Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    4

Standard Farlig å bråseponere Levaxin?

Jeg har hatt diagnosen lavt stoffskifte i to år. Har gått på stadig mer levaxin, nå 100 mcg. I samme periode har jeg også slitt med mange anfall av veldig høy puls både når jeg er i ro og under jogging. Pulsen har hoppet fra 65 til 153 når jeg har sittet ned, fra 120 til 223 under jogging. Skremmende.

Har vært hos hjertespesialist, han sa hjertet mitt var helt friskt.

Ex-legen min uttalte nylig at han ikke trodde jeg hadde lavt stoffskifte, allikevel, men ga samtidig sin godkjennelse til å øke dosen noe... En slik lege kan jeg ikke forholde meg til, så jeg har skiftet lege nå. Har ikke truffet den nye legen ennå, men jeg planlegger å bestille time på mandag for å diskutere at jeg helt på egenhånd har seponert levaxinen. Dette fordi jeg begynner å tro at det er levaxinen sin skyld at jeg har disse skremmende hjerteanfallene.

Men, er det farlig å bråseponere levaxin? Har lest om flere på nettet som har gjort dette... Har hatt et litt urolig hjerte i dag, på 5. dagen uten levaxin... Men det har også vært endel stress... Det jeg er bekymret for er at seponeringen skal gi meg hjertesymptomer, noe jeg virkelig ikke orker mer av!! Håper noen har erfaringer angående dette. Har ikke lyst til å ringe legevakta...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Farlig å bråseponere Levaxin?

Hej
    Jeg forstår det sådan, at du ikke bare er stoppet med dine 100 mikrogram Levaxin - men at du også har gjort det fra den ene dag til den anden. Det er jeg ikke sikker på er nogen god idé. Jeg tror, skiftet er for voldsomt fordi det sker pludseligt.

Hvis man har for lavt stofskifte, er det en meget dårlig idé at stoppe med medicinen, ikke mindst for hjertet. For meget, for lidt eller forkert medicin - altså medicin, man af en eller anden grund ikke tåler - er imidlertid også dårligt.

Jeg har selv haft problemer, der havde med hjertet at gøre. Jeg troede, det 'bare' var stress. Men det var stofskiftemedicinen, der var helt forkert. Jeg blev som mange andre skiftet over på Ny Eltroxin uden at vide det, og dette gav for mit vedkommende konstant hård puls, ujævn rytme og af og til også meget hurtig /meget langsom puls. Ujævnhederne og det med enten meget hurtig eller langsom puls blev klaret med ekstra medicin. Den hårde puls slap jeg ikke af med, før jeg fik en anden slags medicin, nemlig Euthyrox. Denne fik jeg imidlertid andre problemer med, og derfor skiftede jeg til Erfa (som er naturligt stofskiftehormon).

Som jeg forstår det - ud fra egne erfaringer og hvad jeg har læst forskellige steder og ikke mindst her på forummet - så er det bestemt ikke lige meget. hvordan medicinen bringes ind i kroppen. Jeg tror, det er meget få læger, der forstår sig på det, men i hvert fald er min og mange andres erfaring, at forskellige former for syntetisk stofskiftemedicin giver forskellige resultater /bivirkninger, uanset at aktivstoffet, levothyroxin, er det samme. Det lader til, at nogle ikke tåler en bestemt sammensætning /bestemte 'tablethjælpestoffer', andre tåler ikke syntetisk stofskiftemedicin i det hele taget, mens andre simpelthen får forkert dosis eller har belastede binyrer. Det sidste gør, at man uanset medicintype ikke får ordentligt fat i medicinen. Du kan læse om det i underforummet Adrenal Fatigue - binyrerne https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=104 Der er en masse, man kan gøre selv for at aflaste binyrerne. Her en overordnet tekst om binyretræthed http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...retr%C3%A6thed

Jeg forstår godt, du ikke kan tage denne læge alvorligt, når du får helt modsatrettede beskeder. Godt, du har skiftet læge. (Men måske burde du komme til en endokrinolog.)

