Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Threaded View

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Højt kolesterol tegn på lavt stofskifte?

Jeg ved godt, der er både det gode og det dårlige kolesterol, men jeg har kun hørt om kolesterol som samlet begreb i forhold til stofskiftet. Man kan vel under alle omstændigheder have for højt kolesterol - lavt stofskifte eller ej. Men har man både højt kolesteroltal og symptomer på for lavt stofskifte (uanset, om man får stofskiftemedicin), så er der grund til at se på dosis.

Jeg havde i et års tid grusomme plager med min lugtesans; det var fx sådan, at jeg kunne lugte folks tyggegummi og slik, bare jeg gik forbi dem i et fodgængerfelt ... Og busser var ubrugelig for mig, eftersom folks vaske- og skyllemidler rev mig i næsen, ligesom alskens ubehagelige lugte som tobak og sved - bare værre. Samtidig fik jeg mere og mere ondt i næsen. At jeg også havde ondt i nakken mente lægen ikke havde nogen forbindelse til noget.

I forbindelse med et lægeskift var jeg så heldig at der var en ung, nyuddannet og idealistisk læge i huset. Han havde været på kursus i sammenhængen mellem stofskifte og kolesterol og han ringede mig op - jeg fik et chok - for at sige, at det med stofskiftet godt kunne gøres meget bedre.

Jeg kom op i en dosis, der lå 200 mikrogram Eltroxin højere pr. uge, end jeg ellers havde fået. Og smerter i både næse og nakke (de to hænger bogstavelig talt sammen!! ), og den besynderligt forstærkede lugtesans forsvandt stort set.

Mit kolesteroltal svandt samtidig fra 6,3 til 4,3. DERUDOVER tabte jeg mig 20 kilo og blev gravid. Men det er en anden historie

Hvad er dit såkaldt samlede kolesteroltal? Det skal sammenholdes med ft4 og efter lægestandard også efter tsh. Selv når man kun går efter den sidste, kan der ofte være god plads til ekstra medicin. Men det kommer altså ikke kun an på, hvad der står i tabellen ... Nogle læger mener jo, man absolut skal holdes i 'midterområdet' og er helt besat af dét - og hos sådan en læge ville jeg dårligt nok kunne eksistere - mens andre trods alt kan se, at der også inden for det såkaldte normalområde er plads til pænt store afvigelser.
    Sist endret av Nielsigne; 18-05-11 kl 10:45 Begrunnelse: præcisering: 200 mikrogram Eltroxin højere pr. uge

Lignende tråder

1. Udseendet og ydre tegn på lavt stofskifte
    Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 19
    Siste melding: 07-12-12, 07:50
  2. Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
    Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 89
    Siste melding: 06-11-11, 22:27
  3. P-piller som grund til for højt/lavt stofskifte
    Av Lisette i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 5