Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Forvirret og litt redd
Hybrid View
-
25-05-11, 12:37 #1
Sv: Forvirret og litt redd
Det forstår jeg altså ikke helt... Bettie (og andre)

Haug skriver bl.a. i artiklen: "Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 – 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 – 1,0 mIE/l. Behandling med tyroksin pluss trijodtyronin er bare aktuelt dersom nøye justering av tyroksindosen ikke gir ønsket resultat."
Når "målet" (med behandlingen) er TSH på enten 0,5 – 1,5 mIE/l eller 0,2 – 1,0 mIE/l - hvorfor i alverden vente på at TSH kravler over 4 eller 5, eller som Nimues TSH var op på 3,66 i februar og nu i maj er TSH på 2,4.
I begge tilfælde er TSH højere end "mål med behandlingen" og særlig når anti-TPO på >1300 så klart bekræfter diagnosen Hashimoto's - kan lægen heller ikke holde igen (med behandlingen) med henvisning til, at diagnosen er usikker, vel?
Forøvrigt - ville mange tusinde mennesker få et meget bedre liv, hvis TSH-tal for "mål med behandlingen" og TSH-tal for igangsætning af behandling var ens.
Nimues (nu) lidt reduceret TSH (2,4) i forhold til i februar (3,66) kan meget vel netop indikere, at kirtlen er ved at gå under, da det i denne fase frigives hormonlagre fra kirtelvævet, hvilket kan aflæses i blodprøverne. Uanset hvad, er det en behandlingskrævende Hashimoto's og enhver forhaling af behandlingen - rangerer i min verden på niveau med lægesjusk. Det lyder ikke som om der er ret mange læger, der har læst Haugs artikel.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-06-11, 22:04 #2
Sv: Forvirret og litt redd
Tusen takk for svar! Da skal jeg snakke med legen igjen jeg, både om å ta blodprøver tidlig på morgenen, og om mulighet for å starte opp prøvebehandling. Jeg vil tro at i hvert fall det første skulle la seg gjøre!
Forvirret og litt redd. I følge legen har jeg en kraftig thyroiditt.
Legen sier at jeg kommer til å måtte begynne på medisiner før eller siden, men hun synes ikke det er indikasjon for det sånn blodprøvene mine er nå.
Lignende tråder
-
treenger litt hjelp angående anti tpo.. litt forvirret...
Av kvinne86 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 08-09-10, 19:44 -
Ny og litt forvirret... Hjelp med blodprøvesvar..
Av Papillon i forumet BlodprøverSvar: 8Siste melding: 14-08-10, 18:02 -
Litt forvirret... om dette med kolesterol og hypothyreose
Av Carro i forumet KolesterolSvar: 10Siste melding: 10-02-10, 14:24 -
Forvirret og litt utålmodig
Av Carro i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 25-03-09, 22:02 -
Hei hei dere..litt forvirret jeg:/ (laaangt)
Av Krapylet i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 27-07-06, 00:25

Svar med sitat

Bokmerker