Har du ikke nogle blodprøveresultater? Så kan vi sammenligne diverse erfaringer herinde Skriv også referenceområdet på, for de er forskellige for de forskellige laboratorier. Og skriv også noget om dine symptomer. Hvordan har du det fx med at holde varmen? Og sove om natten? Skriv om lidt af hvert - listen over mærkelige symptomer, som hører med her, er vist nærmest uendelig, tror jeg.

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 21-05-11 kl 01:18 Begrunnelse: præcisering x 3

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    4

Ok. Nå ble jeg redd. Håpet å få svar fra noen som hadde bråseponert, jeg har lest at enkelte har gjort det... Hadde håpet at en eller flere av disse kunne fortelle meg at dette går greit.

Det er jo ikke sikkert at jeg har lavt stoffskifte i det hele tatt. Det var legen min som sa det. Da tenkte jeg at det var best å ikke ta mer levaxin i det hele tatt. Disse hurtigpuls-episodene jeg har innimellom skremmer livet av meg. Hørte at dette kunne skje hvis man var overdosert. Hvis jeg ikke har lavt stoffskifte i det hele tatt er jo hvert gram levaxin for mye, derfor den brå slutten fra den ene dagen til neste. Nå er jeg på 6. dagen uten levaxin, og jeg har nok dermed 50 mcg levaxin i kroppen fremdeles...

Men, jeg er blitt redd, særlig fordi jeg hadde litt urolig hjerte igår. Jeg ringte etterhvert både legevakt og døgnåpent apotek. Ingen kunne gi meg et skikkelig svar på om det var uproblematisk å bråseponere. Jeg spurte hva legevakt-dama ville gjort selv, og hun sa hun ikke ville tatt mer levaxin før hun hadde konferert med legen på mandag. Vet han har telefontid da. Det var nok sikkert ikke heldig å begynne å ta igjen heller, når jeg hadde hatt et så langt opphold, sa dama på legevakta. Apotekdama visste ikke, men trodde ikke det var direkte farlig å bråseponere. Det stod ingenting i Felleskatalogen, og det pleide å stå advarsel dersom bråseponering var direkte farlig.... Jeg spurte om det var sannsynlig at jeg kom til å dø av hjertestans i løpet av helga. Det var hun sikker på at jeg ikke kom til å gjøre, uten at hun egentlig ville komme med noe råd...

Syns det er veldig rart at det ikke går an å få et skikkelig svar. Jeg er jo ikke ute etter å få velsignelse for at jeg har sluttet med levaxin, jeg vil bare kunne slippe angst i løpet av helga, før jeg kontakter fastlegen på mandag. Dette er det jo viktig å få under kontroll, jeg er klar over det!!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    4

Jeg glemte å ta med blodverdiene mine...

S-T4 fritt 14
    S-T3 fritt 3,8
    S-TSH 0,11

Hva tror du?? Da disse verdiene ble registrert gikk jeg på 100 mcg.

Legen mente at siden TSH var kommet så lavt, hadde jeg sannsynligvis ikke lavt stoffskifte i det hele tatt... Tror i hvertfall det er slik.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Farlig å bråseponere Levaxin?

Sitat Opprinnelig skrevet av Ruffine Vis post
    Jeg har hatt diagnosen lavt stoffskifte i to år. Har gått på stadig mer levaxin, nå 100 mcg.
    Hej Ruffine

Det er ikke uden grund, at du har fået diagnose "lavt stofskifte" og blev sat i behandling. Du må have haft høje TSH-tal og lave FT4-tal, hvilket du forøvrig fortsat har. FT4 på 14 er lavt nok til at give hjertet masser at slide ekstra med.

Det er jo ikke sikkert at jeg har lavt stoffskifte i det hele tatt. Det var legen min som sa det. Da tenkte jeg at det var best å ikke ta mer levaxin i det hele tatt. Disse hurtigpuls-episodene jeg har innimellom skremmer livet av meg. Hørte at dette kunne skje hvis man var overdosert. Hvis jeg ikke har lavt stoffskifte i det hele tatt er jo hvert gram levaxin for mye, derfor den brå slutten fra den ene dagen til neste. Nå er jeg på 6. dagen uten levaxin, og jeg har nok dermed 50 mcg levaxin i kroppen fremdeles...

