Side 30 av 34 Først 12345678910111213141516171819202122232425262728293031323334 Siste
Viser søkeresultater 291 til 300 av 339

Tråd: Blondies bok

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Blondies bok

Okay.
    Det med kalium er kanskje et skudd i blinde. Egentlig er det nok bivirkninger av Florinef jeg opplever. Føler meg litt kvalm og har dårlig matlyst + litt hodepine. Jeg ser an om det gir seg etter en stund. Gjør det ikke det og jeg heller ikke opplever positiv effekt, blir det nok til at jeg slutter. (og så er det lenge til neste legetime) Mine kalium-prøver har vært normale tidligere. Skal tenke litt på det.

takk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Men, Rufus hvis du har hodepine bør du få målt BT for å se om det er forhøyet. Det er jo det som er bivirkningen på Florinef, nemlig høyt BT. Og det kan gi hodepine. På den andre siden kan det jo hende du bare har noe dårlige dager også, av andre ukjente årsaker.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Ja, jeg vet. Uff. I går bestilte jeg meg blodtrykksmåler på nettet. Bør jeg kanskje stikke innom fastlegen å måle det før jeg får det i posten? De første dagene trodde jeg at hodepinen var at jeg hadde kuttet ned på salt (for da får jeg den samme hodepinen) senere har jeg tenkt at det muligens er en bivirkning. Den er ikke der hele tiden, men enkelte dager.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Det at du ikke har vondt hele tiden er et godt tegn. Rart det er slik når du spiser for lite salt også. Florinef skal jo være som å spise ekstra salt i følge min lege. Selv om prosessen ikke er like enkel ihht det jeg kan om fysiologien.

Mål også trykket når du har vondt i hodet og sammenlign det med når du ikke har vondt. Hvis du ikke har lyst til å vente til du får apparatet i posten og ikke har lyst til å måle hos legen, så stikk innom et apotek og spør om å få prøve et av deres apparater. Send meg en PM så kan jeg hjelpe deg med resultatet hvis du vil.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Ja, det var smart. Kanskje jeg spør deg om råd om jeg ikke finner ut av det, ja.

I det hele tatt virker det som om bivirkningene (eller det jeg tror er bivirkninger, da) er litt de samme som symptomer på lavt aldosteron, har i tillegg slitt med litt dehyrering og tørste. Har også vært litt emosjonell, og det var jeg før jeg begynte med salt også. Ulogisk, egentlig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Det kan jo være den lave dosen som gjør det også. Tenker at den lille tilførselen fører til redusert egenproduksjon samtidig som dosen ikke er stor nok...

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Ja, det kan godt hende du har rett i det!

I går brukte jeg en del tid på utenlandske forum der folk diskuterte florinef-erfaringer. Fant ut at:
    - Det er vanlig med kraftig hodepine etter oppstart med florinef.
    - Mange har denne hodepinen kun de første ukene, noen har dem lenger eller helt til de har funnet riktig dose.
    - En del finner ut at hodepinen forsvinner hvis de tar ekstra salt.

Det gjorde meg litt mer rolig mht blodtrykket. Så da venter jeg de ekstra dagene til jeg får min egen blodtrykksmåler i posten (sikkert denne uka).

Jeg tenker at dosen min sannsynligvis er litt for lav. Jeg vil ikke øke dosen uten å snakke med legen (og har ikke time før i august, og vet ikke om jeg evt. ringer han). Men jeg vil forsøke noen uker til og se om det blir bedre. Får evt fortsette med salt. Bruker fortsatt en del salt.

Og så tenkte jeg jo på kalium i går, deretter forkastet jeg det. Etter å ha tenkt litt mer har jeg bestemt meg for å prøve og se om det kan ha effekt likevel. Jeg har nemlig hatt ekstra sug etter frukt, hatt diare og kvalme etter start av f. Dette kan være symptomer på lavt kalium. Så har jeg tenkt å spørre fastlegen om hun vil teste kalium, magnesium og kalsium i løpet av sommeren (håper du er grei og sier seg villig til det - har ikke truffet fastlegen min). Har også vært litt deppet de siste dagene, kanskje det kan ha noe med kalium å gjøre? Har også hatt en del prikking i hender og føtter.

Kanskje er det slik at disse bivirkningene som ligner på symptomene handler om at jeg skaper "uro" og skipler elektrolyttene og at det denne påvirkingen gir de samme symptomene, men at dette forhåpentligvis roer seg etter en stund. "Enkelt" sagt

Men nå har jeg lagt stort beslag på tråden din, Blondie. Neste opdatering skal jeg legge inn i min tråd. Takk for hjelpen.

Klem

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Men nå har jeg lagt stort beslag på tråden din, Blondie. Neste opdatering skal jeg legge inn i min tråd. Takk for hjelpen.

