Hei Helene...

Kjenner meg så innmari godt igjen i det du beskriver. Har hatt så mye vann i kroppen jeg også. En periode kunne jeg ikke bøye knærne helt og det samme med armene. Det var kjempevondt å gå. Jeg hadde før dette eksploderte gått med vann i anklene lenge. Gjorde aldri noe ut av det fordi det var så lite og det plaget meg heller ikke. Når jeg tenker tilbake på det nå, så burde jeg jo reagert den gang, men man har en tendens til å ikke se alle de små plagene samlet. Tror dette var forvarsleren til blodtrykksøkningen min. Jeg ble satt på medisiner (vanndrivende), hjalp litt, men blodtrykket kom ikke helt ned der hvor det burde vært. Endte opp med å skifte medisin (bruker nå cozaar) som ikke er vanndrivende. Når blodtrykket mitt kom ned i et noenlune normalt område, så merket jeg også bedring på vannet. Det er ikke helt borte, men så godt som.

Blodtrykket ditt er i grenseland, og til og med det mange leger mener er lett forhøyet - 140/85 er hvertfall helt siste steg før du kan kalle det mildt forhøyet. Dette er noe jeg ville holdt et øye med. Du kan kjøpe en liten blodtrykksmåler som du bruker på håndleddet på apoteket. Denne er fin å måle med hjemme. Det er jo sånn med blodtrykket at den svinger i løpet av dagen. Du skal derfor måle den til samme tid hver dag og aldri rett etter du har inntatt mat. Sitt rolig foran tv/pc i ca 30 min. før du måler. Jeg måler gjerne på kvelden i 8 tiden.

Her er de målingene legen bruker:
Mildt forhøyet blodtrykk:
Systolisk blodtrykk ("over streken") mellom 140 og 159 og/eller
Diastolisk blodtrykk ("under streken") mellom 90 og 99

Du sier du er tung i pusten, men hører du lyder derfra? Dersom du har gurgle lyder eller du hoster mer enn vanlig, så bør noen lytte på lungene dine.

Andre tips:
Er ikke legen din villig til å hjelpe, så MÃ… du bytte lege.
Be legen om vanndrivende slik at du kan komme deg litt. NB!! Pass på kalium nivået ditt dersom du begynner med slike tabletter.
Hold deg unna salt så langt det lar seg gjøre
Sitt høyt med bena ved hver anledning
Gjør det du kan for å få av noen kilo. Selv noen få kilo kan være med å hjelpe. (Jeg har fått god hjelp av reductil)

Sist men ikke minst... Når man får slike sprekker som du sier du har, så kan det fort gå betennelse i det. Pass på at du holder det rent!!

Håper du føler deg bedre snart. Det er ikke gøy å gå sånn og man bekymrer seg selvfølgelig når slike ting skjer.

Shanita