Men, jeg er blitt redd, særlig fordi jeg hadde litt urolig hjerte igår.
    Det du beskriver er slet ikke en bivirkning af Levaxin. Stort set har Levaxin ikke nogen direkte straks-virkning i kroppen, før den bliver omdannet til T3 og dit FT3 på kun 3,8 berettiger overhovedet ikke til den slags symptomer som du beskriver. Det kan tværtimod være ganske omvendt og hjertet forsøger at klare behovet trods for lidt hormon i kroppens (og hjertets) væv til at drive det. Når det sker, at du f.eks. jogger og kroppen har ikke hormon nok til at forsyne sig med energi - træder binyrene til med udsondring af bl.a. adrenalin, der så kan give dramatiske symptomer (også fra hjertet), hvis du tvinger kroppen til mere end den har energi til.

Jeg ringte etterhvert både legevakt og døgnåpent apotek. Ingen kunne gi meg et skikkelig svar på om det var uproblematisk å bråseponere.
    Idet Levaxin indeholder et passivt stof, helt uden "straks-virkning" er det ikke noget problem at stoppe på en gang. Det er fuldstændi8g og 100% sikkert, at du ikke dør af det. Konsekvenserne melder sig først efterhånden som Levaxin kommer ud af kroppen, men heller ikke dette livsfarligt - bare plagsomt på andre måder, hvis Levaxin er en nødvendig behandling.

Jeg spurte om det var sannsynlig at jeg kom til å dø av hjertestans i løpet av helga. Det var hun sikker på at jeg ikke kom til å gjøre, uten at hun egentlig ville komme med noe råd...
    Fordi der er ikke noget råd at give. Ikke andet end at du har angst og denne angst påvirker dig. Det er psykisk og har ikke andet med Levaxin at gøre, end at du nok hele tiden var undermedicineret - og det giver både angst og depression som langtidsvirkning.

S-T4 fritt 14
    S-T3 fritt 3,8
    S-TSH 0,11

Legen mente at siden TSH var kommet så lavt, hadde jeg sannsynligvis ikke lavt stoffskifte i det hele tatt... Tror i hvertfall det er slik.
    Den læge er ikke rigtig klog, kan jeg hilse og sige. TSH falder altid til lavt ved behandling med Levaxin, fordi hypofysen er særlig følsom over for Levaxin og derfor kan vise langt lavere TSH-værdier end de burde være. Dit eget FT4 på kun 14 beviser, at du i hvert fald ikke har for meget hormon i blodet. TSH på 0,11 er alt for lidt til FT4 på kun 14.

Når denne læge siger, at man kan ikke have sygdommen (lavt stofskifte) fordi medicinen har fået TSH til at falde ned - udviser han en livsfarlig mangel på dømmekraft og hvis du stoler på ham, bliver dine hjertesymptomer intet i sammenligning med det, hvad dårligt behandlet lavt stofskifte byder patienterne.

Mit råd til dig er, at du forsøger at finde en psykolog med speciale i sygdomsangst og beder psykologen om hjælp mod "nervøst hjerte" eller "hjerteneurose", fordi det kan ikke være meningen, at hver gang du skal tage din medicin (eller medicin for andet end stofskifte kan det udvikle sig til), bliver du overmandet af angst for at dø, eller bliver bange for lægemidler.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hej igen

Undskyld, at jeg er kommet til at forskrække dig !!!

Du skal ikke være bange. Den type medicin, du tager, bliver i blodet længe, så der går pænt mange dage, før der sker noget med det. Jeg har herinde læst, at der er folk, som tager hele ugens ration på samme ugedag. De må jo så vente en uge på at få næste gang Når der er gået seks uger, kan man imidlertid mærke, hvis man er gået ned med en stor portion. Jeg prøvede det efter min graviditet, hvor jeg fik ordre på at gå tilbage til min gamle dosis fra den dag, jeg havde født. Det var ikke godt, viste det sig - ret præcist seks uger efter. Så gik det brat nedad med humør og energi, og jeg tog 12 kilo på (selvom jeg uden problemer og i løbet af 14 dage havde tabt alle de 8 kilo, jeg tog på pga graviditeten).