Klem
    Jeg vil gjerne at min tråd skal omhandle binyreproblemer og gjerne ulik innputt om medisinene jeg bruker og symptomer og plager lik mine. Dette til læring både for meg selv og andre. Så tusen takk for "beslaget"

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Blondie og væksthormon

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Jeg er 40. Fikk målt IGF-1 i forbindelse med synachtèn test. Det er visst rutine det. Ingen har brydd seg med å forklare hva det forhøyede resultatet betyr. Det er visst ikke rutine
    Det kan godt være, at IGF-1 blev målt netop fordi du er omkring de 40 år, og lægen er tilhænger af den teori, at væksthormon/IGF-1 bør undertrykkes allerede i yngre år, for at reducere risikoen for en senere udvikling af kræft. Jeg har hørt beretninger om, at "progressive" læger kan finde på at måle IGF-1 hos alle deres kvindelige patienter, der nærmer sig menopause, for at "holde øje" med risikoen for brystcancer (iflg. denne teori).
    Takk for at du bragte dette innlegget på bane, Anisa. Hadde nesten glemt det. Jeg spurte nemlig legen når jeg kom til kontroll hva resultetet betydde, og mente vel nærmest at dette kunne være normalt for meg. Men at det kunne være grunnlag for å ta en nye prøve, for å se om det har steget ytterligere. Det har han forøvrig glemt når han rekvirerte nye prøver i forkant av neste kontroll

Men slik jeg forstod det er ikke begrunnelsen for å ta prøven å ville ha veksthormonet lavere. Alle prøver som taes i forbindelse med en synachten test taes med tanke på å finne ut om det er svikt i signalsystemet (hypofysen) eller den hormonproduserende kjertel (binyrene). For å sjekke om det er grunnlag for å tenke hypofysesvikt sjekkes alle hormonproduserende kjertler, samt deres signalhormoner (hypofysehormon). Hvis noen av disse er sterkt forhøyet, som prolaktin eller IGF-1, kan dette være tegn på en godartet hormonproduserende hypofysetumor. Så grunnen til at han snakket om pånytt å sjekke IGF-1 er for å kunne utelukke akromegali, som jeg jo faktisk har endel symptomer på. Skjønt han understreket at resultatet mitt var såpass lite forhøyet at han tvilte sterkt på at det var dette det dreide seg om.
    Det kan han sagtens have ret i. Du har måske TSH-producerende celler, der er blevet "omvendt" til at producere væksthormon i stedet for TSH: Transdifferentiation of somatotrophs to thyrotrophs in the pituitary of patients with protracted primary hypothyroidism , hvor bl.a. kan læses følgende: "Tilstedeværelsen af ​​sådanne bihormonale celler bedst betegnes som "thyrosomatotrophs" støtter tanken om, at bestemte hypofyse-celler er ikke uigenkaldeligt forpligtet til produktionen af ​​et enkelt hormon, og at deres fænotype kan ændre sig som reaktion på (u)hensigtsmæssig stimuli."

Men har forsket i samme, på hunde: Primary hypothyroidism in dogs is associated with elevated GH release "The results demonstrate that the plasma IGF-I levels were significantly higher in hypothyroidism than in euthyroidism." (...) "This elevated GH secretion has endocrine significance as illustrated by elevated plasma IGF-I levels and some physical changes mimicking acromegaly. It is discussed that the increased GH release in hypothyroid (men ikke hos euthyroide/red.) dogs may be the result of the absence of a response element for thyroid hormone within the canine pituitary GH gene and alterations in supra-pituitary regulation." Også omtalt på PubMed under overskriften: Thyrotropin-releasing hormone-induced growth hormone secretion in dogs with primary hypothyroidism.

Hvis produktionen af væksthormon skal undertrykkes ("naturligt"), skal der tilstrækkeligt med thyreoideahormoner, før der i hypothalamus øges produktionen af ​​somatostatin, et hormon kroppen danner for at undertrykke (regulere) hypofysens produktion af TSH og væksthormonet. Det er svært at sige, om du måske alligevel ikke får den mængde af skjoldbruskkirtels hormoner, der skal til at øge somatostatin? På den anden side hindrer somatostatin frigivelsen af insulin og glukagon samt hæmmer frigivelsen af gastrin, så det er altså superkomplicerede og følsomme sager...

Det (gastrin) får mig også til at tænke på det, meget "normale" underskud af mavesyre hos syge af hypothyreose, hvilket kunne forklares med den omtalte relation til hypofyse/somatostatin? Spændende....

Nå. Det er altså blevet en lille "forelæsning", men alligevel, trods sin kompleksitet - er jeg glad for at jeg nu har gode grunde til at håbe, at du ikke trues af akromegali. Bare tanken gjorde mig mig svag i knæene lige siden du skrev om det, fordi hypothyreose er mere end rigeligt i forvejen....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Tusen takk for tilbakemeldingen. Dette er svært spennende informasjon som jeg må fordype meg nærmere i. Tro om det er denne sammenhengen som gjør at jeg mangler det lille ekstra...

Side 30 av 34 Først 12345678910111213141516171819202122232425262728293031323334 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn