Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Forvirret og litt redd

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Ikke annet enn alle symptomene du har på lavt stoffskifte, vel ... ? Legen din er forsåvidt på linje med det som anbefales av Egil Haug i Tidsskrift for den norske legeforening, hvor han mener at man ikke skal medisinere før blodprøvene er utenfor referanseområdet.
    Det forstår jeg altså ikke helt... Bettie (og andre)

Haug skriver bl.a. i artiklen: "Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 – 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 – 1,0 mIE/l. Behandling med tyroksin pluss trijodtyronin er bare aktuelt dersom nøye justering av tyroksindosen ikke gir ønsket resultat."

Når "målet" (med behandlingen) er TSH på enten 0,5 – 1,5 mIE/l eller 0,2 – 1,0 mIE/l - hvorfor i alverden vente på at TSH kravler over 4 eller 5, eller som Nimues TSH var op på 3,66 i februar og nu i maj er TSH på 2,4.

I begge tilfælde er TSH højere end "mål med behandlingen" og særlig når anti-TPO på >1300 så klart bekræfter diagnosen Hashimoto's - kan lægen heller ikke holde igen (med behandlingen) med henvisning til, at diagnosen er usikker, vel?

Forøvrigt - ville mange tusinde mennesker få et meget bedre liv, hvis TSH-tal for "mål med behandlingen" og TSH-tal for igangsætning af behandling var ens.

Nimues (nu) lidt reduceret TSH (2,4) i forhold til i februar (3,66) kan meget vel netop indikere, at kirtlen er ved at gå under, da det i denne fase frigives hormonlagre fra kirtelvævet, hvilket kan aflæses i blodprøverne. Uanset hvad, er det en behandlingskrævende Hashimoto's og enhver forhaling af behandlingen - rangerer i min verden på niveau med lægesjusk. Det lyder ikke som om der er ret mange læger, der har læst Haugs artikel.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Akershus
    Alder
    45
    Meldinger
    3

Standard Sv: Forvirret og litt redd

Tusen takk for svar! Da skal jeg snakke med legen igjen jeg, både om å ta blodprøver tidlig på morgenen, og om mulighet for å starte opp prøvebehandling. Jeg vil tro at i hvert fall det første skulle la seg gjøre!
    Forvirret og litt redd. I følge legen har jeg en kraftig thyroiditt.
    Legen sier at jeg kommer til å måtte begynne på medisiner før eller siden, men hun synes ikke det er indikasjon for det sånn blodprøvene mine er nå.

Lignende tråder

1. treenger litt hjelp angående anti tpo.. litt forvirret...
    Av kvinne86 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 08-09-10, 19:44
  2. Ny og litt forvirret... Hjelp med blodprøvesvar..
    Av Papillon i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 14-08-10, 18:02
  3. Svar: 10
    Siste melding: 10-02-10, 14:24
  4. Forvirret og litt utålmodig
    Av Carro i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 25-03-09, 22:02
  5. Hei hei dere..litt forvirret jeg:/ (laaangt)
    Av Krapylet i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 27-07-06, 00:25

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn