Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Threaded View
-
15-05-11, 18:23 #4
Sv: Gråsonetilfelle, ny på forumet
Jeg ville nu foretrække, at TRAS var 0. Vær opmærksom på det såfremt du en dag skulle opleve "uforklarligt" både lavt TSH OG lavt FT4.
Som jeg skrev til en anden på forummet - forekommer TRAS ved HYPERthyreose, men så er det den stimulerende type. Derimod blokkerende TRAS giver hypothyreose. Blokkerende TRAS holder TSH "kunstigt" lavt og derfor bliver T4 ikke højere, da skjoldbruskkirtlen opfatter så lavt et TSH som om der er T4 nok i kroppen.
Unilabs: serum - TRAS TSH-reseptor-antistoff , thyroid stimulating autoantibody, TRAb
Bakgrunn: Autoantistoffer mot TSH-reseptorene i glandula thyreoidea (TRAS) kan være av to typer, stimulerende og blokkerende. Stimulerende TRAS er vanligst og sees ved klassisk Graves’ tyreotoksikose. Blokkerende TSH-reseptor-antistoffer kan en sjelden gang finnes hos pasienter med atrofi av glandula thyreoidea og hypotyreose. Undersøkelsen påviser TSH-reseptor-antistoffer i serum, men sier ikke om antistoffene er stimulerende eller blokkerende. De kliniske symptomer vil her måtte tas i betraktning, eventuelt kan spesialundersøkelser gjøres. (Forhøyet TRAS hos hypotyreot pasient kan tyde på blokkerende antistoff./red.) Dette må i så fall avtales spesielt med det aktuelle spesiallaboratorium. TRAS kan passere placenta. Dersom den gravide har høye nivåer i løpet av graviditeten, kan fosteret påvirkes og dets tyreoideafunksjon forstyrres, både in utero og en til tre måneder etter fødselen, inntil TRAS forsvinner fra barnets kretsløp.
Fordi blokkerende TRAS anses for "svært sjeldent" betyder ikke at det er så "svært sjeldent", men at det ikke er en standardprøve og derfor bliver det "svært sjeldent" målt hos folk med hypothyreose...
s-LH betyder Luteinisernede hormon i serum, læs om her, og lidt mere udførlige kommentarer her. Den er nok rekvireret for at se om du er ved at komme i overgangsalderen eller om der er indikation for, at andre kirtler (køns-, hypofysen, hypothalamus) evt. kunne være medvirkende til dine plager (formoder jeg). Den er lidt forhøjet, så måske er menopause-processen startet, men det kan altså tage massevis af år før man kommer i overgangsalderen.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Ny på forumet
Av puselus i forumet PresentasjonerSvar: 1Siste melding: 03-11-08, 22:02 -
Medfødt hypothyreose
Av Bodø i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 19-01-08, 14:13 -
Ny på forumet
Av gunnar i forumet PresentasjonerSvar: 7Siste melding: 27-08-07, 23:12 -
Mer om Armour og BTA på about.com forumet
Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 3Siste melding: 12-09-05, 20:28

Svar med sitat
Bokmerker