For mig at se er de svar, du har fået, eksempler på, at der er meget få som forstår dette område.
    Nu kan jeg ikke se laboratoriets referenceområder af det, du har skrevet. Men jeg undrer mig over, at ft4 er så lav. Det er ikke en god idé at hænge sig en masse i tsh, især ikke, når der ikke er mere t4 i blodet, end det, du har at gøre med.

At føle sig usikker, bange og trist er ikke ualmindeligt, når man har lavt stofskifte - tsh eller ej. Jeg har selv været meget plaget af det i tidens løb, især inden jeg fik medicin, og når jeg har fået for lidt af den.
    Du kan læse en masse om sådan nogle plager her i underforummet Stoffskifte og kognitive, psykiske og nevrologiske plager:
    https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=103

Desværre har mange med lavt stofskifte oplevet, at deres læge forsøger at hjælpe ved at give dem antidepressiver, men det er ikke nogen god idé, eftersom løsningen ligger i stofskiftet, og så vidt jeg husker, er det endda dokumenteret, at antidepressiver at gør det hele værre. Du må have hjælp, men pas på at det bliver af den rigtige slags.

Så kunne det være, du skulle læse om kosthold her ... og i det hele taget undersøge ting og sager, der kan påvirke stofskiftet. Måske finder du en skat der Der findes forskelligt, som hjælper henholdsvis modvirker stofskiftet, og det er godt at vide. Jeg siger dette, fordi jeg selv havde taget Eltroxin i årevis, før jeg fandt ud af denne vigtige forbindelse.

Når du kommer til læge på mandag, vil h*n muligvis snakke en masse om tsh og hvordan det kan forårsage alverdens ulykker og bl.a. osteoporose. Manges erfaring er, at det ikke forholder sig sådan. Man kan komme langt selv, bl.a. ved at få nok b12-, d3- og k2-vitamin. Blandt meget andet.

Husk hele tiden på, det er dig, der ved, hvordan du har det. Og tsh siger i hvert fald ikke noget om dét.

Der er nok nogle stykker, der kan give dig svar, som er meget bedre end jeg. Hold dig til på forummet, læs om stofskiftet og så får du det bedre, bare af at vide, at du ved mere om det

Nielsigne

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    4

Hm! Min lege mente at Tf4 på 14 er en helt fin verdi.... Han sa også at det godt kunne hende at han selv hadde samme verdi hvis han sjekka seg...

Godt jeg har byttet lege, skal ringe ham på mandag, og da blir det nok ny runde med blodprøver tenker jeg.

Takk for svar! Er mye roligere nå.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Da du fikk beskjed om at du hadde lavt stoffskifte, hadde du noen symptomer og plager du kom med til legen? Hva slet du med?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

ruffine, det sies at omtrent en tredel av alle som tar Levaxin, får en veldig lav TSH, og de var virkelig hypo før de begynte med levaxin.

man kan IKKE konkludere av tallet på TSH om noen i utgangspunktet var hypo, eller ikke. Det er ingen sammenheng.
    TSH er bare et hypofysehormon som skal skrike på skjoldbrusjkjertelen at den skal sende ut mer hormon.

Teoretisk sett så skulle TSH være 0 når man tar riktig dose.

Uansett så sier ft4 og ft3 mer om hvordan det står til.

Lag et skjema på excel og følg dine tall, og noter hvor du selv må ha ft4 og ft3.

Og, mange får bare en lav TSH, ikke noe å gjøre ved det.

se også
    http://www.suite101.com/content/uk-s...-doesn-a264769

Lignende tråder

1. Kalsiumtilskudd, farlig?
    Av nora i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 16
    Siste melding: 11-11-14, 08:10
  2. Kolesterol og fett: Er det farlig?
    Av Mod i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 3
    Siste melding: 23-09-12, 17:57
  3. Kalsiumtilskudd, farlig?
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 4
    Siste melding: 07-05-09, 14:46
  4. Trening farlig når man har vært syk?
    Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening