti-TPO. Den var på 550, men legen der hadde ikke giddet å varsle meg om det engang, jeg måtte ringe selv for å finne ut det. Ifølge min nå nye fastlege var det "helt normalt" med en slik anti-TPO... Sukk... Men ved prøver tatt i november viste anti-TPO seg å ha steget til >1300. Og jeg har blitt merkbart dårligere disse månedene. Helt utmattet. Så nå har jeg vel diagnosen Hashimotos tyreoiditt (kaaanskje), og må bare vente til kjertelen brenner seg ut. Jeg har mange symptomer på betennelsen så det er litt slitsomt, men nå vet jeg i det minste hva som er i ferd med å skje. Jeg er altså ikke lat, hurra! 
Binyretretthet har jeg ikke sjekket. Håper du finner ut hva som feiler deg!
Lignende tråder
-
Autoimmun tyreoiditt
Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 2Siste melding: 20-10-14, 14:45 -
noen fler som har hatt post partum?
Av rikke i forumet Postpartum tyreoidittSvar: 0Siste melding: 11-01-07, 13:09
Svar med sitat

Bokmerker